تکنولوژی

اپل و گوگل سیستم ردیابی بیماران مبتلا به کرونا تولید می‌کنند

اپل و گوگل از تولید مشترک سیستم ردیابی افراد مبتلا به کرونا خبر داده‌اند. این سیستم هم برای گوشی‌های مجهز به آی او اس و هم مجهز به اندروید عرضه می‌شود.

سیستم از ارتباطات بلوتوث و شبکه داوطلبانه ردیابی استفاده می‌کند. اپلیکیشن های رسمی نهادهای بهداشتی به این داده‌ها دسترسی خواهند داشت و کاربرانی که این سیستم را استفاده می‌کنند می‌توانند گزارش بدهند که به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند یا خیر.

این سیستم ردیابی بیماران کرونا همچنین به کسانی که آن را دانلود می‌کنند هشدار می‌دهد که آیا در تماس نزدیک یک فرد مبتلا هستند یا خیر.

اپل و گوگل در اواسط ماه می API مربوط به این سیستم را برای آی او اس و اندروید عرضه می‌کنند البته در این مرحله کاربران قادر به دانلود این اپلیکیشن هستند اما مدتی بعد از آن دو شرکت این سیستم را داخل سیستم عامل خود قرار خواهند داد که هر کسی به راحتی به آن دسترسی داشته باشد.

ردیابی تماس ( Contact tracing )  یکی از مهمترین ابزارهای مبارزه با شیوع یک بیماری است و حالا به کمک ابزارهای دیجیتالی ساده‌تر و راحت‌تر قابل انجام است اما در عین حال موضوعات مربوط به حریم شخصی افراد از چالش‌های اصلی توسعه آن است.

در سیستم ردیابی کرونا که توسط  اپل و گوگل ساخته می‌شود، اگر کسی مبتلا به ویروس کرونا باشد به اپلیکیشن اعلام می‌کند و برخلاف سیستم‌های دیگر مبتنی بر لوکیشن کاربر نیست بلکه در هنگام نزدیک شدن فرد مبتلا ، از طریق بلوتوث دیگر کاربران مطلع می‌شوند.

این سیستم چندین مرحله برای حفظ اطلاعات اشخاص مبتلا و عدم اشتراک آن در نظر گرفته است به طوری که اگر کسی به اپلیکیشن اعلام کند به ویروس کرونا مبتلاست هویت او ذخیره نمی‌شود بلکه او صرفا دارای یک شماره یا کلید مخصوص است.

این روش البته ضعف‌های بالقوه‌ای هم دارد مثلا در مناطق شلوغ ممکن است افرادی که در اتاق‌های مجاور یک فرد قرار دارند و در فضای مشترک با کاربر مبتلا قرار ندارند هم هشدار را دریافت کرده و نگران شوند. به نظر می‌رسد این سیستم در مناطق با تعداد افراد کم موثرتر است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا