تکنولوژی

هدفون‌های جدید می‌توانند نزدیک شدن خودروها را هشدار دهند

زمانی که کاربر، هدفونی را روی سر خود قرار می‌دهد، ناخودآگاه در میان حباب‌های صوتی محصور می‌شود و دیواری را پیرامون خود تشکیل می‌دهد که او را از دنیای واقعی، فارغ می‌کند.

شاید همه ما این مساله را در محیط‌ها و امکان عمومی بسیار مشاهده کرده‌ایم؛ جایی که فرد با قرار دادن هدفون‌هایی درون گوشی خود همانند ایرپاد پرو اپل، دیگر توجهی به آنچه در اطرافش می‌گذرد، توجهی نداشته باشد و با بی‌احتیاطی در خیابان‌ها و یا پیاده‌رو حرکت کند. اما ممکن است فناوری هوش مصنوعی و یا یادگیری ماشینی بتواند در این زمینه مفید واقع شود.

درواقع، این چیزیست که محققان دانشگاه کلمبیا به دنبال تحقق آن هستند. آن‌ها موفق به طراحی سیستمی‌تحت عنوان Pedestrian Audio Warning System شده‌اند که می‌تواند به افرادی که از هدفون استفاده می‌کنند،در مواقعی که خطری احساس شود، پیام هشدار ارسال کند.

این سیستم هوشمند که برای هدفون‌های جدید و پیشرفته طراحی شده، از الگوریتم‌های یادگیری ماشینی یا همان هوش مصنوعی برای شناسایی صدای خودروها در فاصله بین صفر تا شصت متری استفاده می‌کند. در نتیجه، امنیت افرادی که در حین عبور از خیابان‌ها از هدفون استفاده می‌کنند و آمار تصادف در میان آن‌ها نیز کم نیست، حفظ می‌شود.

هدفون‌های مجهز به این فناوری به میکروفون‌های نسبتا ارزان‌قیمتی که در بخش‌های مختلف بدنه هدفون تعبیه‌ شده، مجهز شده‌اند. صداهایی که در نزدیکی کاربر شنیده می‌شوند، از طریق مداری که در هدفون نصب شده به اپلیکیشنی درون گوشی فرد ارسال می‌شوند. ناگفته نماند که این اپلیکیشن با مدار مربوطه، همگام‌سازی می‌شود.

سپس، گوشی کاربر با بهره‌گیری از فناوری یادگیری ماشینی تشخیص می‌دهد که آیا این صدا مربوط به یک خودروست یا چیزی دیگری. در واقع، این سیستم با کمک صداهای مختلفی که برای آن تعریف شده، قادر به تفکیک آن‌هاست.

با این حال هنوز این فناوری به طور کامل توسعه نیافته و محققان در حال کار روی آن هستند. اما می‌تواند نویدبخش تولید هدفون‌هایی در آینده باشد که می‌توانند تا حد زیادی از بروز حوادث ناگوار برای کاربران هدفون حواسپرت جلوگیری کند.

 

منبع
Digital Trends

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا