آمازوناپلاوبرپهپادتکنولوژیسامسونگسونیعکاسیگجتگوناگون

معرفی برترین گجت‌های یک دهه گذشته

در سال 2010 کسی فکرش را هم نمی‌کرد که روزی بتوان با یک دستگاه پرنده، همه چیز را از بالای سطح زمین عکاسی و فیلم برداری کرد. دستگاهی که می‌تواند صاحب خود را دنبال کند و به طرز شگفت انگیزی به صورت اتوماتیک به روی زمین بازگردد.

اما این اتفاق افتاد و نسل جدیدی از گجت های تکنولوژیک به نام پهپاد معرفی شد. صدها اتفاق حیرت انگیز دیگر نیزطی ده سال گذشته رخ داده است. دهه‌ای که تا چند روز دیگر به انتها می‌رسد را، می‌توان به عنوان شگفت انگیزترین سال‌های دنیای تکنولوژی دانست.

در ادامه به تعدادی از گجت‌هایی اشاره می‌کنیم که طی یک دهه گذشته توانستند تغییرات زیادی در صنعت تکنولوژی ایجاد کنند.

آیفون اپل

رنگ سبز نیمه شب از آیفون پرو 11

هیچ دستگاه دیگری را نمی‌شناسیم که بیشتر از آیفون توانسته باشد طی یک دهه گذشته در زندگی ساکنان زمین تغییر ایجاد کند. اولین مدل آیفون در سال 2007 معرفی شد و بعد از آن نیز هر سال مدل جدیدی، با اضافه شدن قابلیت‌ها و امکانات جدید، معرفی شد. اما آن زمان، انقلاب عظیم گوشی‌های هوشمند هنوز رخ نداده بود و این دستگاه‌ها صرفا یک مدل گوشی تلفن معمولی محسوب می‌شد.

تا قبل از سال 2010، آیفون تنها از طریق اپراتور موبایلی AT&T به مشتریان عرضه می‌شد اما بعد از آن، برای بقیه دنیا نیز در دسترس قرار گرفت. این گوشی، طی یک دهه توانست جای بسیاری از لوازم جانبی مورد نیاز زندگی روزمره کاربر امروزی را بگیرد مانند دستگاه‌های مسیریابی یا جی‌پی‌اس، ام‌پی‌تری پلیرها و چراغ قوه. بسیاری از ما، دیگر کیف پول فیزیکی در کیف خود نگه نمی‌داریم. حالا کاربران بسیاری دیگر از دوربین‌های متفرقه استفاده نمی‌کنند و حتی با دوربین آیفون‌های خود، فیلم می‌سازند.

نگاهی به آیفون 4 که سال 2010 معرفی شد بیندازید. حالا آن را با آیفون 11 پرو سال 2019 مقایسه کنید:

آیفون 4، دستگاهی با صفحه نمایش 3.5 اینچی با رزولوشن 960×640، 16 گیگابایت حافظه داخلی و دوربین 5 مگاپیکسلی. ابزار تماس ویدیویی فیس تایم نیز برای اولین بار، با این مدل معرفی شد.

اما آیفون 11 پرو: صفحه نمایش 6.5 اینچی با روزولوشن 2688×1242، بدنه ضد آب، دوربین 12 مگاپیکسلی با سه لنز مختلف از جمله لنزهای اولترا واید و تلفوتو، حالت عکاسی پرتره و امکانات عکاسی در نور بسیار کم. این ویژگی‌ها به علاوه ده‌ها قابلیت دیگر، آیفون را تبدیل به محبوب‌ترین دستگاه دیجیتالی دهه گذشته، در کل دنیا می‌کند. البته شرکت رقیب، یعنی سامسونگ نیز با معرفی دستگاه‌های سری گلکسی خود و کپی برداری از اکثر قابلیت‌های اپل، تلاش زیادی برای رقابت با آیفون کرد اما آیفون همیشه پیشتاز بازار بوده است. انقلاب گوشی‌های هوشمند، با آیفون شروع شد و همچنان می‌توان به جرئت این دستگاه را قدرتمند ترین گجت دهه گذشته دانست.

اکو(Echo)

آمازون اکو

اپل، اولین دستیار هوشمند دیجیتال را تحت عنوان Siri معرفی کرد. این قابلیت همزمان با عرضه آیفون 4s در سال 2011 معرفی شد. اما آمازون خیلی زود این نوآوری اپل را قاپید و فرار کرد! دستیار هوشمند الکسای آمازون چندی بعد معرفی شد که می‌توانست دستورات صوتی برای خاموش و روشن کردن چراغ‌ها، اجرا و قطع موسیقی، پاسخ به برخی سوال‌ها و انجام دستور سفارش پیتزا از رستوران Domino را انجام دهد. الکسا اولین بار در سال 2014 معرفی شد و از آن زمان تا به امروز، آمازون صدها محصول جدید دیگر مانند تلویزیون، مایکرویو، دوش حمام هوشمند و حتی عینک هوشمند معرفی کرده است.

GoPro

موج سواری با GoPro

واقعا فکر کنید، دوربین کوچکی که می‌تواند به سِرف بُرد( تخته موج سواری)، کلاه اسکی، دوچرخه یا برف پاک کن خودروی شما متصل شده و همه جا با شما همسفر شود و برایتان عکاسی کند.ایده جالبی نیست؟

مدل‌های اولیه از این گجت، بسیار ابتدایی بودند مثلا می‌توانستند 10 عکس در ثانیه ثبت کنند. در آخرین مدل این دستگاه که  Hero 8  نام دارد( قیمت 399 دلار)، امکانات نوینی برای افزایش ثبات در عکس‌ها اضافه شده و به همین دلیل تصاویر زیادی با کیفیت بالا در اختیار خواهید داشت. به این نکته توجه داشته باشید که هنوز هیچ آیفونی برای استفاده روی تخته موج سواری عرضه نشده است. به همین دلیلی این محصول را می‌توان کاربردی ترین لوازم جانبی برای عکاسی دانست.

پهپادهای DJI

پرنده ساخته شده توسط شرکت چینی DJI، اولین بار در سال 2013 عرضه شد که Phantom نام داشت. پهپاد فانتوم، تنها می‌توانست به مدت 10 دقیقه پرواز کند و دوربینی نداشت. به همین دلیل، برای عکاسی می‌بایست ابزار جانبی عکاسی مانند دوربین GoPro  تهیه می‌شد و به پهپاد اتصال میافت. حالا، DJI روی پهپادهایش، دوربین‌های4K سوار می‌کند و به علاوه، سنسورهایی به این گجت اضافه می‌کند که می‌توانند از بروز تصادفات و برخورد با اشیا دیگر به صورت اتوماتیک جلوگیری کنند. اندازه پهپادهای این شرکت، حالا در ابعاد یک گوشی هوشمند است و قیمتی معادل 399 دلار دارند.

Roku

قبلا برای تماشای برنامه دلخواه باید ساعت‌ها، کانال‌های تلویزیون کابلی را بالا و پایین می‌کردیم اما دوره کانال‌های آنالوگ دیگر گذشته است. با ورود دانگل Roku ، صنعت تلویزیون و شبکه‌های تلویزیونی وارد عصر جدیدی شد. با اتصال پلیر پخش کننده Roku ( یا  Fire TV) به تلوزیون، می‌توان به سادگی و با پرداخت قیمتی معادل 30 دلار، از طریق سرویس‌هایی مانند نتفلیکس یا هولو، برنامه مورد علاقه خود را تماشا کرد. Roku  اولین بار در سال 2010، به عنوان گجتی معرفی شد که صرفا سرویس نتفلیکس را ارائه می‌کرد. در سال‌های بعد، شرکت‌های زیادی از ایده Roku  تقلید کردند اما این گجت در حوزه خود، همچنان بهترین است.

فاز جدید سیستم حمل و نقل

سرویس تاکسی رانی اینترنت اوبر در سال 2011، از شهر سان فرانسیسکو کار خود را آغاز کرد. شرکت Lyft  نیز در سال 2013 وارد این صنعت شد. خیلی زود، صنعت تاکسی رانی و حمل ونقل سنتی شهری با تغییر بزرگی مواجه شد. سرویس مسیر یابی Google Maps نیز از سال 2008 برای پلت فرم موبایل عرضه شد اما در دهه گذشته، توسعه زیادی یافت و به  یکی از اصلی‌ترین ابزارهای مسیریابی در دنیا تبدیل شد.

Apple AirPods Pro

ایرپاد، وسیله ای ضروری برای هر آیفون دار

سال‌هاست که برای کاربران امروزی، هدفون یکی از لوازم جانبی اصلی محسوب می‌شود اما ایرپادهای اپل توانست با ارائه قابلیت‌هایی نظیر  کیفیت بالای صدا، بدون سیم بودن، افزایش دهنده کیفیت صدای اصلی و راحت‌تر کردن انجام تماس‌های تلفنی، دل بسیاری از کاربران را ببرد. آخرین مدلPro  این محصول، 249 دلار قیمت دارد که در آن، طراحی جدیدتر و قابلیت‌های افزایش کیفیت صدا اعمال شده است.

Eero

تا قبل از Eero، پوشش دهی ضعیف وای فای در  برخی مناطق، معضل بسیاری از کاربران بود. این شبکه مش( mesh network) که حالا زیر مجموعه آمازون محسوب می‌شود، با قیمتی بسیار مقرون به صرفه می‌تواند مشکل عدیده بسیاری از کاربران را در زمینه پوشش دهی شبکه وای فای حل کند.

Soundbars

همه چیز با یک دستگاه«سونوس» صدا بهتری دارد.

این روزها، تلویزیون‌های باریک‌تر، بزرگ‌تر و زیباتری نسبت به گذشته می‌بینیم اما مشکل نسل جدید تلویزیون‌ها در این است که به کیفیت صدا، آن چنان که باید اهمیت داده نشده است. به همین منظور، Soundbars معرفی شد، وسیله‌ای جانبی  که به پشت تلویزیون‌ها متصل شده و کیفیت صدای پخش شده را افزایش می‌دهد. رِنج مختلفی از این محصول در بازار از قیمت حداقل 100 دلار تا حداکثر 699 دلار وجود دارد( سوند بار Sonos Playbar که در بازار بهترین شناخته می‌شود.)

زنگ درب Ring

ring video pro 2، مجهز به پوشش تصویری قابل تنظیم و هشدار دهی به گوشی هوشمند

معرفی محصولی مانند دوربین و زنگ درب Ring، امنیت خانه‌ها را دو چندان کرده است. این محصول توسط آمازون تولید شده و فروشی معادل 1 میلیارد دلار داشته است. کسانی این سیستم را در جلوی درب خانه‌های خود نصب می‌کنند می‌توانند از طریق نوتیفیکیشن مطلع شوند که چه کسی به در خانه آنها مراجعه کرده است.

Sony RX10IV

دوربین Sony RX10IV در دست عکاس معروف(جفرسون گراهام)

سونی زمانی یکی از برترین شرکت‌های دنیای تکنولوژی محسوب می‌شد اما حالا رقبای قَدری همچون سامسونگ و ال جی در صنعت تلویزیون‌ها و شرکتی مانند اپل در زمینه گوشی‌های هوشمند، از این شرکت جلو زده‌اند. اما سونی همچنان تلاش خود را می‌کند، به خصوص در حوزه دوربین‌ها. این روزها کمتر کسی را می‌بینیم که گوشی اکسپریای سونی در دست بگیرد اما دوربین‌های فوق العاده گوشی‌های آیفون و گلکسی، به لطف سونی به وجود آمده‌اند. این شرکت، سنسورهایی تصویری تولید می‌کند که در گوشی‌های هوشمند استفاده می‌شود و در دوربین‌های سنتی نیز، سونی با نوآوری و خلاقیت توانسته گوی رقابت را از شرکت‌هایی مانند کنون و نیکون برباید.

دوربین Sony RX10IV سونی را می‌توان بدون شک، خلاقانه‌ترین  دوربین دهه گذشته دانست. این دوربین به لنز زوم عظیم  24mm-600mm مجهز است و توانست صنعت عکاسی را با تغییر قابل توجهی روبرو کند.

منبع: usatoday

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا