ایران

اضافه شدن دکمه درخواست رمز پویا به درگاه‌های پرداخت اینترنتی بانک‌ها

تراکنش‌های اینترنتی از 16 دی ماه با استفاده از ارسال پیامک رمز دوم یکبار مصرف از سوی بانک مرکزی انجام می‌گیرند.

«مهران محرمیان»، معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی صبح امروز در اکانت توییتر خود اعلام کرد که از دوشنبه 16 دی ماه، یک ویژگی به صفحات پرداخت بانکی اضافه می‌شود که امکان دریافت رمز دوم یکبار مصرف را برای دارندگان کارت‌های بانک ملت و پارسیان فراهم می‌کند.

اضافه شدن دکمه درخواست رمز پویا به درگاه‌های پرداخت اینترنتی بانک‌ها

این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که قرار بود از ابتدای دی ماه، تراکنش‌های آنلاین بانکی تنها با استفاده از رمز دوم پویا و اپلیکیشن‌های اختصاصی هر بانک انجام شود که البته به دلیل نواقص موجود، این طرح به مدت دو هفته به تاخیر افتاده بود.

یک منبع آگاه در گفتگو با آی‌تی‌ایران در خصوص این خبر اعلام کرد که بانک مرکزی قصد دارد استفاده از سامانه «هدایت رمز دوم یکبار مصرف» یا همان «سامانه هریم» را از طریق اضافه کردن یک دکمه در صفحات پرداخت اینترنتی و اپلیکیشن‌های بانکی با عنوان «درخواست رمز پویا» در اختیار کاربران قرار ‌دهد. زمانی که روی این دکمه کلیک کنید، اگر قابلیت رمز پویا در آن بانک به صورت اجباری اعمال شده باشد و از طرفی هم سامانه هریم در آن بانک فعال باشد، اپراتور به درخواست بانک مرکزی یک کد 8 رقمی را برای کاربر ارسال می‌کند که این کد به مدت 120 ثانیه قابل استفاده خواهد بود.

گفته می‌شود که این قابلیت در همه بانک‌ها پیاده‌سازی شده اما عملیاتی شدن آن قرار است به‌صورت گام به گام  انجام شود و روند اتصال دیگر بانک‌ها هم در طول زمان و در آینده خیلی نزدیک صورت می‌گیرد.

ظاهرا بانک ملت اقدامات فنی و تست‌های لازم را انجام داده و دکمه هریم به همراه بانک و موبایل بانک ملت اضافه شده است. همچنین اپلیکیشن‌های همراه کارت و نرم‌افزار آپ هم این دکمه را به‌صورت آزمایشی اضافه کرده‌اند و برخی از مشریان می‌توانند این دکمه را مشاهده کنند.

همچنین درخصوص هزینه این پیامک گفته شد که بانک مرکزی تصمیم دارد پیامک رمز دوم پویا را به صورت رایگان برای کاربر ارسال کند و هزینه‌ای بابت ارسال پیامک از کاربر کسر نمی‌شود.

این منبع در خصوص استفاده دیگر بانک‌ها از این ویژگی جدید بانک مرکزی هم گفت که تمامی بانک‌ها در آینده خیلی نزدیک به این سیستم متصل می‌شوند. البته تاریخ در نظر گرفته شده توسط بانک مرکزی هنوز اعلام نشده اما قرار است به زودی و کمتر از یک ماه آینده همه بانک ها به این قابلیت سامانه هریم مجهز شوند.

بانک مرکزی هم قصد دارد تا چند روز آینده بیانیه‌ای در این خصوص منتشر کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا