استارتاپ

ادغام تخفیفان و نت‌ برگ؛ پایانی بر سال‌ها جنگ پرهزینه و اشتباه

نازنین دانشور: ما فقط ۱۸ درصد مشتری مشترک داشتیم

ادغام تخفیفان و نت برگ سرانجام نهایی شد و دو شرکت نت‌برگ و تخفیفان سرانجام و بعد از ماه‌ها و حتی سالها مذاکره بالاخره رسما ادغام خود را اعلام کردند.

این ادغام در ادامه موج ادغام‌های اکوسیستم استارتاپی و تنها چند هفته بعد از خبر ادغام چیلیوری و ریحون اعلام می‌شود.

البته این دغام یکی از سخت‌ترین ادغام‌های اکوسسیتم استارتاپی ایران به حساب می‌آید چرا که ادغام دو پلتفرم رقیب که از همان روزهای آغاز فعالیت‌شان رابطه چندان دوستانه‌ای با یکدیگر نداشتند، باعث شد مذاکرات بر سر ادغام انها بیشتر از 1 سال طول بکشد. اما روز گذشته این اتفاق بالاخره افتاد؛ البته با کمی تفاوت نسبت به ادغام‌های معمول این حوزه.

تخفیفان و نت‌برگ در حالی با یکدیگر ادغام شدند که قرار است هردو پلتفرم همچنان جداگانه به فعالیتشان ادامه دهند و البته در ساختار جدید، مدیریت هردو مجموعه برعهده نازنین دانشور بنیانگذار و مدیرعامل تخففان خواهد بود. هرچند احتمالا دامنه این ادغام به دامنه ادغام چیلیوری و ریحون هم متصل خواهد شد .

 

جنگ اشتباه، هزینه‌های به هدر رفته

نازنین دانشور، مدیرعامل تخفیفان درباره دلایل فعالیت جداگانه این دو پلتفرم پس از ادغام گفت: «بعد از دریافت دیتا بیس هایی که وجود داشت، مشتریان نت برگ و تخفیفان را مقایسه کردیم و به این نتیجه رسیدیم که ما ۱۸ درصد مشتری مشترک داریم که همین رقم در سال ۹۸ به ۹ درصد کاهش پیدا کرده است و از طرفی تنها 15 درصد شرکای تجاری مشترک داشتیم.»

دانشور افزود: یکی از دلایل ادغام این دو مجموعه، جنس متفاوتی است که کاربران ما دارند و ما را به این نتیجه رساند که در این چند سال اشتباه جنگیدیم. ما یکی از جدی ترین رقابت‌های اکوسیستم را پشت سر گذاشتیم. برای شکل گیری ادغامی که امروز درباره آن صحبت می کنیم سه مرتبه مذاکره کردیم و امسال به نتیجه رسیدیم که این رقابت منجر به کاهش خلاقیت و عدم تمرکز ما شده است. به همین دلیل با مشترک کردن اهداف و کنار گذاشتن تقابل تصمیم به ادغام گرفتیم.»

مدیرعامل تخفیفان اضافه کرد: «آپشن های مختلفی پیش روی ما وجود داشت می توانستیم برند جدید ایجاد کنیم و این دو را با یکدیگر ترکیب کنیم یا با هر دو برند راه را ادامه دهیم. در این راستا تحلیل ها شروع شد و به این نتیجه رسیدیم که دو تا برند را حفظ کنیم چون ذات دو برند متفاوت است و مشتری های خاص خود را دارد.»

مدیرعامل تخفیفان همچنین به تجربه سایت‌های تخفیف گروهی بین المللی مانند گروپان اشاره کرد که پس از بلوغ به سمت ادغام با سایر کسب و کارها رفتند که البته مدل ادغامشان متفاوت بوده و بعضا منجر به خرید و حذف رقیب شده و یا صرفا یک توافق برای ادامه فعالیت در قالب دو برند بوده است.

دانشور درباره اهداف آینده این دو پلتفرم گفت: «ادغام اجازه می دهد تصویر بزرگتری را در مجموعه خدماتی‌ها ببینیم. مهم تر از همه منجر به خلق ارزش برای شرکای تجاری و ایجاد پلتفرم برای اس ام ای هاست که سرویس های را ارائه بدهیم که آن ها نیاز دارند. همچنین قصد داریم نوع تخفیف را سمت مشتری ها تغییر دهیم. در حوزه سفر می‌خواهیم به کاربران کمک کنیم که بهترین خرید را داشته و هوشمندانه خرید کنند.»

ادغام اجازه می دهد تصویر بزرگتری را در مجموعه خدماتی‌ها ببینیم نازنین دانشور

 

مدیرعامل نت‌برگ در پاسخ به سوال خبرنگار آی‌تی‌ایران درباره تغییراتی که این ادغام در سمت مشتریان به‌وجود می‌آورد گفت: «پس از این سعی می‌کنیم که هر دو سایت به فعالیت خود ادامه دهند اما تمرکز نت‌برگ بر روی محصول نهایی خواهد بود و خدمات خود را ارائه می‌کند اما تخفیفان علاوه بر این مسائل، به گسترش خدمات خود از جمله “پول تو” و سایر برنامه‌هایش می‌پردازد و در آینده سرویس‌های متعددی را برای مشتریان در زمینه‌های مختلف عرضه خواهد کرد. به طور کلی همانند بسیاری از شرکت‌ها که دو محصول متفاوت با دو نام مختلف دارند و هیچ وقت اقدام به نابودی یکی از محصولاتشان نمی‌کنند، ما نیز برای بهبود وضعیت هر دو سایت تلاش خواهیم کرد و قصد حذف هیچ کدام را نداریم.

وی درباره این ادغام که شاید منجر به رخ دادن انحصار شود گفت: «قصد داریم تمرکز خود را روی توسعه برندمان بگذاریم نه این که به سمت انحصار برویم. در این سال ها رقابت مانع از این شده بود که به شکل دقیق به توسعه فکر کنیم. اکنون در شهرستان ها سایت های بسیار خوبی در حال کار کردن هستند که ما در آن جا خیلی نفوذ نداریم مانند شیراز تخفیف و یزد تخفیف.»

علیرضا صادقیان، مدیرعامل هلدینگ کسب‌و‌کار نوین ایرانیان تصریح کرد: «نت برگ و تخفیفان طی این سالها به دلیل متمرکز بودن روی شیوه های رقابت، نتوانستند تمرکزشان را برای تکنولوژی صرف کرده و ارزش افزوده ایجاد کند. تصمیم جدی برای ادغام از همین جا شکل گرفت.»

محمودرضا خواجه‌نصیر، مدیر صندوق جسورانه آرمانی که سرمایه گذار این طرح به حساب می‌آید نیز ضمن اشاره به اینکه برای ادغام این دو شرکت جلسات متعددی ترتیب داده شد، گفت: «این کار بزرگی است که منجر شده تا امروز دو رقیب که در فضای رقابت کسب و کار با هم سرسختانه رقابت می کردند کنار یکدیگر نشستند و تصمیم به همکاری گرفتند. اتفاق خوش یمنی که رخ داده باید الگویی برای فضای کسب و کار کشور باشد.»

خواجه‌نصر در ادامه صحبت‌های خود از احتمال ورود این دو استارتاپ به بازار بورس در دو سال آینده خبر داد.

آموزه‌هایی از سفر به سیلیکون ولی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا