خودروخودرو الکتریکی

عملکرد سقف خورشیدی در هیوندای سوناتا هیبریدی چگونه است؟

هیوندای در مدل 2020 سوناتا هیبریدی از فناوری‌های جدیدی بهره گرفت که از جمله آن‌ها می‌توان به سقف خورشیدی اشاره کرد. قابلیت جدیدی که به گفته این شرکت می‌تواند میزان مسافتی را که می‌توان با این خودرو پیمود، ارتقا دهد.

طبق آنچه هیوندای اعلام کرده، این سقف خورشیدی می‌تواند حدود 700 مایل (1126 کیلومتر) در سال را به میزان مسافتی که این خودرو می‌تواند در حالت استفاده از پیشرانه الکتریکی بپیماید، اضافه کند. سلول‌های خورشیدی بکار رفته در سقف سوناتای جدید می‌توانند علاوه بر تزریق برق به پیشرانه هیبریدی این خودرو، باتری 12 ولتی را نیز که از آن برای تامین انرژی استارتر و دیگر قطعات خودرو استفاده می‌شود، شارژ کند.

طبق گفته هیوندای، با این سقف خورشیدی دیگر نگرانی بابت تامین انرژی سیستم‌های اطلاعاتی-سرگرمی‌و یا کنترل وضعیت آب و هوایی در هنگامی‌که خودرو خاموش است، وجود نخواهد داشت. البته هیوندای اولین شرکتی نیست ه به استفاده از سقف‌های خورشیدی اقدام کرده و می‌توان این طراحی را در مدل‌های دیگری همانند کارما رووئو و فیسکر اوشن نیز مشاهده کرد.

اخیرا یک استارتاپ هلندی نیز تحت عنوان Lightyear نیز در حال طراحی و ساخت خودرویی است که انرژی مورد نیاز آن برای حرکت از طریق سلول‌های خورشیدی تامین می‌شود. اما از آنجایی که سلول‌های خورشیدی نسبتا سنگین و گران‌قیمت‌اند و در تبدیل انرژی خورشیدی به برق نیز چندان بهینه عمل نمی‌کنند، فعلا نمی‌توان نسبت به اثربخشی و کارایی آن‌ها با اطمینان خاطر صحبت کرد.

عملکرد سقف خورشیدی در هیوندای سوناتا هیبریدی چگونه است؟

با این حال، مصرف سوخت مدل 2020 هیوندای سوناتا هیبریدی در شهر حدود 21 کیلومتر در ازای هر لیتر عنوان شده است که این کارکرد، تقریبا برابر با عملکرد تویوتا پریوس است. خودروی سوناتا هیبریدی به پیشرانه چهار سیلندر دو لیتری و یک موتور الکتریکی مجهز شده که روی هم رفته، قادرند نیرویی معادل 192 اسب بخار را به چرخ‌های جلویی خودرو تزریق کنند.

فروش سوناتا هیبریدی طی چند ماه آینده آغاز خواهد شد. اگرچه هنوز قیمت دقیقی برای این خودرو اعلام نشده اما انتظار می‌رود که با قیمت پایه 24330 دلار به دست خریداران برسد.

عملکرد سقف خورشیدی در هیوندای سوناتا هیبریدی چگونه است؟

عملکرد سقف خورشیدی در هیوندای سوناتا هیبریدی چگونه است؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا