بازیتکنولوژی

پنج ویژگی پلی استیشن 5 که باید بدانید

چند سالیست که سونی اطلاعات مربوط به نسل جدید کنسول‌های بازی خود را کم‌کم و در اصطلاح، به صورت قطره‌چکانی منتشر می‌کند. با این حال، سونی چندی پیش، از برخی مشخصات فنی کنسول پلی استیشن 5 پرده برداشت.

اگرچه هنوز طراحی ظاهری این کنسول و همچنین اطلاعات مربوط به بازی‌هایی که می‌توان روی آن اجرا کرد، سر به مهر باقی مانده اما با نگاهی به آنچه سونی در طی ماه‌های اخیر فاش کرده، می‌توان به درکی نسبی از قابلیت‌ها و توانایی‌های این کنسول پرقدرت دست یافت. در ادامه برآنیم تا به پنج مورد از ویژگی‌های مهم که دانستن آن برای علاقمندان به پلی استیشن 5 خالی از لطف نیست، اشاره کنیم.

1- سرعت بالای بارگذاری یا همان لودینگ در پلی استیشن 5

پنج ویژگی پلی استیشن 5

حافظه SSD فوق سریع بکاررفته در پلی استیشن 5، مدت زمان بارگذاری را به طور قابل‌توجهی کاهش خواهد داد. مارک کرنی، مدیر بخش معماری سیستم پلی استیشن پیشتر و از طریق اجرای بازی مرد عنکبوتی نشان داد که حافظه SSD چگونه می‌تواند از مدت زمان انتظار برای لودینگ را کم کند.

در کنسول پلی استیشن 4، این بازی حدود 8.10 ثانیه زمان برای بارگذاری صرف کرد. در حالی که لودینگ این بازی در پلی استیشن 5، تنها 0.8 ثانیه طول کشید که می‌تواند برای طرفداران این برند جالب توجه باشد. حافظه‌های SSD، از پهنای باند بیشتری برخوردارند و این مساله تاثیر چشمگیری را در اجرای بازی ایفا می‌کند.

2- فناوری صوتی پیشرفته 3D

پنج ویژگی پلی استیشن 5

سونی برای صدای پلی استیشن 5 دست به نوآوری زد و از فناوری صوتی اختصاصی خود تحت عنوان Tempest 3D Audio Engine پرده برداشت. در این فناوری، سخت‌افزار و الگوریتم‌های نرم‌افزاری به خدمت در می‌آیند تا صدایی رئالیستیک و نزدیک به آنچه در واقعیت می‌شنویم، به گوش کاربر برسد.

مارک کرنی در این خصوص می‌گوید که فناوری صوتی بکار رفته در پلی استیشن 5، با تمامی‌هدفون‌های استریو، ساندبارها، اسپیکرهای تلویزیون و سیستم‌های سرگرمی‌خانگی سازگاری دارد؛ در حالی که چنین مزیتی را در فناوری دالبی اتمز شاهد نیستیم.

3- پشتیبانی از بازی‌های پلی استیشن 4

پنج ویژگی پلی استیشن 5

یکی از قابلیت‌های جالب توجه پلی استیشن 5، اجرای بازی‌های پلی استیشن 4 است. طبق گفته مارک کارنی، تقریبا تمامی‌100 بازی برتر پلی استیشن 4 را می‌توان در نسل جدید این کنسول اجرا کرد. البته هنوز جزییات دقیقی در این رابطه منتشر نشده و قطعا طی هفته‌های آتی، اطلاعات بیشتری منتشر خواهد شد.

سونی همچنین هیچ حرفی را در خصوص سازگاری این کنسول با بازی‌های پلی استیشن 3 و پلی استیشن 2 و یا حتی نسل نخست پلی استیشن نزده، اما بعید به نظر می‌رسد که بتوان بازی‌های قدیمی‌را روی پلی استیشن 5 اجرا کرد.

4- برخورداری از درایو بلو-ری 4K UHD

پنج ویژگی پلی استیشن 5

به گفته سونی، پلی استیشن 5 به پلیر بلو-ری 4K UHD داخلی مجهز خواهد بود. بدین معنی که از این کنسول می‌توان به عنوان یک سیستم سرگرمی‌نیز در کنار قابلیت‌های کنسول بازی آن استفاده کرد. اگرچه پلیر بلو-ری در کنسول پلی استیشن 3 نیز وجود داشت، اما در نسخه جدید این کنسول یعنی پلی استیشن 5 از بلو-ری 4K استفاده شده که پیش از این در پلی استیشن 4 و پلی استیشن 4 پرو مشاهده نشده بود.

5- قابلیت‌های پیشرفته اجرای بازی در پلی استیشن 5

پنج ویژگی پلی استیشن 5

حافظه فوق سریع SSD پلی استیشن 5، این امکان را به کاربران می‌دهد تا بجای نصب کل بازی، بخش‌هایی از آن را نصب و یا حتی حذف کنند. همچنین کاربر می‌تواند به صورت جداگانه به این بخش‌ها دسترسی داشته و آن را مستقیا در گیم پلی اجرا کند. به عباراتی دیگر، در  پلی استیشن 5، این امکان برای کاربران فراهم شده تا بدون نیاز به بوت آپ کردن کل بازی، مستقیما به جنبه‌های مختلف یک بازی وارد شوند.

همچنین سیستم عامل پلی استیشن 5، کاربران را قادر می‌سازد تا تمپلیت‌هایی را تعیین کنند. بدین معنی که می‌توان مستقیما و از طریق هوم اسکرین به قسمت match-making وارد شد و دیگر نیازی به بوت آپ کردن کل بازی و انتخاب حالت خاصی از بازی نخواهند داشت. افزون بر این، کاربران می‌توانند بسیار راحت‌تر از گذشته، بین بازی‌هایی که نصب کرده‌اند، سوییچ کنند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا