تکنولوژیعلمی

آزمایش موفقیت آمیز اولین دستیار رباتیک جراحی

برای اولین بار، جراحی پزشکی دقیقی با استفاده از ابزار جدید رباتیک به روی زنی با بیماری سرطان سینه انجام شد و ثابت شد که این ابزار کاملا قابلا اعتماد است.

یک جراحی در ابعاد بسیار کوچک:

این اولین بار است که جراحی آزمایشی ابزاری رباتیک در طی فرآیندی به نام « جراحی سوپر میکرو»، به روی یک انسان انجام می‌شود. جراحی سوپر میکرو، عبارتی است که به جراحی روی رگ‌هایی  با اندازه‌های مابین 0.3 تا 0.8 میلی متر اطلاق می‌گردد. این مدل جراحی آنقدر ظریف و حساس است که تنها تعداد اندکی از جراحان در سرتاسر دنیا قادر به انجام آن هستند.

جراحی آزمایشی:

محققان دانشگاه Maastricht، گروهی متشکل از 20 زن مبتلا به بیماری lymphedema تشکیل دادند. بیماری لیمفدما، به نوعی به سرطان سینه مرتبط است و در آن، میزان مایع در بافت جمع شده و باعث بروز تورم می‌گردد. تمامی این بیماران منتخب، قرار بود جراخی انجام دهند و طی جراحی، رگ‌های لنف آنها به شاهرگ‌های نزدیک متصل شود تا علائم بیماری کاهش داده شود. این 20 نفر به دو گروه تقسیم شدند: تعدادی که تنها به صورت معمولی جراحی می‌شدند و تعدادی که قرار شد توسط یک سیستم رباتیک جدید به نام MUSA جراحی شوند. سیستم MUSA، توسط یک شرکت آلمانی به نام Microsure طراحی شده است.

نحوه عملکرد ربات:

این سیستم توسط پدال‌های پایی فعال می‌شود و یک جراح، کنترل ابزار جراحی این سیستم رابه عهده می‌گیرد، ابزاری که برای جراحی در ابعاد بسیار کوچک و با دقت بسیار بالا طراحی شده است. این ابزار در واقع حرکات دست جراح را به قدری با ثبات و ظریف می‌کند که وی بتواند تومورهایی با اندازه بسیار کوچک را نیز در کنترل خود درآورد. به عنوان مثال اگر جراح، دسته این ابزار را به اندازه یک سانتی متر حرکت دهد، دست رباتیک تنها به اندازه یک دهم میلیمتر تکان می‌خورد.

نتیجه:

گروهی که توسط سیستم رباتیک جراحی شدند، به نسبت گروه دیگر، با سرعت بیشتری بهبود یافتند. اما به غیر از این مورد، تفاوت‌های دیگری نیز بین اعضای دو گروه مشاهده شد. البته هدف این جرای آزمایشی صرفا این بود که ثابت شود سیستم رباتیک کاملا امن و قابل اعتماد است.

چرا این جراحی، آزمایشی مهم بود:

جراحی رباتیک، پدیده چندان جدیدی نیست. سیستم داوینچی-  The Da Vinci system- معروف‌ترین و پر فروش‌ترین سیستم رباتیک مخصوص جراحی است که در بازار وجود دارد. این سیستم، دو دهه پیش توسط FDA  مجوز دریافت کرد و می‌تواند با دقتی معادل 1 میلی متر، جراحی انجام دهد. اما نکته اینجاست که فعلا هیچ وجه تمایزی با مدل‌های سنتی جراحی ندارد و همچنین قیمت گزاف 2 میلیون دلار- ودیگر هزینه‌های بالای نگهدای- دارد. ابزارهای رباتیک جدید که توانایی انجام جراحی با دقت بسیار بسیار بالا دارند، پدیده‌های جدیدی هستند که باید به دفعات بیشتری به روی انسان آزمایش شوند تا میزان کارایی آنها ثابت شود.

منبع: technologyreview

 

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا