تکنولوژی

شرط فروش گوشی‌های هوشمند در روسیه؛ ترویج ارزش‌‌های این کشور

در اواخر سال 2019 میلادی، قانونگذاران در روسیه پیش‌نویس قانونی را ارائه دادند که بر اساس آن، تمامی‌ دستگاه‌ها از قبیل گوشی‌ها و یا تلویزیون‌های هوشمند می‌بایست علاوه بر نرم‌افزارهای خود دستگاه، به نرم‌افزارهای ترویج‌دهنده ارزش‌های اخلاقی و معنوی سنتی در این کشور نیز مجهز شوند.

طبق این طرح که از ماه ژوئیه امسال اجرایی خواهد شد، هرگونه دستگاهی که این شرط را رعایت نکند، اجازه فروش در این کشور را نخواهد داشت. البته این بدین معنی نیست که فروش گوشی‌های مجهز به نرم‌افزارهای خارجی، ممنوع خواهد شد بلکه روسیه از شرکت‌ها می‌خواهد تا علاوه بر نرم‌افزارهای اصلی، یک نسخه روسی از آن نرم‌افزارها را نیز برای سهولت استفاده کاربران و ترویج فناوری‌های روسی در محصولات خود تعبیه کنند.

سرویس ضدانحصار فدرال روسیه که از نهادهای مسئول در این رابطه به شمار می‌رود، هنوز به طور دقیق مشخص نکرد که چه ارزش‌هایی مد نظر دولت روسیه است و می‌بایست در دستگاه‌های هوشمند لحاظ شوند. روسیه معتقد است این احتمال وجود دارد که اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های موجود در دستگاه‌های هوشمند، توسط مقامات دولتی، شرکت‌های خصوصی و دیگر نهادها مورد سوءاستفاده قرار گیرند و می‌بایست برای جلوگیری از این کار، اقداماتی صورت گیرد.

اما منتقدان بر این باروند که اجرای طرح مذکور ممکن است بسیاری از شرکت‌های بزرگ را از حضور در بازار روسیه منصرف کند. شرکت‌هایی همچون اپل که کاربران زیادی از محصولات این شرکت در روسیه استفاده می‌کنند و باید دید که آیا اهالی کوپرتنیو، به این خواسته تن خواهند داد یا خیر.

روسیه نیز همانند چین در مسائل مروبط به حفاظت از حریم شخصی کاربران خود، سابقه چندان خوبی ندارد و این اقدام می‌تواند واکنش‌های مختلفی را در داخل این کشور و همچنین از سوی شرکت‌های بزرگ فناوری به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا