ویروس کرونا

دورکاری، ابتکار استارتاپهای ایرانی در مقابله با کرونا

استارتاپهای ایرانی طی یکی دو روز گذشته راه حلی را برای مقابله با شیوع ویروس کرونا در نظر گرفته‌اند: دورکاری.

بسیاری از استارتاپهای ایرانی امروز تصمیم گرفتند که برای حفظ سلامت کارکنانشان دست به کار شوند و دورکاری را برگزیدند. مزیت بودن در صنعت تکنولوژی به بسیاری از آنها این امکان را داده که بدون تعطیلی فعالیتشان را انجام دهند با کارکنانی که از دور اینکار را انجام می‌دهند.

کافه بازار یکی از استارتاپهایی بود که امروز از دورکاری کارکنانش خبر داد. امیر حقیقت مدیر روابط عمومی کافه بازار در توییتر نوشت :

«برای کاهش ریسک کورونا جمعی از اهالی کافه بازار امروز به شکل آزمایشی دورکاری میکنند تا نیازهای زیرساختی و امکان اجرایی شدنش در بلندمدت روشن شود. هرجایی امکانات، محدودیت‌ها، ملحاظات و فرهنگ سازمانی خودش را دارد مهم این است که در بحران با همفکری و خلاقیت ریسک به کمترین حد برسد. »

فرادرس نیز از دیگر استارتاپهای اعلام دورکاری بود. مصطفی کمالی هریس بنیانگذار فرادرس در توییتر نوشت:

«ما در فرادرس از ابتدای هفته برنامه‌ریزی‌هایی را انجام دادیم و برای حفظ سلامتی همکاران حدود هفتاد درصد تیم اجرایی فرادرس به صورت دورکاری مشغول به فعالیت هستند. در طی چند روز آینده نیز با رصد دقیق شرایط در صورت نیاز این رقم را به ۱۰۰ درصد خواهیم رساند.»

داتین هم از دیگر شرکتهایی بود که از دورکاری خبر داد. اکانت رسمی توییتری این شرکت نوشت :

« از هفته‌های یش که کرونا جهانی شد در داتین شروع به اجرای دستورالعمل‌های ایمنی برای سلامت داتینی‌ها کردیم. اول هفته این اقدامات را تشدید کردیم و امروز با بیشتر شدن نگرانی‌ها تصمیم گرفتیم داتینی‌ها تا آخر هفته دورکاری کنند. امیدواریم خبرهای بهبود و اوضاع و مهار کرونا را زود بشنویم

آپارت گیم از دیگر شرکتهای لیست دورکاری است. دانیال یکی از کارکنان این شرکت در توییتر نوشت :

«طی یک تصمیم هوشمندانه شرکت ما اجازه داد افرادی که امکان دورکاری دارند به شرکت نیان این هفته. امیدوارم تام کسب و کارها تا جای ممکن با انجام کار مشابه اجازه بدن تا احتمال انتقال بیماری پایین بیاد و وسایل حمل و نقل عمومی خلوت تر بشه.»

سیب اب نیز دورکار شد. یکی از کارکنان این شرکت به نام نصیرنیا در توییتر نوشت:

نگرانی بابت کارهای شرکت بالاست ولی نگرانی بابت سلامتی بچه ها بسیار بالاتره از امروز کار در سیب اپ به صورت آزمایشی دورکاری خواهد بود.. امیدوارم جهان از بحران کرونا نجات پیدا کنه.

زرین پال نیز از دیگر شرکتهای این لیست است. یکی از کارکنان این شرکت به اسم بهار بهبودی در توییتر نوشت :

« مدیریت زرین پال برای احترام به سلامت کارمندا اعلام کردند تا سه شنبه میشه به صورت دورکاری کار روادامه داد. زرین پال مرسی که تو. این شرایط یادمون میارید اهمیت دادن و مسوول بودن چقدر قشنگه»

علی ده بزرگی ورزمن نیز در توییتر نوشت به منظور اقدام برای مسوولیت اجتماعی و برای مراقبت از سلامت همگانی تیم اداری ورزمان به صورت دورکاری فعالیت می‌کنند و ارایه خدمات ماساژ در منزل ومحل کار مشتریان به حالت تعلیق در آمد.

علی صدرالدینی مدیر سایت کلیک نیز اعلام کرد که به نیروهای این سایت برای یک هفته گفته شده تا به صورت دورکاری کارها را انجام بدهند.

استارتاپ نویسش هم در توییتر اعلام کرد که به دلیل شرایط خاص ایجاد شده از فردا تا شنبه به صورت دورکاری خدمات را ارایه می‌ٔهد.

رضا تشت بلند یک مدیر شرکت دایتیک نیز توییتر نوشت :‌ تا اطلاع ثانوی و تا زمان شفاف شدن وضعیت شیوع این بیماری همکارانمان به صورت دورکاری به کار خود ادامه خواهند داد.

ناصرغانم زاده مدیرعامل استارتاپ نیو نیز در توییتر نوشت که تا اخر هفته این استارتاپ دورکار خواهد بود.

آرش کریم بیگی، مدیرعامل شاتل موبایل نیز امروز با انتشار توییت از آغاز عملیات دورکاری در این شرکت خبر داد.

کریم بیگی گفت: «برای کاهش ریسک رد مقابل کرونا از امروز فرایندی را کلید زدیم تا بخشی از همکاران با قابلیت دورکاری در شاتل موبایل به صورت دورکار فعالیتشان را ادامهم دهند. جلسات داخلی روتین و فعالیت‌های داخلی رو هم فعلا تا جای ممکن برگزار نمی‌کنیم.»

دورکاری شاتل موبایل

روابط عمومی استارتاپ «باسلام» که در قم مسقر است، در گفتگو با آی‌تی‌‌ایران از تصمیم این مجموعه برای انجام فعالیت‌های خود به صورت دورکاری خبر داد.

به گفته عرشیا زارع، با سلام از ابتدای اسفند این تصمیم را اتخاذ کرده و در حال حاضر به جز بخش پشتیبانی، تقریبا تمامی بخش‌ها به صورت دورکاری فعالیت می‌کنند. همچنین قرار است طی یک برنامه‌ریزی، بخش پشتیبانی نیز فعالیت خود را به صورت دورکاری انجام دهد.

رسانه‌ها

در کنار بسیاری از استارتاپ‌ها، امروز چند رسانه داخلی نیز از آغاز عملیات دورکاری برای خبرنگاران و اعضای تحریریه خبر دادند.

مدیریت سایت عصر ایران امروز اعلام کرد که به علت شیوع بیماری کرونا و جلوگیری از بیمار شدن اعضای تحریریه، حضور دایمی خبرنگاران و اعضای تحریریه 20 نفری به حالت تعلیق در آمده و از انها خواسته شده به صورت دورکاری انجام وظیفه کنند.

با گسترش ویروس کرونا در سطح شهر تهران، مدیریت روزنامه شرق هم به اعضای تحریریه و خبرنگاران خود اعلام کرده که هیچ الزامی برای حضور در تحریریه وجود ندارد و در صورت تمایل همه می‌توانند به صورت دورکاری انجام وظیفه کنند.

گروه رسانه‌ای خبرهای فوری نیز اعلام کرد که از سه روز پیش فعالیت تمامی اعضای تحریریه و همچنین استودیو ضبط پادکست‌های این محموعه به دورکاری تغییر وضعیت داده است.

بهترین ابزارهای دورکاری و تماس گروهی

نرم‌افزار AnyDesk

نرم افزار دورکاری Anydesk

این نرم‌افزار این امکان را به شما می دهد که سیستم‌های دسکتاپ را از راه دور و از طریق اینترنت کنترل کنید. این روش برای مواقعی که امکان حضور در محل کار وجود ندارد یا در شرایط فعلی، یکی از راهکارهای مناسب برای بهره‌وری حداکثری در حالت دورکاری به حساب می‌آید.

ترلو Trello

ابزار دورکاری ترلو

ترلو ابزاری تحت وب برای مدیریت و راهبرد پروژه و یا برنامه های شخصی و عمومی بصورت کاملا هماهنگ است. در این برنامه که نسخه تحت وب و اپلیکیشن آن عرضه شده، پروژه یا برنامه بصورت Board تعریف شده و موارد در آن بصورت «کارت»  قرار داده می‌شوند. در جزئیات کارت نیز می‌توان اقدامات بسیاری نظیری برچسب گذاری، یادداشت، توضیح، پیوست فایل و … را انجام داد. همچنین در هر مرحله از کار می‌توان افرادی را به Board اضافه کرد تا کار به صورت تیمی قابل انجام باشد. معمولا هر عضو از تیم، هر اقدام یا برنامه ای را به صورت کارت در ترلو تعریف کرده و یا اقدامات لازم را بر روی آن انجام می دهد. این کار تا بالاترین سطح پروژه و برنامه بصورت هماهنگ و مرحله‌ای قابل اجرا است.

ترلو در شرایط فعلی که باید تا حد ممکن از برخورد نزدیک با افراد دوری کرد، به استارتاپ‌ها و شرکت‌ها این امکان را می‌دهد که وظایف هر فرد را به‌طور جداگانه برای او تعریف کنند و تا حد ممکن برقراری تماس، ارسال پیامک و یا چت کردن را کاهش دهد.

اسلک Slack

ابزار دورکاری اسلک

اسلک slack را می‌توان یک چت روم برای کل اعضای یک گروه است. اسلک تیم کاری، به چند کانال کوچک تقسیم می‌شود تا اعضای گروه با هم در آنها صحبت کنند و مسابل خود را در میان بگذارند.

استفاده از اسلک تا حدی نیاز به ایمیل، از جمله‌ ایمیل های کوتاه و زمانبر را کاهش می دهد. اما اسلک چه استفاده هایی دارد؟ اگر در یک تیم یا استارتاپ حضور دارید یا عضوی از یک گروه خاص هستید که کارهای گروهی انجام می‌دهید بدون شک این اپلیکیشن می تواند به کمک شما بیاید.

اسلک قادر است همه چیز را متمرکز کند و البته کمک می‌کند تا کمی هوشمندانه‌تر با هم کار کنید. شاید بیشترین کاربرد اسلک هم در این بخش باشد که افراد یک گروه کاری، شرکت، استارتاپ یا … در موضوعات مختلف با هم تعامل دارند و می توانند انسجام کاری و تیمی خود را به خوبی حفظ کنند.

اسکایپ

ابزار دورکاری اسکایپ

برنامه اسکایپ یکی از مشهورترین و پرطرفدارترین سرویس‌های تماس صوتی و تصویری است که در سراسر دنیای توسط کاربران شرکت‌ها و موسسات هم استفاده می‌شود. تفاوتی که اسکایپ با دیگر سرویس های تماس تصویری مثل واتس داشته و دارد، این است که اسکایپ عموما برای تماس‌های رسمی و کاری استفاده می‌شود و هم اکنون بسیاری از شرکت‌ها در سراسر دنیا تماس‌های تصویری خود را با استفاده از این سرویس انجام می‌دهند.

یکی از قابلیت هایی که این برنامه را رد مقایسه با دیگر اپلیکیشن‌های تماس اینترنتی متمایز می‌کند، امکان برقرار تماس تصویری گروهی است که تا 50 کاربر را به صورت همزمان پشتیبانی می‌کند. مطمئنا در شرایط کنونی کشور، استفاده از چنین سرویس به جای برگزرای جلسات حضوری چند نفره می‌تواند احتمال مبتلا شدن افراد به ویروس کرونا را کاهش دهد و از طرفی هم برگزاری جلسات را برای اعضای استارتاپ‌ها امکان‌پذیر کند.

ویدیو کنفرانس

ویدیو کنفرانس یکی از روش‌های معمول بین مقامات رسمی و دولتی ها است که در شرایط فعلی می‌تواند جایگزین جلسات حضوری غیر ضروری شود. البته ممکن است برخی سازمان‌ها و شرکت‌ها به تجهیزات لازم برای برقراری ویدیوکنفرانس مجهز نباشند. به همین دلیل اسکایپ می‌تواند بهترین جایگزین برای ویدیو کنفرانس باشد.

با توجه به ایتکه تست کرونا شهردار منطقه 13 تهران مثبت اعلام شده و اعضای شورای شهر و شهردارها تقریبا هر روز جلسه برگزار می‌کنند، استفاده از این روش یا اسکایپ می‌تواند از گسترش این ویروس جلوگیری کند.

 

 

 

 

این مطلب به روز می‌شود.

آخرین اخبار ویروس کرونا را از این صفحه بخوانید.

 

نوشته های مشابه

‫3 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا