تکنولوژی

اپلیکیشن تشخیص کرونا از روی صدای سرفه بیمار

اپلیکیشن ها و در کل گوشی‌های هوشمند خیلی چیزها از ما می‌دانند. محققان جدیدا ادعا کرده‌اند که این همراهان همیشگی، قابلیت این را دارند که تنها با شنیدن صدای سرفه فرد کاربر، احتمال ابتلای افراد به بیماری‌های مختلف از جمله کرونا ویروس را تشخیص دهند.

چندین تیم تحقیقاتی فعال در زمینه هوش مصنوعی در تلاش هستند تا سیستمی بسازند که می‌تواند با بررسی صدای تنفس، سرفه کردن و حرف زدن کاربران، امکان ابتلا به بیماری‌ها را بررسی کند. محققان برای این کار صدها نمونه صوتی از انسان‌های واقعی را جمع آوری  کرده‌اند، افرادی که در معرض بیماری کووید 19 قرار گرفته و به مشکلات تنفسی دچار شده‌اند.

Tomas Teijeiro یک محقق اهل سوئیس و عضوی از این تیم تحقیقاتی است. وی وقتی فهمید مبتلایان به بیماری جدید کرونا ویروس، سرفه‌های به خصوص و خشکی دارند، کنجکاو شد:« پزشکان تیم ما زمانی که می‌شنیدند یک بیمار با صدای سرفه خاصی وارد کلینیک می‌شود، درجا می‌فهمیدند که یک بیمار کووید 19 مثبت است.»

تقریبا سه هفته پیش آقای Teijeiro  و همکارانش، پروژه‌ای را در انستیتو École Polytechnique Fédérale de Lausanne شروع کردند به نام کافوید(سرفه-کووید) که در آن  از افرادی که به بیماری جدید کویید 19 مبتلا شده بودند درخواست شده بود تا صدای سرفه خود را از طریق وبسایت، برای این انستیتو بفرستند. هدف این بود که وجوه تمایز مدل سرفه کردن و دیگر علائم مربوط به این بیماری بهتر شناخته شود تا در مقایسه با افراد غیر درگیر شناسایی شود.

ظاهرا تا کنون 800 نمونه از افرادی جمع آوری شده که مدعی هستند به این بیماری مبتلا شده‌اند.

اما شک و شبهات پیرامون چنین پروژه‌ای زیاد است زیرا احتمال می‌رود برنامه‌هایی به مرحله توسعه و عرضه برسند که بر اساس یک سری داده صوتی تایید نشده ساخته شده‌اند که می‌تواند به تشخیص‌های اشتباه منجر شده و افراد سالم را بی مورد، درگیر رفتن به بیمارستان و دچار اضطراب و پریشانی کند.

امیلی بِندر یک متخصص زبان شناسی محاسباتی است که در دانشگاه واشنگتن فعالیت دارد و در مورد تاثیرات تکنولوژی‌های کلام و زبان به روی جامعه مطالعه می‌کند. وی می‌گوید که پروژه فوق الذکر، هدف خیرخواهانه‌ای دارد اما این ریسک وجود دارد که در دنیای واقعی، ضررهایش بیشتر از منفعت‌هایش باشد.

در جواب به چنین انتقادهایی، محققان هوش مصنوعی می‌گویند که تلاش‌هایشان بیشتر به روی جع آوری داده تمرکز دارد تا در نهایت بتوان از این داده‌ها بهره برداری کرده و نرم افزاری توسعه یابد  که می‌تواند در تشخیص بیماری کمک کننده باشد. این محققان تایید کرده‌اند که ریسک مثبت و منفی شدن کاذب این نمونه‌ها را پذیرفته‌اند و کاملا به آنها آگاهی دارند.

آلان بِکِر یکی از موسسان و مسئول ارشد بخش تکنولوژی استارت‌آپ Voca.ai است، استارت‌آپی که شرکت  American Express یکی از سرمایه گذاران آن است. تیم تحقیقاتی آقای بِکِر نیز در پروژه جدید مشارکت دارد. وی می‌گوید:« ما معتقدیم که از طریق سخن و گفتار، اطلاعات زیادی قابل دریافت است و شاخص‌های نمود این بیماری نیز از این طریق قابل درک است.»

Voca.ai با مشارکت دانشگاه Carnegie Mellon قصد دارد تا با دریافت نمونه‌های گفتار مردم( خوانش حروف الفبا) در زمینه پیشبرد این پروژه تلاش کند.

ساخت اپلیکیشنی که با توجه به صدای سرفه فرد، ابتلای وی به کرونا را تشخیص می‌دهد

آقای بِکِرمی‌گوید که مراحل اولیه این آزمایش که به روی داده‌های خام انجام می‌شود، چشم انداز مثبتی دارد و بر اساس این داده‌ها، نمونه اولیه از سیستم ساخته شده که تا 75 درصد  در پیش‌بینی احتمال درگیری به بیماری، قابل اعتماد است. امید است که با افزایش حجم داده‌ها، میزان صحت نتیجه سیستم نیز افزایش یابد.

با شیوع پاندمی جدید، شرکت‌های تکنولوژیک زیادی، تلاش خود را برای مقابله با این بحران جهانی آغاز کردند. این بیماری تا به امروز در سطح جهانی، حدودا دو میلیون نفر را درگیر کرده است.

دو شرکت اپل و گوگل نیز در حال طراحی و ساخت یک اپلیکیشن تشخیص و اعلام کرونا هستند که بتواند به مردم هشدار دهد که چه زمانی در معرض رویارویی با یک بیمارکووید 19 قرار گرفته‌اند. این پروژه یکی از بی سابقه ترین نمونه‌های همکاری دو شرکت بزرگ حوزه سیلیکون ولی محسوب می‌شود. مایکروسافت هم از جمله شرکت‌هایی است که یک چت بُت به خصوص طراحی کرده تا مردم بتوانند با کمک آن علائم خود را واقع گرایانه‌تر تحلیل کرده و از ابتلا یا عدم ابتلای خود به این بیماری مطمئن شوند.

اما پروژه تحلیل صدای سرفه کاربر برای احتمال ابتلا به بیماری، فعلا زیاد قابل اطمینان نیست و شاید نوعی آزمایش حد و مرزهای تکنولوژی مدرن هوش مصنوعی محسوب شود. محققان در این پروژه بنا دارند علاوه بر تعیین مبتلا بودن فرد به بیماری کووید 19، امکان  وجود هرگونه بیماری تنفسی دیگر را نیز در افراد تشخیص دهند.

آقای Teijeiro  می گوید:« واضح است که تعداد زیادی از مبتلایان به کرونا ویروس، نوع به خصوصی سرفه خشک دارند که متفاوت از دیگر بیماری‌های مشابه یا آلرژی‌هاست. من تاکید می‌کنم که مطمئن نیستیم این تشخیص تا چه میزان قابل اتکا است زیرا اینکه تا چه میزان می‌توان صرفا از طریق سرفه به احتمال ابتلا به بیماری مطمئن بود، سوال سختی است که نمی‌توان الان به آن جواب داد.»

به گفته یک استادیار دانشگاه نیویورک، داده‌هایی که محققان در حال جمع آوری هستند  قرار نیست برای تشخیص صد دردصی به کار رود و تنها، اطلاعاتی خواهد بود که برای کمک به دیگر فعالان حوه سلامت کاربرد داشته و تشخیص بیماری آسان‌تر کند.

استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی در حوزه سلامت و پزشکی بی‌سابقه نیست. اما سیستم‌های هوش مصنوعی برای اینکه بهترین نتیجه را در پی داشته باشند عموما نیاز به حجم زیادی داده دریافتی دارند.

این سیستم جدید نیز فعلا در مراحل اولیه توسعه خود قرار دارد و استارت‌آپ توسعه دهنده آن تا کنون 1450 نمونه دریافت کرده، نمونه‌هایی که به صورت تلفیقی توسط  انستیتوهای و تیم‌های تحقیقاتی مختلف جمع آوری شده است.

آقای بِکِر می‌گوید که برای  دستیابی به یک سیستم تحلیلی کامل، حدود 5000 نمونه دیگر از افراد مبتلا به این بیماری مورد نیاز است.

محققان همچنین امیدوارند افرادی که در این پژوهش شرکت می‌کنند، انسان‌هایی راستگو باشند، شرطی که به روی صحت و قابل اطمینان بودن این سیستم بسیار تاثیر گذار است.

منبع: وال استریت ژورنال

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا