اپل

آیفون جدید به دوربین سه بعدی بسیار پیشرفته مجهز خواهد بود

حداقل یکی از گوشی‌های جدید آیفون در سال 2020 به دوربین سه بعدی عمیق مجهز خواهد بود.

یک منبع نزدیک به شرکت اپل در گفتگو با وب‌سایت Fastcompany اعلام کرد که این دوربین جدید از یک لیزر، سنسور و سیستم نرم‌افزاری بهره می‌برد که با تاباندن نور، می‌تواند فاصله میان گوشی با فرد و یا هر شی‌ای را که در نزدیکی آن قرار دهد، اندازه‌گیری کند.

این اطلاعات عمق دقیق و با جزئیات، می‌توانند به دوربین کمک کنند تا افکت‌های بهتری را در تصاویر و ویدیوها شاهد باشیم. همچنین می‌توان از آن در فناوری واقعیت افزوده نیز استفاده کرد. تقریبا دو سال است که مهندسان اپل کار روی دوربین‌های سه بعدی را آغاز کرده‌اند و اگرچه برخی منابع خبری از بکارگیری این قابلیت در آیفون‌های سال بعد خبر می‌دهند، اما برخی نیز امیدوارند که اپل حداقل در یکی از گوشی‌های امسال از این فناوری استفاده خواهد کرد. البته اگر ویروس کرونا و مشکلات ناشی از آن اجازه بدهد.

گفته می‌شود که اپل فناوری لیزر مورد استفاده در این دوربین را از شرکت Lumentum که مقر آن در سن خوزه واقع شده، خریداری خواهد کرد. در حال حاضر، اپل از فناوری این شرکت برای دوربین‌های سه بعدی سلفی خود استفاده می‌کند.

البته Lumentum اعلام کرده که هنوز صحبتی را با اپل برای خرید و بکارگیری فناوری لیزر این شرکت در دوربین‌های اصلی گوشی‌های آیفون انجام نداده است. با این حال، اپل اولین شرکتی نیست که به فکر استفاده از دوربین‌های عمیق در قسمت پشتی گوشی‌های خود افتاده؛ پیش‌‎تر سامسونگ از این فناوری در مدل‌های گلکسی اس20، گلکسی اس20 پلاس و گلکسی نوت 10 پلاس استفاده کرده و برخی شرکت‌های اندرویدی نیز این تکنولوژی را در محصولات خود بکار برده‌اند.

اما اپل قصد دارد تا از شیوه جدید و تازه‌ای برای بهره‌گیری از این فناوری استفاده کند تا تجربه جدیدی را برای کاربران خود رقم بزند. اپل قبلا این فناوری را در دوربین سلفی و برای قابلیت‌هایی همچون فیس آیدی و یا انیموجی تعبیه کرده است.

آیفون جدید به دوربین سه بعدی بسیار پیشرفته مجهز خواهد بود

آیفون 11 پرو و 11 پرو مکس که سال گذشته معرفی شدند، از سه سنسور در قسمت پشتی بدنه بهره می‌برند؛ یک سنسور 12 مگاپیکسلی واید، یک سنسور 12 مگاپیکسلی تله‌فوتو و یک سنسور سنسور 12 مگاپیکسلی اولتراواید. حال اضافه شدن سیستم دوربین سه بعدی به این ترکیب می‌تواند عمق بیشتری را به تصاویر ببخشد و بر جذابیت عکس‌ها و البته ویدیوها بیافزاید.

در حال حاضر، اصلی‌ترین افکت در گوشی‌های آیفون، حالت پرتره است که افکتی بوکه را از طریق مات کردن بک‌گراند و شارپ کردن سوژه اصلی انجام می‌دهد. اضافه کردن سیستم سه بعدی می‌تواند منجر به ارتقای عملکرد افکت بوکه شده و تشخیص لایه‌های تصویر با دقت بیشتری صورت پذیرد.

البته هنوز شرکت اپل واکنشی را در قبال این خبر از خود نشان نداده و با توجه به مشکلاتی که اخیرا بدلیل شیوع کرونا در جهان پیش آمده، باید منتظر ماند و دید که آیا طرفداران آیفون می‌توانند امسال این فناوری را در گوشی‌های خود مشاهده کنند یا خیر.

 

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا