اپل

اپل با فشار FBI از تصمیم خود برای رمزگذاری اطلاعات آیکلاد کاربران منصرف شد

به دنبال اعمال فشار و شکایت FBI از اپل، این شرکت از طرح خود مبنی بر فراهم کردن امکان رمزنگاری کامل اطلاعات حاصل از پشتیبان‌گیری از دستگاه‌های این شرکت روی سرویس آیکلاد منصرف شد.

شش منبع آگاه و آشنا به جنجالی که اخیرا بر سر بازگشایی قفل آیفون فرد مهاجم در حادثه پنساکولا به راه افتاده در گفت‌وگو با رویترز اعلام کردند که این تصمیم اپل در حالی عملی شد که  FBI شکایتی را علیه اپل تنظیم و ادعا کرد که عدم همکاری این شرکت مانع از پیشرفت تحقیقات در خصوص مواردی از این دست می‌شود.

اپل حدود دو سال پیش، از تصمیم خود برای اجرای این طرح منصرف شد و تاکنون اطلاعات و خبری در این رابطه منتشر نشده بود. این مساله نشان می‌دهد که تا چه اندازه اپل برای کمک به نهادهای قانونگذار و آژانس‌های اطلاعاتی تمایل دارد. در حالی که اپل در مشاجره‌های حقوقی همواره مواضع سفت و سختی را در قبال دولت اتخاذ می‌کند و خود را به عنوان مدافع حفاظت از اطلاعات کاربران خود نشان می‌ دهد.

جدال میان نگرانی‌های نهادهای مجری قانونی در خصوص امنیت شهروندان و همچنین دغدغه شرکت‌های فعال در حوزه فناوری برای حفاظت از حریم شخصی کاربران، باری دیگر و در هفته گذشته بر سر زبان‌ها افتاد. زمانی که ویلیام بار، دادستان کل آمریکا از اپل خوست تا قفل دو گوشی آیفون متعلق به فرد مهاجم در حادثه‌ای که در پایگاه نیروی دریایی آمریکا رخ داد و به کشته شدن سه نفر منجر شد، باز کند.

حتی در این ماجرا، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا نیز وارد میدان شد و با انتشار توییتی، اپل را به باز نکردن قفل گوشی متعلق به قاتلان، قاچاقچیان دارو و دیگر خلافکاران متهم کرد. سناتورهای دموکرات و جمهوری‌خواه نیز مواضع نسبتا مشابهی را اتخاد کردند.

اپل اما اعلام کرده که در قضیه پنساکولا، با نهادهای مجری قانون همکاری داشته و اطلاعات آیکلاد فرد مهاجم را در اختیار این نهادها قرار داده است. حتی برخی گزارش‌ها از کمک‌های پشت پرده اپل به FBI در موردهای مشابه حکایت دارند.

به گفته یک کارمند فعلی و سه کارمند سابقه FBI، بیش از دو پیش، اپل به این نهاد خبر داد که می‌خواهد امکان رمزنگاری end-to-end اطلاعات در آیکلاد را برای کاربران گوشی‌های آیفون فراهم کند. اگر این طرح اجرا می‌شد، دیگر امکان دسترسی به اطلاعات رمزگذاری شده کاربران برای اپل فراهم نبود و هرگز نمی‌توانست این اطلاعات را در اختیار نهادهای مختلف قرار دهد.

اما کارشناسان جرائم سایبری FBI در جلساتی که با اپل داشتند، با این طرح مخالفت و اعلام کردند که اجرای این برنامه مانع از کسب اطلاعات در خصوص خلافکارانی خواهد شد که از گوشی‌های آیفون استفاده می‌کنند. با توجه به صحبت‌های ردوبدل شده میان اپل و FBI، این شرکت در نهایت تصمیم گرفت تا طرح خود را عملی نکند.

یکی از کارمندان سابق اپل در این رابطه به رویترز گفت که علت اتخاذ این تصمیم از سوی اپل این بود که این شرکت نمی‌خواهد تا از سوی نهادهای مختلف به همکاری با خلافکاران متهم شود.

 

منبع
رویترز

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا