اپلتکنولوژی

اپل به دلیل کند کردن عمدی آیفون های قدیمی جریمه شد

یک نهاد قانونگذار در فرانسه شرکت اپل را به دلیل عدم ا‌طلاع‌رسانی دقیق در خصوص آپدیتی نرم‌افزاری که منجر به کُند شدن عملکرد آیفون‌‌های قدیمی‌شد، 25 میلیون یورو جریمه کرد.

در بیانیه‌ای که اخیرا توسط دبیر کل امور مصرف‌کنندگان و سیاست‌‌های رقابتی و کنترل کلاهبرداری فرانسه آمده، اپل ضمن قبول این مساله، اعلام کرده که جریمه تعیین شده را پرداخت خواهد کرد. این حکم در پی تحقیقاتی که از سال 2018 میلادی آغاز شد، صادر شده است.

مورد مذکور از اواخر سال 2017 میلادی یعنی زمانی که دانلود بروزرسانی جدید آی او اس، عملکرد گوشی‌‌های آیفون قدیمی‌را دچار اختلال کرد، بر سر زبان‌‌ها افتاد. بعد از مشخص شدن علت این اتفاق، اپل موضوع را پذیرفت و اعلام کرد که این ویژگی در ابتدا با آی او اس 10.02.1 و به منظور جلوگیری از خاموش شدن دستگاه‌‌ها در پی افت عملکرد باتری‌‌ها به مرور زمان، عرضه شد.

اما مشکل این جا بود که اپل هیچ‌گونه اطلاع‌رسانی را در قبال این موضوع، به کاربران و دارندگان گوشی‌‌های قدیمی‌آیفون انجام نداده بود. مساله‌ای که کاربران می‌توانستند با تعویض یک باتری آن را حل کنند و دیگر به تعویض گوشی خود اقدام نکنند.

گفتنی است در آن زمان، اپل اجازه بازگشت به حالت قبل و یا غیرفعال کردن ویژگی مذکور را برای دارندگان این گوشی‌‌ها نمی‌داد. در این گزارش آمده، کاربران از این موضوع اطلاع نداشتند که دانلود بروزرسانی (10.2.1  و 11.2) می‌تواند منجر به کُند شدن عملکرد دستگاه‌‌هایشان شود. در نتیجه، مقامات فرانسه به این نتیجه رسیدند که اپل در این ماجرا مقصر اعلام کنند.

با فاش شدن ماجرای جریمه اپل در فرانسه در همان هفته‌‌های نخست، بسیاری از کاربران به جای تعویض گوشی، باتری آیفون‌‌های قدیمی‌خود را تعویض کردند و توانستند تا چندین ماه و یا شاید هم چندین سال از این گوشی‌‌ها، بیشتر استفاده کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا