ایران

گزارش پاییز 98 کافه بازار منتشر شد

گزارش پاییز 98 کافه بازار منتشر شد؛ کافه بازار در این گزارش نگاه دقیق و البته تحلیلی به وضعیت بازار محصولات دیجیتال داشته است که این آمار و ارقام می‌توانند چشم‌انداز خوبی از نیاز و تمرکز کاربران ایرانی را ترسیم کنند. مطمئنا توسعه‌دهندگان و علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری در این حوزه با استفاده از این آمارها  می‌توانند بیش از پیش به سمت تولید محصولاتی بروند که پتاسیل بالایی در جذب کاربر داشته و تمرکز و رقابت کمتری در آنها وجود دارد.

نمودار تمرکز درآمد محصولات دیجیتال

این نمودار نشان می‌دهد که در هر دسته میزان تمرکز درآمد بازار به چه صورت است. تمرکز بالا به معنای این است که تعداد بسیار کمی از رقبا سهم بسیار زیادی از بازار را دارند. هرچه این میزان پایین‌تر باشد نشان میدهد هیچ بازیگری با سهم عمده در بازار وجود ندارد. بر مثال رد نمودار بالا میبینیم که میزان تمرکز در دسته خرید 99 درصد و میزان تمرکز در دسته آموزش 3 درصد بوده است. همین آمار می‌تواند راهنمایی خوبی برای استارتاپ‌ها باشد که توجه بیشتری به بخش اپلیکیشن‌های آموزشی داشته و سهم قابل توجهی از این حوزه را به خود اختصاص دهند.

نمودار وضعیت بازار محصولات دیجیتال

در این نمودار تعداد مراجع خریدار و تعداد فروشنده برنامه در دو محور افقی و عمودی همراه با اندازه تمرکز درآمد، آورده شده است. این نمودار نشان می‌دهد که هر دسته حدودا در چه وضعیتی از نظر رقابت و تعداد خریدار قرار دارد. برای مثال در دسته خبرها و نشریات کمترین تعداد خریدار و بیشترین رقیب حضور دارد و تمرکز در این دسته 88 درصد است. در دسته آموزش، بیشترین برنامه فروشنده وجود دارد.

نمودار رشد تعداد خریداران

بنا بر تعریف کافه بازار، منظور از خریدار کاربری است که در طول فصل حداقل بک خرید از کافه بازار داشته است و در این نمودار که در بالا مشاهده می‌کنید، نسبت خرید کاربران از این پلتفرم در فصل پاییز و در مقایسه با فصل تابستام نمایش داده شده است.

نکته قابل توجه در یان نمودار رشد 142 درصدی خرید اپلیکیشن و بازی‌های معمایی و همچنین رشد 40 درصدی اپلیکیشن‌های آموزشی در فصل پاییز است. همچنین نرخ خرید اپلیکیشن‌های حوزه سیر و سفر نسبت به تابستام کاهش 35 درصدی داشته که این ارقام نشان دهنده علاقه مردم به برنامه‌های مرتبط با آموزش دانش‌آموزان و دانشجویان و همچنین کاهش سفرها در فصل سوم سال است.

نسبت Pareto نصب فعال

یکی از نمودارهای جالبی که در گزارش فصلی جدید کافه بازار دیده می‌شود، نمودار نسبت نصب فعال است.

این نمودار نشان می‌دهد 80 درصد کل نصب‌های فعال هر دسته مربوط به چند درصد از برنامه‌های آن دسته می‌شود. برای مثال 80 درصد نصب‌های فعال برنامه‌های دسته اکشن مربوط به به تنها 2.8 درصد برنامه‌های فعال این دسته است. بقیه 97.2 درصد برنامه‌ها تنها 20 درصد از کل نصب‌های فعال این دسته را رد اختیار دارند.

مدت زمان رسیدن به ده هزار نصب فعال

در این نمودار میانگین تعداد روزی که یک برنامه از زمان انتشار تا زمان رسیدن به 10 هزار نصب فعال نیاز داشته را نشان می‌دهد.

چنین نموداری می‌تواند شاخصی برای استارتاپ‌ها باشد که بفهمند چقدر زودتر از میانگین دسته به ده هزار نصب فعال رسیده‌ یا خواهند رسید.

نمودار رشد نصب فعال

این نمودار نشان می‌دهد که کاربران به کدام دسته توجه بیشتری داشتند و نصب بیشتری صورت گرفته است. رشد منفی در این نمودار نشان‌دهنده اقبال کم کاربران به آن دسته و پاک کردن برنامه‌های آن دسته است.

در این میان، دسته‌های مذهبی، خبر و نشریات، عکاسی، بازی استراتژی و شخصی‌سازی رشد منفی را تجربه کرده‌اند. رشد مثبت دسته آب و هوا نیز از نکات جالب توجه این نمودار است که از دلایل آن می‌توان به اهمیت وضعیت آب و هوا برای کاربرانی که قصد مسافرت در این فصل را دارند اشاره کرد.

نمودار 20 جستجوی برتر موضوعی

در میان 20 جستجوی برتر موضوعی، نکته قابل توجه وجود 12 عبارت مربوط به بازی است. این مسئله نشان می‌دهد که بازار ایران در بخش بازی‌ها چه پتانسل بالایی دارد و استارتاپ‌های ایرانی تا چه اندازه می‌توانند در ساخت و عرضه بازی‌های موبایلی سرمایه‌گذاری کنند.

 

 نمودار 20 جستجوی برتر اسم‌ها

این نمودار 20 برنامه که بیشتر از سایر برنامه‌ها در بخش جستجو تکرار شدهاند را نمایش می‌دهد. در این نمودار، محبوبیت جست‌و‌جوی این برنامه‌ها به‌صورت نسبت جست‌و‌جوی آنها به پرتکرارترین عبارت یعنی (واتس‌اپ) نمایش داده شده است. از این رو این مقدار برای واتس‌اپ 100 و به نسبت برای دیگر برنامه‌ها کمتر از 100 است.

نکته قابل تامل در این نمودار، حضور سه برند غیر ایرانی واتس‌اپ، اینستاگرام و تلگرام است؛ دو پیام‌رسان و یک شبکه اجتماعی که نسخه‌های بومی آنها هیچ‌وقت نتوانستند به محبوبیت قابل قبولی در بین کاربران دست پیدا کنند. جالب‌تر اینکه تلگرام حتی پس از فیلتر شدن هم یکی از پرطرفدارترین برنامه‌های کافه‌بازار است.

گزارش پاییز 98 کافه بازار را می‌توانید از اینجا دانلود کنید

نوشته های مشابه

‫5 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا