تکنولوژی

انویدیا به جمع اتحاد ابرکامپیوترها برای مبارزه با کرونا پیوست

شرکت‌های فعال در عرصه فناوری، نهادهای تحقیقاتی دانشگاهی و سازمان‌های دولتی از سراسر جهان، امکانات ابررایانشی خود را گردهم آوردند تا با کمک پژوهشگران بتوانند درمانی را برای ویروس کرونا (کووید-19) پیدا کنند.

این مجموعه تلاش می‌کند تا با بهره‌گیری از توان پردازشی ابررایانه‌ها و دانش محققان، فرآیند کشف داروی ویروس کرونا را تسریع کرده و مانع از گسترش بیشتر این بیماری شوند. در همین رابطه، ساعاتی پیش شرکت انویدیا رسما از پیوستن خود به این گروه که تحت عنوان کنسرسیوم Covid-19 High Performance Computing شناخته یم‌شود، خبر داد.

انویدیا اعلام کرد که نیروی ویژه مهندسان کامپیوتر این شرکت که به کنسرسیوم مذکور اضافه خواهند شد، از مهارت و دانش بالایی در زمینه‌های مختلفی از قبیل کشف دارو، دینامیک مولکولی، ژموم، تصویربرداری پزشکی، هوش مصنوعی، پردازش با ابرکامپیوترها و تحلیل داده برخوردارند.

همچنین این شرکت بزرگ در عرصه تولید کارت‌های گرافیک، فناوری مرتبط با هوش مصنوعی خود را نیز در اختیار فرآیندهای پردازشی این کنسرسیوم قرار خواهد داد تا بتوان از این طریق، قدرت پردازشی ابرکامپیوترها را ارتقا داد. این گروه توسط ایان باک، نایب رئیس و مدیرکل انویدیا در بخش رایانش سریع مدیریت یم‌شود.

وی معتقد است که کنسرسیوم کووید-19 را یم‌توان برنامه آپولوی عصر حاضر توصیف کرد. اما برای سفر به ماه، بلکه تلاشی برای نجات بشریت. موشک ما، ابررایانه‌ها و سوخت آن نیز دانش متخصصان هستند. انویدیا به نوبه خود تلاش یم‌کند تا این موشک، با حداکثر سرعت به پیش برود.

کنسرسیوم کووید-19 از بیش از 30 سیستم ابررایانشی تشکیل شده که قادرند عملکرد پردازشی فراتر از 402 ترافلاپس را به ارمغان بیاورند. در این سیستم‌ها، از 105334 نود، 3539044 هسته پردازشی و 41286 واحد پردازش گرافیکی استفاده شده است.

شرکت D-Wake نیز که در زمینه تولید کامپیوترهای کوانتویم‌فعالیت دارد، چندی پیش اعلام کرد که دسترسی رایگان و لحظه‌ای به کامپیوترهای کوانتویم‌خود را به افرادی که در زمینه ویروس کووید-19 تحقیق یم‌کنند، فراهم خواهد کرد.

گفتنی در کنسرسیوم مذکور شرکت‌های بزرگ فناوری همچون IBM، امازون، AMD، گوگل، Hewlett Packard و مایکروسافت حضور دارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا