اپلویروس کرونا

اپل از قله یک تریلیون دلار ارزش پایین کشیده شد

مایکروسافت تنها شرکت با ارزش یک تریلیون دلاری در جهان است

افت بازار سهام باعث کاهش ارزش اپل شد و این شرکت به پشت مرز یک تریلیون دلار ارزش برگشت. حالا تنها شرکت یک تریلیون دلاری جهان مایکروسافت است.

به هم ریختگی‌ بازار سهام به دنبال شیوع ویروس کرونا باعث شد دیروز هم سهام اپل ۲.۱ درصد افت کند و ارزش آن به حدود ۲۲۴ دلار به ازای هر سهم رسید.

بر این اساس ارزش اپل حالا ۹۸۲ میلیارد دلار است.

تمام فروشگاه‌های اپل به دنبال شیوع کرونا در سراسر جهان ( به جز چین) تعطیل است و وقفه در تولید محصولات این شرکت باعث کاهش تولید شده است.

ارزش شرکت اپل از ماه اکتبر سال گذشته به بیش از ۱ تریلیون دلار رسید و در ۱۲ فوریه امسال حتی این شرکت از مرز ۱.۴ تریلیون دلار ارزش هم عبور کرد.

اما از آن زمان تاکنون ارزش سهام این شرکت ۳۱ درصد کاهش داشته است و این نتیجه پاندمی COVID-19 است.

مقایسه ارزش چهار شرکت بزرگ تکنولوژی / اعداد به میلیارد
مقایسه ارزش چهار شرکت بزرگ تکنولوژی / اعداد به میلیارد

شاخص S&P 500  نیز از آن زمان تاکنون ۳۴ درصد کاهش داشته است.

ضربه اقتصادی ناشی از پاندمی روی شرکتهای تکنولوژی کمتر از دیگر بخشها مانند انرژی یا مالی تاثیر داشته است.به عنوان مثال سهام شرکت Zoom video communications  که ارایه دهنده سیستم‌های ویدیوکنفرانس است با رشد مواجه شده چراکه میلیون‌ها آمریکایی مجبور به کار از خانه شده‌اند.

اپل اما فعلا نتوانسته دربرابر این ویروس ایمن باشد. این شرکت که در سال ۲۰۱۹ با ارزش‌ترین برند جهان شناخته شده بود، نخستین شرکتی بود که اعلام کرد قادر به رسیدن به پیش بینی‌های مالی تعیین شده خود نخواهد بود.

چهارشرکت تاکنون توانسته‌اند به ارزشی بیش از ۱ تریلیون دلار برسند. آمازون، گوگل، اپل و مایکروسافت. آمازون هم اما الان با ۹۴۷ میلیارد دلار ارزش به پایین مرز یک تریلیون دلاری رسیده است.

گوگل ( الفابت)  در دی ماه گذشته به ارزش یک تریلیون دلاری رسیده بود.

با این حال میزان سقوط ارزش سهام این غولهای تکنولوژی قابل مقایسه مثلا با شرکتی چون آرامکو ( غول نفتی عربستان سعودی ) نیست. این شرکت در ماه دسامبر ۲ تریلیون دلار ارزش داشت اما اکنون ارزش آن به ۱.۵ تریلیون دلار رسیده است. دلیل اصلی آن کاهش تقاضای جهانی برای انرژی و افت قیمت نفت است.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. اخیییش دلم خنک شد…
    اپل یکی دوساله خیلی دُور برداشته گوشی هاشو خیلی گرون قیمت کرده (منظورم قیمت جهانیه حالا ایران که گل و بلبله به کنار)
    طوری که بیشتر قشر مردم تو کشورهای جهان سوم توانایی خرید گوشی آکبند و آخرین مدل برند اپل رو ندارن
    چجوری میشه شرکتی که هوای طرفدارا و مشتریاشو تو کشورهای آسیب‌پذیر نگه نمیداره لیاقت ارزش بالای یک تریلیونی داشته باشه؟؟؟
    من با اینکه یه زمانی رو اپل تعصب داشتمو خودم از ایفون تری جی اس تا شیش اس استفاده کردم و هرسال گوشیمو عوض میکردم ، ولی وقتی دیدم هر سال قیمت جهانی رو غیرمعقول میبره بالا، با وجود همه خوبیای اپل ازش خدافظی کردم (:
    ——->> یادمون نره اپل یه زمانی فقط یه تولیدکننده معمولی کامپیوترهای کَت و کلفت مکینتاش تو امریکا بود، همین، نه بیشتر! بیشتر محبوبیت خودش رو هم مدیون سیستم عامل اختصاصیش هست .. تنها نقطه قوّت گوشیاش یکی هنگ نکردنه، یکی دوربین عالی .. والسلام!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا