ایران

رمز دوم پویا فقط برای مجموع تراکنش‌ روزانه بالای ۱۰۰ هزار تومان

سامانه هریم از بامداد ۱۷ دی ماه در بانک ملت عملیاتی و دکمه درخواست رمز پویا به تمامی صفحات پرداخت افزوده و رمز دوم یکبار مصرف در آینده برای مجموع تراکنش‌ روزانه بالای ۱۰۰ هزار تومان اجرایی خواهد شد.

حسین محمودی، مدیر اداره کل بانکداری شخصی و توسعه محصول بانک ملت، با اشاره به اجرای رمز دوم یکبار مصرف در بانک ملت گفت: از بامداد ۱۷ دی ماه بانک ملت به سامانه هریم متصل و عملیاتی شد و دکمه درخواست رمز دوم پویا به تمامی صفحات پرداخت اینترنتی و نرم افزارهای پرداخت شرکت‌های پرداخت الکترونیک افزوده شد که مشتریان بانک ملت که رمز یکبار مصرف را فعال کرده باشند، می‌توانند رمز دوم پویا را به صورت پیامکی دریافت کنند و سایر مشتریان که رمز پویا فعال نکرده‌اند، تا پایان ماه جاری و عدم اجرای اجباری، رمز دوم ایستا برایشان فعال خواهد بود و می‌توانند با رمز خود تراکنش‌های اینترنتی انجام دهند.

استفاده اجباری از رمز دوم پویا برای مجموع تراکنش‌ روزانه بالای ۱۰۰ هزار تومان

مدیر اداره کل بانکداری شخصی و توسعه محصول بانک ملت ادامه داد: در آینده نزدیک و بر اساس تعیین زمان بانک مرکزی استفاده از رمز دوم پویا در بانک ملت به صورت اجباری و بر اساس الزامات جدید بانک مرکزی برای مجموع تراکنش‌ روزانه بالای ۱۰۰ هزار تومان اجرایی می‌شود.

وی تاکید کرد: هم اکنون بخش فنی در حال پیگیری است تا از پایان دی ماه امکان استفاده از رمز دوم ایستا برای تراکنش‌های زیر صد هزار تومان و رمز دوم پویا برای مجموع تراکنش‌های بالای رمز دوم پویا را به صورت همزمان فراهم شود که نیاز به تغییراتی در زیرساخت دارد؛ در حال حاضر این همزمانی را نداریم و اقدامات لازم در حال انجام است که با تکمیل و هماهنگی بانک مرکزی طرح رمز پویا برای مجموع تراکنش روزانه کارت بانکی بالای ۱۰۰ هزار تومان به صورت اجباری عملیاتی شود.

محمودی  افزود: از سویی دیگر بانک مرکزی تاکید دارد که رمز دوم ایستا در کنار رمز دوم پویا برای تسهیل انجام تراکنش زیر یکصد هزار تومان حفظ شود این در حالی است که روند تا به امروز به شکلی بوده که اگر رمز پویا دریافت می‌کردید، رمز ایستا حذف می‌شود؛ بر همین اساس اصلاحاتی که بانک مرکزی در نظر گرفته مقداری زمان برای پیاده سازی در سوییچ نیاز دارد.

مدیر اداره کل بانکداری شخصی و توسعه محصول بانک ملت در خصوص وضعیت فعالسازی رمز پویا گفت: حدود یک ملیون مشتری تا به امروز رمز دوم پویا را از طریق اپلیکیشن و پیامک فعال کرده‌اند که نیاز است تا سایر مشتریان هر چه سریعتر نسبت به فعالسازی رمز دوم یکبار مصرف از طریق مراجعه به ابزارهای پرداخت از جمله خودپرداز و کیوسک غیر نقد به صورت رایگان اقدام کنند و نیازی به حضور در شعب نیست.

۷۰ درصد تراکنش‌های مبتنی بر رمز دوم بانک ملت کمتر از ۱۰۰ هزار تومان است

محمودی با اشاره به وضعیت مبلغ تراکنش‌های مبتنی بر رمز دوم در بانک ملت اظهار داشت:در بانک ملت حدود ۷۵ درصد از تراکنش‌های IPG یا درگاه پرداخت اینترنتی کمتر از صد هزار تومان بوده و در زمینه انتقال وجه ۴۰ درصد تراکنش‌ها کمتر از ۱۰۰ هزار تومان است و ۶۰ درصد تراکنش‌ها مربوط به مبالغی بیش از صد هزار تومان است که قاعدتا در این بخش رمز پویا بیشتر استفاده خواهد شد؛ این در حالی است که در زمینه IVR (تلفن بانک)   و USSD (کدهای دستوری) درصد تراکنش‌های دارای مبلغ زیر صد هزار تومان به ترتیب به بالای ۹۶ و ۹۰ درصد می‌رسد؛ در حقیقت در مجموع حدود ۷۰ درصد از تراکنش‌های کارت‌های بانکی بانک ملت که به رمز دوم نیاز دارد، کمتر از ۱۰۰ هزار تومان بوده و رمز دوم ثابت همچنان برای بسیاری از تراکنش‌ها قابل استفاده خواهد بود.

مدیر اداره کل بانکداری شخصی و توسعه محصول بانک ملت با بیان این که تصمیم بانک مرکزی برای اجرای اجباری رمز دوم پویا برای تراکنش‌های بالای ۱۰۰ هزار تومان صحیح بوده، تاکید کرد:با اصلاحات انجام شده، بانک پیامک کمتری ارسال می‌کند و فشار کمتری به اپراتورهای تلفن همراه وارد می‌شود و در عین حال هزینه کمتری نیز بانک به منظور ارسال پیامک پرداخت خواهد کرد که باعث شده تا تصمیم درستی باشد.

فعالسازی رمز پویای پیامکی برای تمام مشتریان دارای رمز دوم با اجرای طرح

مدیر اداره کل بانکداری شخصی و توسعه محصول بانک ملت خاطر نشان کرد: با اجرای اجباری طرح رمز دوم پویا، رمز یکبار مصرف طریق سامانه هریم و پیامک برای تمامی مشتریانی که رمز دوم ایستا (ثابت) دارند به صورت خودکار فعال خواهد شد و مشتریان بدون نیاز به مراجعه به شعب و خودپرداز می‌توانند در هنگام انجام تراکنش‌های خرید و پرداخت اینترنتی با فشردن دکمه درخواست رمز، رمز دوم یکبار مصرف را به صورت پیامکی دریافت کنند و از این رمز استفاده داشته باشند.

وی درباره روش‌های فعالسازی رمز پویا در بانک ملت گفت: اولین راهکار دریافت رمز دوم پویا نصب و فعالسازی اپلیکیشن رمزنگار ملت است؛ دومین راهکاری که از سوی سامانه بانک ملت ایجاد شده سامانه پیامکی رمزنگار ملت به شمار می‌رود که مشتری می‌تواند با فعالسازی آن و ارسال ۴ رقم آخر  شماره کارت بانکی به سرشماره ۳۰۰۰۳۳۰۳، رمز دوم پویا از سرشماره‌ بانک ملت با اعتبار ۱۲۰ ثانیه دریافت و از آن در صفحات پرداخت و انتقال وجه استفاده کند و سومین راهکار نیز که از سوی شبکه بانکی بر اساس الزامات بانک مرکزی به صورت یکپارچه عملیاتی شده، سامانه هریم و ارسال رمز پویا پیامکی بر اساس ارسال درخواست مشتری از طریق دکمه درخواست رمز در صفحات پرداخت اینترنتی و انتقال وجه است که بانک ملت  در این زمینه اقدامات لازم را انجام داده و به سامانه هریم متصل شده و هم اکنون نیز دکمه درخواست رمز دوم پویا به سامانه بانکداری اینترنتی و همراه بانک ملت افزوده شده است.

۱۰ میلیون مشتری در بانک ملت رمز دوم دارند/ فعالسازی رمز پویای پیامکی و اپلیکیشن توسط بیش از یک ملیون مشتری

محمودی با بیان این که در بانک ملت ۱۰ میلیون مشتری رمز دوم فعال دارند، گفت: بر اساس آمار تا هفتم دی ماه بیش از یک میلیون مشتری تا به امروز رمز دوم یکبار مصرف خود را فعال کرده‌اند که از این میان حدود ۵۴۷ هزار مشتری رمز دوم پویا را از طریق اپلیکیشن رمزنگار ملت فعال کرده‌اند و بیش از ۷۹۸ هزار مشتری برای دریافت رمز دوم پویا نسبت به فعالسازی سامانه پیامکی رمزنگار اقدام کرده‌اند؛ در واقع سهم اپلیکیشن حدود ۳۰ درصد و پیامک سهمی ۷۰ درصدی دارد اما معتقدیم با اجرا شدن طرح به مرور مردم به سمت اپلیکیشن حرکت خواهند کرد و میزان فعالسازی افزایش پیدا می‌کند.

وی تاکید کرد: در بانک ملت حدود ۴ میلیون مشتری یکتا در ماه از رمز دوم استفاده می‌کنند که نیمی از این جامعه رمز پویا دریافت کرده و برای سایر مشتریان که اپلیکیشن یا پیامک را علی رغم تبلیغات و اطلاع رسانی فعال نکرده‌اند، رمز پویای پیامکی هریم فعال می‌شود و می‌توانند به راحتی از طریق پیامک رمز دوم دریافت کنند و عملیات‌های خرید و پرداخت اینترنتی خود را انجام دهند.

مدیر اداره کل بانکداری شخصی و توسعه محصول بانک ملت افزود: بانک ملت در بخش صادر کنندگی اولین بانک بوده که به سامانه هریم متصل شد و در بخش پذیرندگی نیز بانک ملت به سامانه هدایت رمز یکبار مصرف متصل شده است و زیرساخت‌های لازم برای اجری طرح به صورت کامل ایجاد شده است.

آمادگی کامل بانک ملت برای اجرای  رمز دوم یکبار مصرف

محمودی درباره آمادگی بانک برای اجرای رمز دوم پویا خاطر نشان کرد:مرکز امداد مشتریانی آمادگی دارند تا پاسخگوی مشتریان باشند و تمامی زیرساخت‌ها برای اجرای رمز دوم یکبار مصرف در بانک ملت به منظور افزایش امنیت مشتریان آماده شده است.

وی در خصوص مشتریانی که شماره تلفن صحیح به بانک اعلام نکرده‌اند اظهار داشت: در بانک ملت جامعه بسیار کوچکی وجود دارد که شماره تلفن همراه آن‌هان ممکن است در بانک ملت به درستی تعریف نشده باشد که این دسته از مشتریان لازم است تا به شعب بانک ملت مراجعه و نسبت به اصلاح شماره تلفن همراه خود اقدام کنند تا رمز پویا آن‌ها فعال شود؛ در بانک ملت تعداد مشتریان دارای این مشکل بسیار محدود است چرا که در دو سال اخیر فرآیندی برای احراز صحت شماره تلفن همراه در هنگام صدور کارت با ارسال یک کد به مشتری ایجاد شد و همین موضوع باعث شده تا سطح پایایی و صحت شماره تلفن همراه در بانک ملت عدد بسیار بالایی باشد و برای بخش گسترده مشتریان رمز دوم پیامکی هریم قابل فعالسازی به صورت خودکار باشد.

استفاده از رمز پویا پیامکی در سیستم عامل iOS

مدیر اداره کل بانکداری شخصی و توسعه محصول بانک ملت با اشاره به مشکلات در سیستم عامل iOS گفت:   در بانک ملت و اداره فناوری و فنی در حال تلاش هستیم تا بتوانیم اپلیکیشن مناسبی برای سیستم عامل iOS آماده کنیم تا از وضعیت فعلی در این سیستم عامل عبور کنیم و راهکار مناسبی را در اختیار مشتریان بانک ملت قرار دهیم؛ توصیه می‌کنیم دارندگان iOS از رمز دوم پویا پیامکی و رمز دوم یکبار مصرف از طریق دکمه هریم استفاده کنند.

کارت هدیه و کارت مجازی ابزاری برای رفع دشواری رمز پویا

محمودی به افرادی که استفاده از رمز دوم پویا برای آن‌ها دشوار است، توصیه کرد تا از کارت هدیه یا کارت مجازی قابل استفاده در سامانه بانکداری اینترنتی بانک ملت استفاده کنند و گفت: با توجه به این که قابلیت استفاده از رمز دوم ایستا (ثابت) در کارت هدیه و کارت مجازی وجود دارد، مشتریانی که استفاده از رمز دوم یکبار مصرف برای آن‌ها دشوار است، می‌توانند از این کارت‌ها با سقف شارژ ۵۰۰ هزار تومان برای انجام عملیات خرید و پرداخت اینترنتی استفاده کنند؛ کارت مجازی در سامانه بانکداری اینترنتی بانک ملت به حساب فرد متصل نیست و ریسک سوءاستفاده ندارد و قابلیت شارژ دارد که گزینه خوبی برای افرادی که نیاز به رمز ایستا برای انجام عملیات‌های اینترنتی دارند، به شمار می‌رود.

یک دیدگاه

  1. به نظر بنده اگه قراره کاری انجام بشه درست و حسابی باشه که دیگه راه سرقت وجود نداشته باشه. یعنی رمز پویا برای هر مبلغی نیاز باشه. هر کسی که مثل من کارتش خالی شده باشه حال منو می‌فهمه. از اون روز همه رمز دومامو غیر فعال کردم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا