تکنولوژیشبکه‌های اجتماعی

عذرخواهی مدیرعامل «زوم» از کاربران؛ بزودی تمامی مشکلات برطرف می‌شوند

اریک یوآن، مغز متفکر پشت اپلیکیشن ویدیوکنفرانس زوم که این روزها نام آن، بیش از پیش بر سر زبان‌ها افتاده، به دنبال انتقاد کاربران از وجود برخی مشکلات و باگ‌های مربوط به امنیت و حریم شخصی، از کاربران این پلتفرم عذرخواهی کرد.

این مدیرعامل چینی اعلام کرد که میزان استفاده از اپلیکیشن زوم در روزهای گسترش میزان شیوع کرونا در جهان، به طور قابل‌توجهی افزایش یافته و این شرکت هرگز پیش‌بینی چنین شرایطی را نکرده بود. به گفته وی، پیش از شیوع کرونا مجموع کاربران رایگان و پولی زوم به سختی به 10 میلیون نفر می‌رسیدند، اما اکنون و در ماه مارس، از مرز 200 میلیون نفر نیز عبور کرده است.

او اعلام کرد که مهندسان این شرکت 24 ساعته مشغول کار هستند تا بتوانند زمینه را برای استفاده بی‌دردسر این حجم زیاد از کاربران زوم، آماده کنند. یوآن همچنین از باگ‌هایی که در زمینه حفاظت از حریم شخصی و امنیت ارتباطات کاربران گزارش شده، عذرخواهی و اعلام کرد که بزودی تمامی این مشکلات برطرف خواهند شد.

در طی روزها و هفته‌های اخیر، گزارش‌های متعددی در خصوص وجود حفره‌های امنیتی در اپلیکیشن زوم از سوی کاربران گزارش شد که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به ارسال اطلاعات تماس کاربران به فیسبوک، تبلیغات گمراه‌کننده درباره رمزنگاری تماس‌ها، وجود دو حفره امنیتی در دستگاه‌های مک که اجازه دسترسی هکرها به وبکم، میکروفون و روت را می‌داد و در نهایت مشکل مربوط به اینستالر اپلیکیشن در macOS اشاره کرد.

انتشار این گزارش‌ها سبب شد تا مهندسان زوم، دست بکار شده و ظرف 48 ساعت بسیاری از این مشکلات را برطرف کنند. اقدامی‌که سرعت در آن حرف اول را می‌زد و با عرضه چند بروزرسانی و بسته‌های امنیتی، دیگر خبری از باگ‌های مذکور نبود.

گفتنی است هجوم کاربران به استفاده از اپلیکشین زوم، پدیده‌ای به نام Zoombombing را بوجود آورد که در طی آن، مهمانان دعوت‌نشده به ویدیوکنفرانس‌ها اضافه می‌شوند و محتواهای غیراخلاقی و نامناسب را منتشر می‌کنند.

با این حال، مدیران زوم اعلام کرده‌اند که مجموعه‌ای از اقدامات را برای جلوگیری از گسترش Zoombombing در این اپلیکیشن اتخاذ کرده‌اند که از میان آن‌ها می‌توان مواردی همچون تقویت ویژگی رمزنگاری، ارائه بروزرسانی برای رفع مشکلات موجود در دستگاه‌های مک، حذف ویژگی لینکدین برای جلوگیری از انتشار اطلاعات، ارائه راهکارهایی برای پیشگیری از ورود افراد ناخوانده به چت‌ها، ارائه گزارش‌های شفافیت در خصوص درخواست اطلاعات، افزایش جایزه کشف باگ و غیره را برشمرد.

اگرچه زوم، تمامی‌تلاش خود را برای رفع این مشکلات بکار بسته اما همچنان برخی از شرکت‌های بزرگ نسبت به استفاده از این اپلیکشین مردد هستند. شرکت فضایی اسپیس ایکس یکی از این شرکت‌هاست که در تاریخ 28 مارس با ارسال ایمیلی به بیش از 6 هزار کارمند خود از آن‌ها خواست تا دیگر از اپلیکیشن زوم استفاده نکنند.

در این ایمیل، اسپیس ایکس کاربران را به استفاده از ایمیل، پیام‌های متنی و تماس تلفنی برای برقراری ارتباط تشویق کرد و دلیل این امر نیز نگرانی‌ها در خصوص امنیت و حریم شخصی کاربران عنوان شد.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا