آمازوناپلگوناگون

80 درصد صنعت موزیک ایالات متحده در اختیار سرویس‌های استریم

سرویس‌های استریم طی یک دهه اخیر کل صنعت موزیک را متحول کرده‌اند و در این میان اسپاتیفای و اپل موزیک محبوب‌ترین‌های این عرصه یه حساب می‌آیند. حال «انجمن صنعت ضبط موسیقی» (RIA) آمریکا آمارهایی در این رابطه منتشر کرده است. این انجمن می‌گوید که سرویس‌های استریم حالا بیش از 80 درصد بازار موزیک ایالات متحده را در اختیار دارند که این رقم در سال 2010 تنها 7 درصد بوده است. تعداد مشترکین سرویس‌های استریم در آمریکا از سال 2010 تا 2019 از 1.5 میلیون به 61 میلیون کاربر افزایش داشته است.

اسپاتیفای سال 2011 کار خود را در ایالات متحده آغاز کرد و اپل موزیک هم سه سال بعد یعنی 2014 وارد این عرصه شد. امروزه سرویس‌های استریم متعددی در آمریکا و دیگر کشورهای دنیا فعالیت می‌کنند که از جمله آنها می‌توان به «پاندورا»، «Tidal»، «یوتیوب موزیک» و «آمازون موزیک پرایم» اشاره کرد. حدود 81 درصد مردم آمریکا در حال حاضر اسمارت‌فون دارند که این رقم هم در سال 2010 تنها 35 درصد بود. از آنجایی که استفاده از سرویس‌های استریم موزیک امروزه خیلی راحت‌تر از پخش آلبوم‌ها موزیک به صورت سی‌دی یا پخش موزیک‌‌ها به‌صورت MP3 است، بنابراین می‌توان گفت که همه‌گیر شدن گوشی‌های هوشمند تاثیر زیادی در رواج هرچه بیشتر سرویس‌های استریم موزیک در ایالات متحده و البته دیگر کشورها داشته است.

سال  2010، فروش قطعه‌های موسیقی به‌صورت فیزیکی، حدود 52 درصد بازار موزیک آمریکا را تشکیل می‌داد و فروش موزیک به شکل دیجیتال هم 38 درصد بود. حال مجموع درصدهای این دو مدل به 9 درصد کاهش پیدا کرده‌اند.

در این میان، تیلور سویفت (Taylor Swift)، Adele و Drake، هشت آلبوم از 10 آلبوم پروفروش یک دهه اخیر را به خودشان اختصاص داده‌اند. البته دقیقا مشخص نیست که چه مقدار از این فروش از طریق سرویس‌های استریم بوده و چه مقدار از فروش آلبوم‌های فیزیکی انجام گرفته است. با این وجود، از آنجایی که برخی از موزیک‌های این سه نفر چند صد میلیون مرتبه در سرویس‌های استریم مختلف پخش شده‌اند، می‌توان گفت که استریم‌ها نقش قابل توجهی در این میان ایفا کرده‌اند.

منبع
Engadget

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا