ایران

جزییات سامانه نت سنج پلاس از زبان مدیران رگولاتوری

برای اپراتورهای ضعیف تنبیهاتی در نظر گرفته شده است

رییس سازمان تنظیم مقررات با اشاره به اینکه برای راه اندازی سامانه «نت سنج پلاس» از 6 هزار سنجه در نقاط مختلف کشور استفاده شده افزود: «یکی از راه‌هایی که سر راه مان قرار داشت این بود که به اطلاعات اپراتورها اکتفا کنیم که امکان مهندسی اطلاعات وجود داشت و ممکن بود فقط اطلاعات خوب به دست ما برسد. به همین دلیل خودمان به جای مشتری نشستیم و با نصب این سنجه‌ها کیفیت خدمات اپراتورها را می‌سنجیم.»

«حسین فلاح» در نشست خبری امروز در خصوص راه‌اندازی سامانه نت سنج پلاس گفت: «در روزهای گذشته و بعد از رونمایی از سامانه نت سنج پلاس تعداد زیادی از اپراتورها به دنبال افزودن سنجه‌های خود در مناطق هستند تا بتوانند کیفیت خود را در مناطق بیشتری در معرض دید کاربران قرار دهند.»

وی افزود: مهندس جهرمی در ابتدای حضور در وزارت ارتباطات بر این نکته تاکید داشت که مردم بتوانند بر عملکرد اپراتورها نظارت کنند تا همه موارد شفاف باشد. به همین دلیل پروژه‌ای طراحی کردیم و شاخص‌های کیفیت سرویس(تاخیر ) و تجربه مشتری (سرعت لود صفحه) را بر اساس استانداردهای بین‌المللی درآوردیم.

200 هزار کیلومتر درایو تست

فلاح درباره اینکه سازمان تنظیم مقررات علاوه بر نصب سنسورها از طریق درایو تست نیز کیفیت خدمات اپراتورها را سنجیده است، گفت: «در کل کشور ۲۰۰هزار کیلومتر درایو تست انجام دادیم. به این صورت که یک خودرو ین با سیم کارت اپراتورهای مختلف در کل خیابان‌ها، جاده‌ها و روستاها به دریافت اطلاعات شبکه ای می‌پردازد. این اطلاعات حالا در سامانه نت سنج پلاس برای کردم قابل مشاهده است.»

رییس سازمان تنظیم مقررات با اشاره به اینکه در سامانه نت سنج پلاس، پوشش داخل منازل نشان داده نشده، گفت: «برای آزمایش کیفیت پوشش داخل خانه ها اپلیکیشنی طراحی کردیم که فعلا در حال آزمایش است و در آینده برای کاربران سراسر ایران عرضه می‌شود. اگر مشترکین با نصب این اپلیکیشن هم می توانند آنلاین اطلاعات را ببیند و هم اطلاعات کیفی را برای ما بفرستند.»

فعلاح تصریح کرد: «بعضی اپراتورها اعتقاد دارند که اطلاعات روی سامانه نت سنج پلاس با اطلاعات واقعی خودشان متفاوت است. البته طبیعی است که اپراتور ادعا کند که این دیتا را قبول نداریم و نمره اول کشور هستیم. ما به این اطلاعات اطمینان کامل داریم ولی در صورتی که مستند اعلام کنند حتما بررسی می کنیم. »

وی در خصوص تفاوت‌های این سامانه با نظارت‌های قبلی افزود: «اطلاعات سامانه در معرض دید مردم قرار دارد و نیازی نیست که ما بگوییم کار کدام اپراتور خوب است و کدام بد. در دو سال گذشته اپراتورهای ثابت تمایلی به سرمایه گذاری در حوزه ارتقا کیفیت نداشتند. قیمت دیتای  موبایل نزدیک به دیتای ثابت است اما کیفیت بسیار بهتری دارد، به همین دلیل کاربران به سمت اپراتورهای موبایل می‌روند و از این رو باید در حوزه ارتباطات ثابت بیشتر فعال باشیم.»

تنبیه آری، تشویق نه!

حسین فلاح در پاسخ به سوال آی‌تی‌ایران مبنی بر اینکه برای اپراتورهایی که دارای نتایج خوب یا بدی داشته‌اند، طرح‌های تشویقی یا تنبیهی در نظر گرفته شده یا خیر، گفت: «طرح تشویقی مد نظر نیست اما در صورتی که اپراتورها بر اساس تعهداتشان عمل کنند، تنبیهاتی را بر اساس قوانین رگولاتوری برای آنها در نظر خواهیم گرفت.»

دکتر مجید حقی، معاون امور پستی، ارتباطی و فناوری اطلاعات، در پاسخ به سوال آی‌تی‌ایران که چرا شاخص‌ها و فرمول‌های ارزیابی عملکرد اپراتورهای در بخش‌های مختلف این سامانه به صورت شفاف ارائه نشده گفت: «اپراتورها به طور کامل از این شاخص‌ها آگاه هستند و معیارها کاملا با استانداردهای جهانی مطابقت دارند. البته در صورتی که فرد یا گروهی متخصص و صاحب نظر به این شاخص‌ها تمایل داشته باشد، حاضریم این اطلاعات را با آنها در میان بگذاریم.»

حسین فلاح نیز در همین راستا اضافه کرد: «برخی از این شاخص‌ها و اطلاعات ممکن است برای مردم جذابیتی نداشته باشند. مثلا در بخش بازی، پایین بودن پینگ اهمیت زیادی دارد و ما هم بر همین اساس اپراتورها را رتبه‌بندی کرده‌ایم. در کل همه رتبه بندی ها بر اساس استانداردهای جهانی انجام گرفته و سرویس دهندگان کاملا در جریان هستند.»

حقی در جواب به این سوال که چرا این سامانه تنها ارزیابی‌های استانی را انجام داده و ارزیابی تجمیعی کشوری وجود ندارد نیز اذعان کرد: «قطعا در آینده این ارزیابی را انجام می‌دهیم اما در حال حاضر تمرکز ما بر این است که ارزیابی‌ها را ریزتر و دقیق‌تر انجام دهیم و تلاش داریم ارزیابی‌ در مقایس محله‌ای داشته باشیم تا کاربران بتوانند اگاهی بیشتر و دقیق‌تری از وضعیت پوشش اینترنت در محلات مختلف داشته باشند.»

به گفته رییس سازمان تنظیم مقررات در این مدت، 120 تا 130 هزار کاربر از این سایت بازدید کرده و 35 هزار نفر نیز در نظرسنجی شرکت کرده‌اند.

وی خاطر نشان کرد که سامانه 195 با سامانه نت سنج پلاس یکپارچه سازی شده و کاربران در صورتی که کیفیت قابل قبولی را مشاهده نکردند، می‌توانند از طریق سامانه نت سنج پلاس مستقیما شکایت خود را ثبت کنند.

 

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا