صنعت هواییویروس کرونا

زمین‌گیر شدن خطوط هوایی جهان به دنبال شیوع ویروس کرونا

با افزایش شمار مبتلایان به ویروس کرونا در جهان، شرکت‌ها‌ی هواپیمایی در اقدامی‌بی‌سابقه پروازهای خود را لغو کرده و متعد به پیروی از سیاست‌ها‌یی جدید در این زمینه شدند.

اما در طی روزهای اخیر، این اقدامات با جدیت بیشتری دنبال شد و بسیاری از شرکت‌ها‌ی هواپیمایی بین‌المللی، عملا فعالیت خود را متوقف کرده و دیگر اجازه‌ای را به پرواز هواپیماهای مسافربری نمی‌دهند.

اگرچه برخورد کشورهای مختلف و شدت اقدامات آن‌ها‌ در این زمینه، با یکدیگر متفاوت است اما دو شرکت هواپیمایی بزرگ امارات و اتحاد، طی روزهای اخیر اعلام کردند که تمامی‌پروازهای مسافری این دو هواپیمایی، به دنبال محدودیت‌ها‌یی مسافرتی جدید در امارات لغو شده است.

همه‌گیری ویروس کرونا سبب شده تا مقامات اماراتی، هرگونه پرواز داخلی و خارجی در این کشور را ممنوع اعلام کنند. این تصمیم که از فردا یعنی 25 ماه مارس برای تمامی‌شرکت‌ها‌ لازم‌الاجرا خواهد شد حداقل تا دو هفته ادامه خواهد داشت.

این محدودیت‌ها‌ی جدید، فرودگاه بین المللی دبی، یکی از بزرگ‌ترین و شلوغ‌ترین فرودگاه‌ها‌ی جهان را که از پروازهای شرکت امارات میزبانی می‌کند، به محلی سوت و کور تبدیل خواهد شد. شیخ احمد بن سعید آل مکتوم، مدیرعامل هواپیمایی امارات می‌گوید: ما به عنوان عضوی از شبکه هواپیمایی جهانی، در وضعیتی هستیم که نمی‌توانیم تا زمان بازگشایی مجدد مرزها و بازگشت اطمینان به سفرها، خدمات مسافربری خود را ارائه دهیم. وی اما در ادامه عنوان کرد که اگرچه پروازهای مسافربری لغو شده، اما هواپیماهای باری همچنان طبق روال به فعالیت خود ادامه خواهند داد.

هواپیمایی اتحاد نیز با انتشار بیانیه‌ای در این رابطه اعلام کرد که از روز چهارشنبه (25 مارس) تمامی‌پروازها، به استثنای پروازهای باری و تخلیه اضطراری، لغو خواهند شد. دیگر شرکت‌ها‌ی بزرگ صنعت هوایی نیز چنین رویکرد مشابهی را اتخاذ کرده‌اند.

سنگاپور ایرلاینز از این بحران به عنوان بزرگ‌ترین چالشی که این شرکت از ابتدای تاسیس خود با آن مواجه بوده، یاد کرد و افزود که طی یکی دو روز آینده، 96 درصد از پروازهای خود را حداقل تا ماه آوریل متوقف و 138 هواپیما از 147 هواپیمای خود را زمین‌گیر خواهد کرد. این شرکت در بیانیه‌ای نوشت: مشخص نیست که چه زمانی محدودیت‌ها‌ از مرزها برداشته و پروازها از سر گرفته خواهد شد.

در آمریکای جنوبی نیز شرکت شیلیایی LATAM، حدود 70 درصد از ظرفیت پروازهای خود را کاهش داده و اعلام کرد که در پروازهای خود، به بازگرداندن مردم شیلی که در کشورهای دیگر حضور دارند و با توجه به محدودیت پروازی، می‌توانند به کشور برگردند، توجه خواهد کرد. شرکت LATAM در حال رایزنی با مقامات کشورهای مختلف است تا بتواند اجازه فرود و پرواز را در این کشورها بگیرد و چیزی حدود هفت هزار مسافر را به کشور برگردارند.

شرکت‌ها‌ی هواپیمایی آمریکایی نیز محدودیت‌ها‌ی جدیدی را در این زمینه اعمال کرده‌اند: شرکت‌ها‌ی دلتا، یونایتد و امریکن تقریبا تمامی‌پروازهای خود را لغو کرده‌اند. هلین بکر، از تحلیلگران صنعت هوایی در بانک سرمایه‌گذاری Cowen در این خصوص می‌گوید: اگرچه هنوز پروازهایی  به آمریکای لاتین و آمریکای جنوبی، انجام می‌گیرد اما این رویه بزودی تغییر خواهد کرد و کشورها مرزهای خود را خواهند بست.

در طی روزهای اخیر، شرکت یونایتد از تصمیم خود برای لغو 95 درصد از پروازهای بین‌المللی خود تا ماه آوریل خبر داد. با این حال، این شرکت تعدادی از خطوط خود را برای بازگشت مردم به خانه‌هایشان همچنان پابرجا نگه داشته است.

شرکت دلتا نیز در اقدامی‌مشابه حدود 600 فروند هواپیمای خود را زمین‌گیر و اعلام کرده که بیش از 80 درصد از پروازهای بین‌المللی خود را در آینده بسیار نزدیک، لغو خواهد کرد. در این میان، امریکن ایرلانز نیز اعلام کرده حدود 75 درصد از پروازههای بین‌المللی خود را متوقف کرده است.

زمین‌گیر شدن خطوط هوایی جهان به دنبال شیوع ویروس کرونا

ویروس کرونا دامن پروازهای داخلی را نیز گرفته و منجر به کاهش تعداد پروازهای شده است. شرکت Hawaiian اعلام کرد که ظرف چند روز آینده، حجم قابل‌توجهی از پروازهای خود را برای مدت زمان حداقل 14 روز کاهش خواهد داد. این شرکت اعلام کرد که پروازها تا روز 25 مارس ادامه خواهند داشت و یک روز بعد، این محدودیت اعمال خواهد شد.

در این میان هواپیمایی JetBlue Airways که پیش از همه دست وارد عمل شد و حدود 40 درصد از پروازهای خود را کاهش داد، اخیرا اعلام کرد که بخش زیادی از پروازهای خود را تا ماه مه میلادی لغو خواهد کرد. همچنین، به گفته سخنگوی این شرکت، از این پس پروازها با توجه به درخواست‌ها‌ و رسیدن به ظرفیت مورد نظر انجام خواهد د.

شیوع کرونا در جهان فعالیت بسیاری از کسب‌وکارها را تحت‌الشعاع قرار داده که حوزه حمل و نقل نیز از جمله بخش‌ها‌یی است که در صورت تداوم این روند، آینده تیره و تاریکی را پیش روی خود دارد و حتی ممکن است به ورشکستگی برخی از شرکت‌ها‌ بیانجامد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا