علمی

کشف بزرگترین حفره لایه ازون بر فراز قطب شمال

اگرچه در طی سال‌‌‌های اخیر تما‌‌می‌ نگاه‌‌‌های دانشمندان به آسمان قطب جنوب دوخته شده، اما محققان مرکز هوافضای آلمان از شناسایی بزرگترین حفره لایه ازون بر فراز قطب شمال خبر دادند.

اهمیت لایه ازون بر کسی پوشیده نیست و طبق گفته محققان، نقش کلیدی را در محافظت از زمین در برابر تشعشعات فرابنفش خورشید ایفا ‌‌می‌کند. اما در دهه 1980 میلادی، حفره‌ای در این لایه برفراز قطب جنوب کشف شد که انتشار مواد شیمیایی مخرب در جو، به عنوان عامل اصلی بروز این پدیده معرفی شد. به تبع، وجود این حفره ها می‌توانند تبعات سنگینی برای این سیاره آبی داشته باشد.

حال طبق آنچه محققان اعلام کرده‌اند حفره ای که بر فراز قطب شمال رویت شده، بزرگترین حفره لایه ازون در قطب شمال به شمار ‌‌می‌رود.

این حفره‌‌‌ها مدام در حال نوسان و تغییر اندازه هستند و با تغییر فصول، بزرگ و کوچک ‌‌می‌شوند. در ماه اکتبر، اندازه این حفره به بیشترین حد خود ‌‌می‌رسد. در این حالت، نور بیشتری با تشعشعات فرابنفش بیشتری همراه و با کاهش دما و الگوهای بادی مشخص ترکیب ‌‌می‌شود.

یک چرخه ثابت در قطب شمال وجود دارد به طوری که سطح ازون در طی سال، در نوسان است. اما از آنجایی که دما در آنجا همانند قطب جنوب پایین ن‌‌می‌آید، تاکنون به وجود این حفره‌‌‌های اهمیتی داده ن‌‌می‌شود تا اینکه این حفره جدید و بزرگ کشف شد.

این کشف با کمک اطلاعات ماهواره‌ای گردآوری شده از طریق ماهواره کوپرنیکوس Sentinel-5P، صورت گرفت. در خصوص بزرگی این حفره باید گفت که سطح آن حدود یک میلیون کیلومتر مربع عنوان شده که اگرچه بزرگ‌ترین حفره در قطب شمال محسوب ‌‌می‌شود اما در برابر حفره 20 تا 25 میلیون کیلومتر مربعی موجود در قطب جنوب، قابل قیاس نیست.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا