تکنولوژیخودرو

قابلیت دید در مه و برف بزودی در خودروهای خودران

اگرچه در طی سال‌های اخیر شاهد پیشرفت‌های چشمگیری در زمینه فناوری خودران بوده‌ایم، اما در حال حاضر این فناوری قادر به تشخیص درست و دقیق مسیر پیش رو، در شرایط نامساعد آب و هوایی نیست.

حال خبرهای جدیدی به دست آمده که نشان می‌دهد آزمایشگاه هوش مصنوعی و علوم کامپیوتری وابسته به موسسه فناوری ماساچوست (MIT) موفق به ابداع روش جدیدی شده‌اند که با کمک آن، خودروهای خودران می‌توانند از طریق بکارگیری فناوری GPR نقشه‌برداری کنند و محیط پیرامون خود را در چنین شرایطی، بهتر ببیند.

در حال حاضر، از سنسورهای LIDAR و یا دوربین در خودروهای خودران برای شناسایی و تشخیص هرآنچه در مسیر پیش رو و اطراف وجود دارد، استفاده می‌شود اما متاسفانه عملکرد و کارایی این دوربین‌ها و سنسورها در شرایطی همچون هنگام بارش برف و یا قرار گرفتن مانعی در مقابل خودرو، به شدن افت پیدا می‌کند. چراکه دیگر نه خطوطی روی جاده قابل مشاهده است و نه علائمی‌که بتواند مسیر درست را تشخیص داد.

اما فناوری GPR که برگرفته از عبارت Ground Penetrating Radar است، می‌تواند این مشکل را از طریق ارسال پالس‌های الکترومغناطیس به زیر سطح زمین و مشخص کردن ترکیب سطحی که خودرو روی آن در حال حرکت است، حل کند. با دریافت این پالس‌ها، نقشه‌ای تهیه می‌شود که در نهایت به خودرو ارسال و در تشخیص درست مسیر استفاده خواهد شد.

سیستم GPR می‌تواند اطلاعات دریافتی را با نقشه‌ای که از قبل در اختیار دارد، مطابقت داده و موقعیت خود را شناسایی کند. در حال حاضر، این سیستم روی خودروهای خودران با سرعت پایین تست شده، اما محققان امیدوارند که در آینده از این فناوری در بزرگراه‌ها و با سرعت‌های بالاتر نیز استفاده شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا