تکنولوژیشبکه‌های اجتماعی

چگونه امنیت اطلاعات خود را در اینستاگرام افزایش دهیم؟

در عصری که اپلیکیشن‌‌ها و پلتفرم‌‌های مختلف شبکه‌‌های اجتماعی، به عضوی جدایی‌ناپذیر از زندگی ما انسان‌‌ها تبدیل شده‌اند و چندین میلیارد کاربر، روزانه اطلاعات زیادی را در این فضا به اشتراک ‌می‌گذارند، دانستن راهکارهایی برای حافظت از حریم شخصی و بالا بردن امنیت حضور در این پلتفرم‌‌ها یک ضرورت محسوب ‌می‌شود.

در این میان، شبکه اجتماعی اینستاگرام توانسته در طی سال‌‌های اخیر خود را به عنوان یکی از پرکاربردترین اپلیکیشن‌‌ها تبدیل کند و طبق آخرین گزارش‌‌ها، بیش از یک میلیارد نفر در جهان از این بستر ارتباطی برای ارتباط و اشتراک محتوا با سایر کاربران استفاده ‌می‌کنند.

اما محبوبیت این اپلیکیشن سبب شده تا هکرها و افراد فرصت‌طلب، تمایل بیشتری به نفوذ و سوءاستفاده از اطلاعات شخصی کاربران در این پلتفرم داشته باشند. اینجاست که دانستن چند راهکار ساده ‌می‌تواند آرامش خاطر بیشتری را حین استفاده از این اپلیکیشن برای کاربران به دنبال داشته باشد. برای آشنایی بیشتر با این راهکارها با ما همراه باشید.

خصوصی کردن حساب کاربری

زمانی که شما حساب کاربری را به حالت خصوصی (Private) تغییر دهید، تنها چیزی که برای افراد ناشناس قابل رویت است، تصویر و نام کاربری شماست. بنابراین، برای دسترسی به اطلاعات و محتوای شخصی به اشتراک‌گذاشته‌تان، حتما ‌می‌بایست درخواست داده و تا زمانی هم که شما با این درخواست، موافق نکرده‌اید، ن‌می‌تواند تصاویر و استورهایتان را ببیند.

برای خصوصی کردن اکانت خود ‌می‌توانید مراحل زیر را دنبال کنید:

  • ابتدا به بخش تنظیمات اینستاگرام بروید. سپس گزینه Privacy را انتخاب کرده و روی گزینه Account Privacy ضربه بزنید. در اینجا ‌می‌توانید با لمس قابلیتی که در علامت آن را در تصویر مشاهده ‌می‌کنید، اکانت خود را خصوصی کنید.

توجه داشته باشید که با خصوصی کردن اکانت، دنبال‌کنندگانتان همچنان ‌می‌توانند مطالب شما را ببینند. در اینجا اگر قصد دارد تا فردی را از حذف کنید، ‌می‌بایست وی را از لیست دنبال‌کنندگان خود پاک کنید. برای این کار باید به قسمت پروفایل خود رفته و روی تعداد دنبال‌کنندگان خود ضربه بزنید. در اینجا تما‌می‌کاربران را مشاهده خواهید کرد که با اسکرول کردن ‌می‌توانید افراد مدنظر را از لیست دنبال‌کنندگان خود حذف کنید.

ارتقای امنیت اطلاعات در اینستاگرام

محافظت از استوری ها

اینستاگرم این امکان را برای کاربران خود فراهم کرده تا محدودیت‌‌هایی را برای نمایش استوری‌‌ها اعمال کنند. برای نمونه، کاربران ‌می‌توانند استوری‌‌های خود را از دید برخی از دنبال‌کنندگانشان پنهان کنند.

برای این کار ‌می‌بایست ابتدا به بخش تنظیمات رفته و سپس Privacy و بعد از آن  Story را انتخاب کنند. در این مرحله، گزینه Hide Story From را انتخاب کرده و با ضربه زدن روی دایره‌ای که در مقابل نام دنبال‌کنندگان وجود دارد، از مشاهده استوری‌‌ها توسط این افراد جلوگیری خواهد شد.

ارتقای امنیت اطلاعات در اینستاگرام

کاربران همچنین ‌می‌توانند از اشتراک استوری‌‌های خود توسط دیگر دنبال کنندگان جلوگیری کنند.

برای این کار باید دستورالعمل Setting، سپس Privacy و بعد از آن Story را دنبال کرد. در قسمت پایین صفحه، بخشی به نام Sharing مشاهده ‌می‌شود که در اینجا، با خاموش کردن گزینه Allow Sharing ‌می‌توان مانع از اشتراک استوری‌‌ها توسط سایر کاربران شد. همچنین با خاموش کردن قابلیت Allow Resharing to Stories نیز ‌می‌توانید از اشتراک پست‌‌هایستان در استوری دیگران جلوگیری کنید.

و در نهایت قابلیت Close Friend نیز برای کاربران ارائه شده که با انتخاب آن، استوری‌‌ها تنها برای افرادی خاص به نمایش در‌می‌آید. برای استفاده از این ویژگی، ابتدا Setting، سپس Privacy و بعد از آن Story را انتخاب کرده و با زدن روی Close Friend، ‌می‌توانید افراد دلخواه را به لیست دوستان نزدیک خود اضافه کنید.

بلاک کردن برخی از کاربران برای مشاهده پست‌‌ها

اگر ‌می‌خواهید عکس‌‌ها و یا ویدیوهایی را که به اشتراک ‌می‌گذارید، توسط فرد و یا افرادی خاص دیده نشود، اینستاگرام راه حلی آن را پیش رویتان گذاشته است. برای این کار، ابتدا باید به اکانت شخص و یا اشخاص مورد نظر رفته و در پروفایل وی، روی علامت سه نقطه منو ضربه زده و با ظاهر شدن گزینه Block، آن را انتخاب نمایید. حال دیگر، این فرد به مطالب اشتراکی شما دسترسی نخواهد داشت.

ارتقای امنیت اطلاعات در اینستاگرام

کمرنگ کردن ردپای خود در اینستاگرام

شاید شما نخواهید که دیگران از حضورتان در اینستاگرم باخبر شوند و به راحتی نتوانند شما را پیدا کنند. در اینستاگرام، قابلیتی برای این دسته از کاربران ارائه شده که ‌می‌توانید در ادامه با آن آشنا شوید. برای این کار ابتدا باید اجازه دسترسی اینستاگرام به مخاطبان خود را قطع کنید که باید مراحل Setting، بعد از آن Account را دنبال و بدنبال آن Contact Syncing را  غیرفعال کنید.

همچنین ‌می‌توانید مانع از آن شوید تا اینستاگرام، مخاطبان شما را به دیگر کاربران این پلتفرم پیشنهاد دهد. البته غیرفعال کردن این ویژگی از طریق اپلیکیشن اینستاگرام ممکن نیست و ‌می‌بایست وارد وب سایت این شبکه اجتماعی شد و بعد از انتخاب گزینه Edit Profile، علامت Similar Account Suggestion را برداشت.

محدود کردن میزان دسترسی کاربران به اطلاعات اکانت شما

شما ‌می‌توانید مشخص کنید که چه میزان اطلاعات حساب کاربریتان، برای دیگران قابل رویت و در دسترس باشد. یکی از بهترین کارها، غیرفعال کردن وضعیت فعالیت (Activity Status) است که با انتخاب آن، دیگر کاربران ن‌می‌توانند زمان آنلاین شدنتان را متوجه شوند.

برای این کار باید ابتدا به بخش Setting، سپس Privacy و بعد از آن به Activity Status مراجعه کرد. در اینجا ‌می‌توانید گزینه Show Activity Status را غیرفعال کنید.

جلوگیری از جاسوسی کاربران از تصاویر و استوری‌‌ها

بسیاری از کاربران، تمایلی ندارند که تصاویر و یا ویدیوهایی که در اینستاگرام به اشتراک گذاشته ‌می‌شوند، توسط سایر کاربران ذخیره شوند. اگر شما نیز جزو این دسته از کاربران هستید ‌می‌توانید از ذخیره شدن استوری‌‌های خود جلوگیری کنید، باید به بخش Setting، سپس Privacy و بعد از Story رفته و در میان گزینه‌‌های Save to Camera Roll در پلتفرم iOS و Save to Gallery در پلتفرم اندروید، یکی را بسته به نوع دستگاهی که از آن استفاده ‌می‌کنید، غیرفعال کنید. همچنین باید گزینه Save to Archive را نیز غیرفعال کنید.

اما اگر ‌می‌خواهید که پست‌‌هایتان نیز توسط دیگر کاربران ذخیره نشوند، باید دستورالعمل Setting، بعد از Account و در نهایت Original Posts را دنبال کنید. در این قسمت، هر سه گزینه Save Original Posts، Save Posted Photos و Save Posted Videos را غیرفعال کنید.

ارتقای امنیت اطلاعات در اینستاگرام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا