تکنولوژیویروس کرونا

شرکت زوم ، موفق‌ترین سرویس ویدیوکنفرانس در دوران کرونا

چطور زوم در دوران رکود اقتصادی به رشد سریعی رسیده است؟

شیوع پاندمی کرونا اقتصاد جهانی و بسیاری از شرکتهای تکنولوژی را با بحران روبه رو کرده اما استثناهایی هم وجود دارد مانند شرکت زوم Zoom که با اپلیکیشن زوم یکی از مهمترین انتخاب‌ها در هنگامه دورکاری است.

زوم یک شرکت ارایه دهنده خدمات کلاد است که سیستم‌های ویدیو کنفرانس هم ارایه می‌دهد. آنچه باعث استقبال از این شرکت و دیگر شرکتهای ارایه دهنده خدمات مشابه شده، تاکید روی دورکاری است.

حالا میلیون‌ها کارمند در سراسر جهان به کمک زوم ( Zoom Video Communication)  با همکارانشان جلسه برگزار می‌کنند و در چشم‌انداز کوتاه و بلندمدت میزان استفاده از خدمات این شرکت رو به رشد خواهد بود.

تاریخچه زوم

شرکت زوم در سال ۲۰۱۱ توسط یکی از مهندسان ارشد شرکت سیسکو به نام اریک یوان Eric Yuan بنیان گذاشته شد. شرکت Zoom Video Communications  ارایه دهنده خدمات ویدیوکنفرانس و برخی سرویسهای دیگر کلاد است. هدف عمده سرویس‌های این شرکت فراهم کردن امکانات برای جلسات مجازی اداری و ارتباط از طریق موبایل است.

سیستم ویدیو کنفرانس زوم با ارایه دادن خدمات تصویر /صوت  قادر به پشتیبانی از ۱۰۰۰ نفر به طور همزمان است اما این پلتفرم قادر به توسعه برای مشتریان بزرگتر و تعداد بیشتر افراد هم هست.

طی سالهای اخیر زوم توانسته خود را با برخی از محبوب‌ترین سرویس‌های مورد استفاده شرکتها مانند اسکایپ، اسلک Slack  منطبق کند. همچنین این سیستم به کاربران اجازه می‌دهد که برنامه‌ریزی جلسات ویدیویی خود را با پلتفرمهای دیگری چون آت‌لوک، جیمیل و iCal هماهنگ کنند.

سرویس   Zoom Video به کاربران اجازه می‌دهد که در هنگام کنفرانس با دیگر کاربران فایل به اشتراک بگذارند و اینکار را با حفظ امنیت رمزنگاری کاربر به کاربر  ( end-to-end encryption ) و سایر ویژگی‌های امنیتی انجام می‌دهد.

یک ویژگی مهم محبوب‌شدن این سرویس ویدیوکنفرانس سادگی آن است به طوری که برخی تحلیل‌گران می‌گویند که این محصول از نظر سادگی الگویی برای سایر محصولات است همین باعث شد که بسیاری در هنگام عرضه سهام عمومی آن در بهار سال ۲۰۱۹ مردم را تشویق به خرید سهام آن کنند.

زوم در دوران ویروس کرونا

واقعیت این است که سرویس زوم Zoom Video در حال رشد بود اما شیوع ویروس کرونا صرفا باعث رشد سریع‌تر آن شد. سال ۲۰۱۹ نخستین سال مالی این شرکت بعد از عرضه عمومی سهام بود که عملکرد مالی آن و دو سال قبل از آن در جدول زیر قابل مشاهده است: 

عملکرد مالی سه سال اخیر سرویس زوم - ویدیوکنفرانس
عملکرد مالی سه سال اخیر سرویس زوم – ویدیوکنفرانس

همچنان که در این جدول مشاهده می‌شود عملکرد مالی این شرکت طی سه سال اخیر در حال رشد بوده و به خصوص در مقایسه با رقبا ( اپلیکیشن‌های ویدیو کنفرانس ) اوضاع زوم بسیار مناسب است.

مقایسه اپلیکیشن ویدیوکنفرانس زوم با رقبا
مقایسه اپلیکیشن ویدیوکنفرانس زوم با رقبا – منبع خود شرکت

زوم به خصوص در بین شرکتهای کوچک بسیار محبوب است جایی که هزینه استفاده از خدمات ویدیوکنفرانس بسیار تعیین کننده است.

اما شرکت حالا فقط به این بخش از بازار بسنده نکرده و به دنبال گسترش در بازار شرکتهای بزرگتر هم هست. اینکار به کمک ارایه راهکارهای ارتباط از راه دور برای کارمندان شرکتهای بزرگ در سراسرجهان فراهم می‌شود. حالا اپلیکیشن زوم به ۱۰۰۰ کاربر همزمان اجازه می‌دهد تا در یک جلسه ویدیویی شرکت کنند.

اپلیکیشن زوم بین کاربران به خصوص کاربران شرکت‌های بزرگ به سرعت رشد کرده است
اپلیکیشن زوم بین کاربران به خصوص کاربران شرکت‌های بزرگ به سرعت رشد کرده است

به نظر می‌رسد زوم در حال تبدیل شدن به مهمترین ابزار ویدیوکنفرانس شرکتها در سراسرجهان است و به همین دلیل موقعیت این شرکت در این بازار بسیار مناسب در حال تثبیت است.

دیگر مزیت‌ها

ویژگی‌های دیگری وجود دارد که Zoom را به یک شرکت موفق در بازار ویدیوکنفرانس تبدیل کرده است. یکی از آنها رشد قابل توجه میزان دورکاری و حذف دفتر از کسب و کارهاست. بنا به اعلام وزارت کارآمریکا حدود ۱۶ درصد کسب و کارها تا قبل از دوران شیوع ویروس کرونا گفته‌ بودند که کارهای خود را به صورت ریموت یا از راه دور انجام می‌دادند.

سرویس رایگان ویدیوکنفرانس

سرویس زوم مزیتی چون انطباق با شرایط مختلف را دارد از جمله ارایه خدمات رایگان مثلا در چین و برخی از دیگر کشورهاست.

این شرکت محدودیت ۴۰ دقیقه چت گروهی را در چین را برداشته و این سرویس را کاملا رایگان کرده است. این شرکت همچنین اطلاعات قابل توجهی در مورد چگونگی استفاده از این پلتفرم منتشر کرده و در کنار این همواره در حال تلاش برای افزودن منابع خود در سطح جهانی برای استفاده کاربران همه کشورها از این سرویس است.

گفتنی است در حال حاضر ویدیوکنفرانس سرویس کاربر به کاربر این شرکت برای همه رایگان است.

ارزش شرکت زوم

رشد ارزش سهام شرکت زوم نشان دهنده قدرت قابل توجه این شرکت در بازار سهامی است که اصلا حال و روز خوبی ندارد. البته همین موضوع باعث نگرانی برخی سرمایه‌گذاران هم شده است

نوسانات قیمت سهام شرکت زوم
نوسانات قیمت سهام شرکت زوم

شرکت دارای مشتریان راضی زیادی است و همین باعث اعتماد سرمایه‌گذاران به آن شده است.

ریسک‌ها

هرچند در این روزها ویروس کرونا فرصتی برای رشد سیستمهای ویدیوکنفرانس به وجود آورده اما با توجه به اینکه این ارزش بالا به خاطر رشد ویروس کرونا به وجود آمده می‌تواند موجب خطراتی برای آینده شرکت باشد. در واقع این ارزیابی وضعیت کروناست که می‌تواند باعث ارزیابی شرکت شود. با این حال مشخص است که کرونا باعث استقبال بسیاری از کسب و کارها به خدمات ویدیوکنفرانس و تماس تصویری این شرکت شده است.

یک ریسک بزرگ این شرکت این است که زوم عمدتا روی کنفرانس ویدیویی متمرکز است که سایر ارایه دهندگان خدمات ویدیوکنفرانس مانند مایکروسافت و سیسکو به جز آن روی ایجاد اکوسیستم‌های وسیع‌تری از راه‌حل‌های بهره‌ورانه هم کار کرده‌اند. به همین دلیل شرکتهای مشتری ممکن است در آینده این موضوع را برای انتخاب پلتفرم مد نظر قرار دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا