استارتاپتکنولوژی

رونمایی از تازه‌های ابر آروان در رویداد سوار ابرها ۹۸

آروانی‌ها بزرگترین دیتاسنتر تمام ابری کشور را تابستان سال ۹۹ راه‌اندازی می‌کنند

چهارمین رویداد از سلسله رویدادهای سالانه شرکت ابر آروان شب گذشته با عنوان «سوار ابرها» در رویال هال هتل اسپیناس پالاس تهران برگزار شد. این رویداد با حضور جمع کثیری از فعالان این حوزه و اصحاب رسانه برگزار شد و طی آن شرکت ابر آروان که حالا خودش را به یک بازیگر اصلی در بازار کلاد ایران برند کرده تازه‌ترین محصولات و اهداف شرکت برای سال آینده  تشریح کرد.

نزدیک به سه هزار نفر نظاره گر رویداد دیشب ابر آروان بودند
نزدیک به سه هزارنفر نظاره گر رویداد دیشب ابر آروان بودند

در ابتدای این مراسم پویا پیرحسینلو ناخدای اجرایی ابر آروان ضمن تاکید بر لزوم جهانی شدن برای بقای این شرکت افزود: «الان در شرایطی قرار داریم که اگر جهانی نشویم، به نابودن شدن محکومیم. تا دیروز ورود به بازارهای جهانی یک جذابیت رو به آینده بود اما امروز یک اجبار است. وقتی درباره‌ی اجبار صحبت می‌کنیم، یعنی یا رفتن و  جنگیدم یا شکست خوردن.»

پیرحسینلو در ادامه نیز به تلاش‌های این شرکت در راستای بین‌المللی شدن، ۵ زبانه شدن وب‌سایت ابر آروان و به‌واسطه‌ی آن، پوشش ۸۹درصدی منطقه‌ی خاورمیانه و آسیای میانه اشاره کرد. هم‌چنین داشتن مشتریان فعال در ۳۸ کشور مختلف جهان، افزایش سریع پاپ‌سایت‌های ابر آروان در آسیای میانه و خاورمیانه از برنامه‌های دیگر این شرکت برای آینده نزدیک است. ناخدای ابر آوران یکی دیگر از هدف‌گذاری‌های این مجموعه را جذب مشتریان فعال آسیایی معادل تعداد مشتریان ایرانی آروان عنوان کرد.

به گفته هم‌بنیان‌گذار ابر آوران، CDN ابر آروان در حال حاضر در میان ده CDN برتر جهان براساس آمار w3tech قرار دارد و همچنین یکی از شش CDN پر امکان جهان و یکی از سه CDN اقتصادی دنیا محسوب می‌شود.

پویا پیرحسینلو ناخدای اجرایی ابرآروان میگوید تا دوسال آینده این شرکت بخش عمده مشتریانش را از خارج از ایران به دست خواهد آورد
پویا پیرحسینلو میگوید تا دوسال آینده این شرکت بخش عمده مشتریانش را از خارج از ایران به دست خواهد آورد

پیرحسینلو به برنامه های آتی که این مجموعه قصد انجام آن را دارد اشاره کرد و گفت: «قرار است با کمک سرمایه گذاران بزرگترین دیتا سنتر تمام ابری کشور را با ۲۵۰ میلیارد تومان راه اندازی کنیم تا بتواند نیازهای زیرساختی ابر آروان را در مسیر توسعه سریعی که دارد پاسخ دهد. اکنون ابر آروان زیرساخت یک پارچه ایجاد کرده که بیش از ده ها هزار کسب و کار ایرانی به آن اعتماد دارند و از آن استفاده می کنند.»

ناخدای اجرایی ابر آوران افزود: «فاصله ما با کلودهای ابری جهان بسیار زیاد است و کاملا این را می دانیم اما برای بالا بردن سقف آروزهای خود تلاش می کنیم و آن را خواهیم ساخت.

پیرحسینلو همچنین گفت : «بسیاری از مردم تولید کنندگان ایرانی را به سواستفاده از فضا متهم می‌کنند. می‌گویند اگر فیلترینگ و محدودیت‌های مختلف در جغرافیایی که ما در آن زندگی می کنیم نبود، شاید کسب و کارهای این‌چنینی هیچ وقت به وجود نمی آمدند که بعد بزرگ شوند و قدرت بگیرند.

هم بنیانگذار ابرآروان اضافه کرد: عده ای دیگر ما را کاسبان تحریم می‌دانند و می‌گویند اگر کشورهای خارجی تحریم نمی‌کردند و از ارایه سرویس به ایران دست نمی کشیدند، سرویس‌های مشابه ما اصلا به وجود نمی آمدند. ما به عنوان تولید کننده ایرانی تلاش می کنیم که به همه و خودمان ثابت کنیم بالاخره موفق می شویم. رشد اقتصادی منفی، توسعه ناپایدار و خروج سریع نیروهای خبره ایرانی از کشور به این مسئله که ما باید جهانی شویم تاکید دوباره ای می کند.

ارایه خدمات به کسب‌و‌کارها در مقاطع حساس

قصه‌گوی ابر اروان در ادامه به کمک‌های این شرکت به کسب و کارهای ایرانی در مواقع حساس و ضروی اشاره کرد و افزود: زمانی که دیجیتال اوشن، ایران و کسب و کارهای ایرانی را تحریم کرد، ابر آروان یک فرصت دو هفته‌ای برای استفاده رایگان از خدمات خود  را در اختیار کسب و کارها قرار داد.

هستی شهریزفر ، قصه‌گوی ابرآروان میگوید در زمان قطع اینترنت در ایران فضای کاری این شرکت پر از استارتاپهایی شده بود که به دنبال نجات کسب وکارشان بودند
هستی شهریزفر ، قصه‌گوی آروان میگوید در زمان قطع اینترنت در ایران فضای کاری این شرکت پر از استارتاپهایی شده بود که به دنبال نجات کسب وکارشان بودند

به گفته شهریزفر، زمانی که اینترنت کشور به شکل ناباورانه ای قطع شد از ابرآوران خواسته شده بود که سرویس دهی را محدود کند، اما شرکت سعی کرد با ۲۴ ساعته کار کردن، به ارایه خدمات به کسب و کارها و وبسایت‌ها ایرانی بپردازد.

وی در ادامه افزود: «در آن روزها ساختمان ما پر شده بود از مجموعه های استارتاپی کوچک که آمده بودند تا وبسایت خود را نجات دهند.»

شهریزفر در بخشی از صحبت‌های خود به انتقادات از این شرکت در خصوص ارائه سرویس به استارتاپ‌ها در شرایط قطعی اینترنت پرداخت و  اشاره‌ای هم به قصه‌ی محمد علی، بوکسور مشهور داشت که زمانی به‌خاطر صلح حاضر نشد در جنگ ویتنام شرکت کند. اشاره کرد.

وی اضافه کرد: «در آن زمان بسیاری محمد علی را خائن تشبیه کردند چراکه حاضر نبود به خطر کشور و مردمش به جنگ برود. اما در ادامه همه به این حرکت بزرگ او در راستای صلح پی بردند و او به یک قهرمان ملی تبدیل شد. ربط این قصه به ابر آروان  همین انتخاب است چراکه ابر آروان هم معتقد است باید فراتر از کسب‌وکارش و فراتر از دنیای دیجیتالی که در آن هستیم، زندگی کند.»

قصه‌گوی ابر آروان در ادامه به خدماتی که این شرکت در مقاطع حساس به کسب و کارهای آنلاین ارائه کرده اشاره کرد که از جمله آنها به مواردی همچون سرویس‌دهی رایگان CDN به استارت‌آپ‌ها، همکاری با بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای برای سرویس‌دهی رایگان محصول CDN به بازی‌سازها، افزایش بازه‌ی رایگان محصول CDN ابر آروان و به‌دنبال آن استفاده‌ی رایگان بیش از ۹۴درصد مشتریان از این محصول اشاره کرد.

نو بودن مفهوم صنعت ابر؛ چالش اصلی مشتریان

اما چالش‌های مهاجرت به سرویس‌های ابری، یکی از دغدغه‌های مهم این روزهای کسب و کارها و البته شرکت‌های ابری مانند ابر آروان است. یکی از مشکلاتی فعلی که در کشورمان وجود دارد، آشنایی نداشتن کافی با فضای ابری و یا درک غلط از این فناوری است. موضوعی که ابرسالار شرکت ابرآروان در صحبت‌های خود به آن اشاره داشت و تلاش کرد تا به شفاف سازی این مهم بپردازد.

محمد عرفان شمسی معتقد است که «نو بودن مفهوم ابر در صنعت ایران»، یکی از چالش‌های مهم در بین مشتریان است.

محمد عرفان شمس ابرسالار ابرآروان : مهاجرت به ابر شما را رویین تن می‌کند به شرط آنکه چشمهایتان را باز نگاه دارید
محمد عرفان شمس ابرسالار آروان : مهاجرت به ابر شما را رویین تن می‌کند به شرط آنکه چشمهایتان را کوچ به ابر باز نگاه دارید

او در اینباره می‌گوید: «به نظر می‌آید در چشم بعضی از مشتریان، مهاجرت به ابر، آن‌ها را رویین‌تن می‌کند. ابر شما رو رویین‌تن می‌کند البته به شرطی که چشم‌هایتان رو موقع مهاجرت به ابر باز نگه دارید.»

ابرسالار آروان همچنین به مشکلات زیرساخت‌های کشور پرداخت و در ادامه به راهکارهای ابر آروان برای مقابله با این کمبودهای زیرساختی اشاره کرد: «ما پاپ‌سایت‌های خود را در داخل و خارج و به‌ تبع آن گستردگی جغرافیایی شبکه را توسعه دادیم و با توجه به رشد ترافیک، هر پاپ را قدرتمندتر کردیم. در سرویس رایانش ابری نسل سرورهای‌مان را ارتقا دادیم. لینک‌های redundant  زیادی در شبکه ایجاد کردیم. دیسک‌های SAS وSSD  را ارتقا دادیم و شبکه Storage را نیز جدا کردیم.»

نیاز به طرز فکر چابک

مرشد ابر آروان در روشن سازی تعریف ابر، از انتزاعی بودن مفهوم آن گفت و آن را ابزاری چابک برای توسعه‌ی سریع اپلیکیشن‌ها و کسب‌وکارهای آنلاین عنوان کرد.

ایلیا وکیلی اضافه کرد: «در زیرساخت ابری، پیشرفت virtualization و containerazion به ما این اجازه را داده تا با صدا کردن یک API  تغییراتی را در زیرساخت‌های‌مان ایجاد کنیم که پیش از این نیاز به خرید سرور، مکاتبه با دیتاسنتر و دان تایم داشت. حالا می‌توانیم به‌سادگی سیستم به این پیچیدگی را فقط با مرج کردن برنچ ریلیز در نقاط مختلف دنیا بالا آورده، تست کرده و مشکلاتش را حل کنیم.»

ایلیا وکیلی مرشد ابرآروان : چابکی به معنای فرار از شکست نیست. چابکی به معنای پاسخ مناسب به شکست دادن است
ایلیا وکیلی مرشد ابرآروان : چابکی به معنای فرار از شکست نیست. چابکی به معنای پاسخ مناسب به شکست دادن است

مرشد ابر آروان در صحبت‌های خود به این مسئله اشاره کرد که لزوما استفاده از خدمات ابری و CDN باعث قرار گرفتن شما در جایگاه بهترین نمی‌شود. او در همین راستا اضافه کرد: « پشت CDN آروان بودن شاید پرفورمنس شما رو بهتر می‌کند اما بهترین نمی‌کند. از رایانش ابری آروان استفاده کردن شما را در برابر Load بالا قدرتمند می‌کند اما قدرتمندترین نمی‌کند. در کل استفاده از ابر آروان شما رو رویین‌تن می‌کند اما رستم اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی ممکن است جایی به انتظار چشم اسفندیار چابک نبودن شما نشسته باشه.»

وکیلی اضافه کرد: « پروسه‌های چابک، ابزارهای چابک و معماری چابک زمانی کارآمد هستند که طرز فکر چابک داشته باشیم. چابکی به معنای فرار از شکست نیست. چابکی به معنای پاسخ مناسب به شکست دادن است.»

سنجش پایداری نرم‌افزارها از طریق Game Day

فاطمی ناخدای فنی آروان : با ایجاد مانورهای داخلی فجایع را بازسازی میکنیم و قابلیت نرم‌افزارها را در شرایط بحران می‌سنجیم
فاطمی ناخدای فنی آروان میگوید با ایجاد مانورهای داخلی فجایع را بازسازی میکنیم و قابلیت نرم‌افزارها را در شرایط بحران می‌سنجیم

در بخش فناورانه‌ی رویداد سوار ابرها ناخدای فنی ابر آروان با اشاره به اشکالات ابر آروان در  سال گذشته، از بازنگری کل فرآیند توسعه و استقرار نرم‌افزار در ابر آروان گفت و فرآیند Pipeline و Deploy نرم‌افزار در ابر آروان را به اشتراک گذاشت.

فرهاد فاطمی هم‌چنین با اشاره به اینکه در CDN یکیاز مشکلات اصلی سال گذشته اختلالات اینترنت بود گفت: ارتباطات بین سرورهای  داخل وخارج کشور در آبان ماه امسال به اوج خودش رسید ما اما برای حل این مشکل یک راهکار درست کردیم.

هم بنیانگذار آروان افزود:  از آزمون‌های داخلی ابر آروان برای مواجهه با فجایع  استفاده می‌کنیم و  با استفاده از روش Game Day در یک روز مشخص با فعال‌ کردن یک فاجعه (Disaster) داخلی ( مثلا قطع یک یا چند سرور مهم ) ، پایداری نرم‌افزارها سنجیده می‌شود و اقدامات لازم برای جلوگیری از ایجاد اختلال در شرایط حساس به‌صورت مانور انجام می‌گیرد.

محصولات جدید CDN؛ Smart Routing، CDN Storage و بازارچه‌ی CDN

کدسالار ابر آروان از توسعه‌ی محصول smart routing در CDN آروان گفت که به‌واسطه‌ی آن با دسترسی حتی به یک روزنه‌ی کوچک اینترنت، به‌شکل هوشمند ترافیک ارسالی-دریافتی سرورهای اصلی را از داخل شبکه‌ی اختصاصی پاپ‌سایت‌های ابر آروان مسیریابی و برقراری ارتباط اینترنت میان داخل و خارج کشور را برقرار می‌کند. به گفته مسگری گستره‌ی پاپ‌سایت‌های ابر آروان امکان مانیتورینگ لحظه‌ای از وضعیت شبکه در نقاط مختلف را فراهم می‌کند که نیاز اصلی مسیریابی هوشمند ترافیک است.

صابر مسگری در ادامه به قابلیت‌هایی که به محصول CDN ابر آروان اضافه شده است، اشاره کرد.

DNSSEC یکی از این محصولات است که مشتریان با استفاده از آن، از قابلیت انطباق رکوردهای DNSشان مطمئن شوند و از حملاتی مانند DNS Spoofing جلوگیری می‌شود..

Log Forwarding ویژگی دیگری است که مشتریان می‌توانند به وسیله آن، درلحظه تمامی لاگ دسترسی کاربران‌شان را دریافت کنند و از رفتار کاربران یا وجود کاربران مشکوک آگاه شوند.

بازارچه‌ی CDN دیگر محصول آروان است که بستری برای به اشتراک‌گذاری محصولات نرم‌افزاری است و مشتریان می‌توانند با یک کلیک هر محصولی را که در این پلتفرم وجود دارد به وب‌سایت‌شان اضافه کنند یا محصول نرم‌افزاری‌ خود را در این بستر در اختیار ۱۷هزار مشتری فعال ابر آروان قرار دهند. به گفته‌ی کد سالار ابر آروان از زمان لانچ آزمایشی این محصول تاکنون، پنج اپلیکیشن به این بازارچه اضافه شده است و اکنون سایر توسعه‌دهندگان می‌توانند محصول‌شان را در این پلتفرم به اشتراک بگذارند.

 «زومبه»؛ محصول جدید ابر آروان

همچنین در رویداد سوار ابرها، معمار امنیت ابر آروان از مهاجرت ابر آروان به نسل جدید محصولات امنیت ابری‌ خبر داد. این محصولات شامل DDoS Protection، WAF، Rate Limit و Firewall است که به زبان Rust نوشته شدند و به همراه USM راهکار یکپارچه‌ی امنیت ابری را در اختیار کسب‌وکارها و وب‌سایت‌ها قرار می‌دهند تا تجربه‌ی بهتری از امنیت ابری داشته باشند.

حسین قاسمی از مسیر طولانی که برای تولید WAF جدید ابر آروان به نام «زومبه» طی شد گفت. از قابلیت‌های این محصول می‌توان به Latency کم‌تر از ۷۰۰ میکروثانیه و ساپورت حدود ۴۰هزار Request اشاره کرد.

معمار امنیت آروان با اشاره به این‌که هیچ‌وقت امنیت ۱۰۰درصدی نیست و حتی برای سرویس‌دهنده‌ای هم‌چون ابر آروان هم ممکن است مشکلات امنیتی به وجود بیاید، از برگزاری مسابقه‌ی Bug Bounty به‌کمک متخصصان و هکران کلاه‌سفید بیرونی گفت که هر کدام از این شرکت‌کنندگان به‌ازای شناسایی باگ‌ها از جوایز ابر آروان، بهره‌مند می‌شوند.

اجرای گروه بمرانی بخشی از مراسم دیشب بود
اجرای گروه بمرانی بخشی از مراسم دیشب بود

بزرگ‌ترین دیتاسنتر تمام ابری کشور از تابستان 99

ابربان آروان در این مراسم از راه‌اندازی یک دیتاسنتر بزرگ و اختصاصی برای گسترش سرویس‌های IaaS، PaaS و فضای ذخیره‌سازی آروان خبر داد و گفت: «این دیتاسنتر به شکل ماژولار و در ۱۲۰ رک طراحی شده که از تابستان ۹۹، ماژول اول آن آماده‌ی سرویس‌دهی می‌شود. مجموع سرمایه‌گذاری نتیکس در این پروژه برای ساخت این دیتاسنتر بالغ بر ۵۰ میلیارد تومان و سرمایه‌گذاری ابر آروان و فناپ برای تجهیز کامل دیتاسنتر بالغ بر ۲۰۰ میلیارد تومان خواهد بود.»

به گفته سینا مقدس استاندارد این دیتاسنتر +tier 3 خواهد بود تا بزرگ‌ترین دیتاسنتر تمام ابری کشور بتواند سرویسی از همیشه پایدارتر به کاربران ابر آروان ارایه کند.»

سینا مقدس همچنین با اشاره به اینکه دیسک‌های SSD جدید جایگزین هاردهای قدیمی شده گفت که این شرکت با ایجاد شبکه مجزا برای استورج‌ها و افزایش ظرفیت شبک استورج میزان تاخیر را از ۱۰۰ به ۹ میلی ثانیه کاهش داده است.

به گفته وی راهکار Local Storage برنامه توسعه سال آینده آروانی هاست تا کسب وکارهایی که به دنبال زمان تاخیر کمتری هستند از آن سرویس استفاده کنند.

Object Storage؛ ذخیره‌سازی فایل‌ها در فضای نامحدود ابری

شوالیه فناوری ابر آروان درباره‌ی عرضه‌ی محصول جدید ابر آروان در رایانش ابری با نام Object Storage گفت:‌ «در دنیای کلاد اصلا معنایی ندارد کسی فایل‌های مثل عکس‌ها و ویدیوها را خودش نگهداری کند. امروزه به‌جای نگهداری به روش سنتی، فایل‌ها و اطلاعات در یک فضای ذخیره‌سازی ابری نگهداری می‌شوند.»

احمدرضا ملاپور مزیت Object Storage نسبت به سایر رقبا را یکپارچگی آن با محصول CDN ابر آروان بیان کرد که به‌واسطه‌ی آن، هر فایلی که در این فضا ذخیره شود، بدون هیچ تنظیمات اضافه‌ای، از نزدیک‌ترین نقطه‌ی جغرافیایی به کاربران می‌رسد و دیگر هیچ دغدغه‌ای برای مدیریت ترافیک و درخواست بالا نخواهد بود.

اکوسیستم‌های دیجیتال ؛ مجموعه‌ای از بازیگران موثر

کیوان جامه بزرگ رییس هیات مدیره آروان از استراتژی این شرکت برای ایجاد اکوسیستم ابری خبر داد
کیوان جامه بزرگ رییس هیات مدیره آروان از استراتژی این شرکت برای ایجاد اکوسیستم ابری خبر داد

کیوان جامه‌بزرگ؛ رییس هیات مدیره‌ ابر آروان با اشاره به تعریف مستقل اجزای یک اکوسیستم که در کنار هم یک کل بزرگ‌تر را خلق می‌کنند، درباره‌ی اکوسیستم دیجیتال گفت: «اکوسیستم‌های دیجیتال مجموعه‌ای از بازیگران موثر در یک مجموعه کسب‌وکار دیجیتال هستند که در کنار ارزشی که هر کدام به تنهایی خلق می‌کنند به کمک تعاملات متعدد و به هم مرتبط‌، ارزش‌های مشترک جدید و بزرگ‌تری ایجاد می‌کنند. این اکوسیستم‌ها ساخته نمی‌شوند بلکه با تمهید یک‌سری سازوکار و توافق، بهینه شده و هم‌افزایی خلق می‌کنند.»

کوروش تفرشی؛ شبکه‌پیشه ابر آروان درباره‌ی زیرمجموعه‌های شبکه‌ی شرکای ابر آروان یا ACPN (ArvanCloud Partner Network) بیش‌تر توضیح داد:

کوچ ابری؛ که در آن، پارتنرهایی که در کنار ابر آروان قرار می‌گیرند، مسوولیت مهاجرت مشتریان از زیرساخت‌های سنتی به زیرساخت یکپارچه‌ی ابری را به‌عهده دارند. این کوچ در سه فاز Adoption، Design و Consulting طراحی و آماده عرضه شده است تا یک تغییر بدون دردسر را برای شرکت‌ها فراهم کند.

تاجران ابری؛ که در آن نمایندگان رسمی فروش ابر آروان می‌توانند امکانات گسترده‌تری از خدمات ابر آروان را یکپارچه با خدمات خودشان به دیگر مشتریان عرضه کنند و وابسته به نوع محصول و حجم فروش از ۳ تا ۲۰درصد نفع اقتصادی داشته باشند.

آموزش؛ که با توجه به کمبود نیروی متخصص در حوزه‌ی ابری، به پرورش این نیروها پاسخ می‌دهد. در گام نخست سرفصل‌های آموزشی این دوره‌ها و محتوای کتاب‌های آموزشی طراحی و تدوین شده است. در گام بعدی این دوره‌ها با همکاری موسسات آموزشی برتر کشور در سال آینده برگزار خواهد شد.

شرکای فناوری؛ که در جایگاه Tech partner وارد شبکه‌ی شرکای ابر آروان می‌شوند و به ساخت و توسعه‌ی نرم‌افزار روی زیرساخت یکپارچه‌ی ابری آروان خواهند پرداخت. برای نمونه روی Object Storage ابر آروان، محصولی مشابه OneDrive یا Dropbox توسعه دهند و در Marketplace ابر آروان عرضه کنند.

رویداد ابربازی

صمصام بابادی؛ شوالیه بک‌اند ابر آروان درباره‌ی رویداد ابربازی گفت: «قرار است ۹۹۹ دولوپر و متخصص جمع شوند و محصول ابری خودشان رو توسعه دهند. این محصولات بیش‌تر به‌شکل SaaS و BPaaS خواهند بود که از طریق چهار Delivery Method اصلی شامل CDN Apps، Container Images، OS images و Managed Services ارایه خواهند شد.»

رویداد ابربازی شهریور ۱۳۹۹ برگزار خواهد شد، و به سه محصول برتر، در مجموع ۵۰۰میلیون تومان جایزه‌ی نقدی پرداخت می‌شود.»

فاصله‌ی زیاد فرهنگ عمومی کشور با فرهنگ ابر آروان

ثمین زاهدانی معمار فرهنگ آروان : ما «موفق شدن گروهی» را هدف قرار دادیم تا از این طریق به موفقیت فردی هم برسیم.»
ثمین زاهدانی معمار فرهنگ آروان : ما «موفق شدن گروهی» را هدف قرار دادیم تا از این طریق به موفقیت فردی هم برسیم.»

در بخش پایانی رویداد سوار ابرها، که در آن ابر آروان همواره به فرهنگ سازمانی می‌پردازد، ثمین زاهدانی؛ معمار فرهنگ ابر آروان با اشاره به تآتر عروسکی به سبک ماروت که پیش از سخنرانی‌اش اجرا شد به تغییر شیوه‌ی کارگردانی اشاره کرد که در آن بازی‌دهندگان عروسک به‌عنوان افراد دارای شعور، خالق فرم و حرکت هستند و علاوه‌بر حضور، گوش‌بزنگی و آمادگی هر کدام از آن‌ها لازم است تا خروجی، هماهنگ با موسیقی باشد.

تئاتر عروسکی به سبک ماروت
تئاتر عروسکی به سبک ماروت

ثمین از تلاش‌های ابر آروان برای رسیدن به ساختاری عادلانه‌تر و توزیع‌شده‌تر و مشکلاتی که ابر آروان در این مسیر با آن‌ها روبه‌رو بوده است سخن گفت: «یکی از مشکلات اساسی ما در پیاده‌سازی این ساختار، فاصله‌ی زیاد فرهنگ عمومی کشور با فرهنگی است که ما در داخل ابر آروان ساختیم. در فرهنگ ابر آروان ما «موفق شدن گروهی» را هدف قرار دادیم تا از این طریق به موفقیت فردی هم برسیم.»

معمار فرهنگ ابر آروان، از مشکلات این مسیر به تمایل افراد به «دیده شدن»، پذیرش «توزیع قدرت» در جامعه‌ای که بسیاری از سازمان‌های آن ساختارهای سلسله‌مراتبی دارند، «مسیر رشد» که ابر آروان آن را براساس «کسوت» و بر پایه‌ی «بازوبندهای پهلوانی» تعریف کرده است، اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا