استارتاپایران

چیلیوری و ریحون رسما ادغام شدند

اتحاد جدید علیه اسنپ فود در بازار سفارش آنلاین غذا شکل گرفت

ادغام چیلیوری و ریحون سرانجام رسمی شد پلتفرم‌های سفارش غذای آنلاین «چیلیوری» و «ریحون» امروز طی یک نشست خبری اعلام کردند با یکدیکر ادغام شده‌اند. «علیرضا صادقیان»، موسس هلدینگ کسب‌وکار نوین ایرانیان اعلام کرد این دو برند از این به بعد تحت برند چیلیوری به‌ فعالیت خود ادامه میدهند.

مدیرعامل هلدینگ نوین ایرانیان درباره دلیل این ادغام گفت: «رقابت تنگاتنگی بین چیلیوری و ریحون برای رسیدن به جایگاه دوم وجود داشت. هدف ما این بود که با همکار شدن و حذف رقابت برای دریافت رتبه دوم،  به سوی رتبه اول جهش داشته باشیم. نکته مهم هم اینجاست که بخش بسیار بزرگی از این بازار هنوز به شکل آفلاین کار می‌کند و نیاز به آنلاین شدن دارد.»

وی درباره چالش‌های پیش روی  این دو شرکت و سردرگمی سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در یکی از این دو پلتفرم گفت: «ما می‌خواستیم به سرمایه‌گذاران احتمالی این پیغام را بدهیم که حالا دیگر تکلیف‌شان مشخص است؛ اکنون یک بازیگر دوم قوی وجود دارد و می‌توانند با ریسک بسیار کمتر در آن سرمایه‌گذاری کنند.»

صادقیان درباره اینکه چرا هردو برند تحت برند چیلیوری به کارشان ادامه می‌دهند گفت: «در تخفیفان و نت برگ، قرار شد هر دو برند به کارشان ادامه دهند، اما در چیلیوری و ریحون،  نتیجه گرفتیم که برند چیلیوری در آینده، در دسترس کاربران و رستوران‌ها باشد. این به معنای خرید ریحون توسط چیلیوری نیست و هیچ پلتفرمی، دیگری را نخریده است. دلیل انتخاب برند چیلیوری این بود که چیلیوری برند بهتری برای سرمایه‌گذاری است.»

صادقیان اظهار کرد: «۱۰ درصد سفارش‌های غذا به شکل آنلاین انجام می‌شود که همین مسئله نشان می‌دهد وضعیت ایران نسبت به کشورهای پیشرفته‌تر مطلوب نیست. اگر این سهم به ۲۰ الی ۲۵ درصد برسد، یک جهش ۱۰ برابری خواهند داشت.

مدیرعامل چیلیوری می‌گوید این پلتفرم برنامه‌ای، ۵ ساله دارد و می‌خواهد مرزهای فعالیت خود را گسترش دهد. در واقع، چیلیوری قرار است در آینده پلتفرمی برای سفارش همه اقلام مصرفی کاربران باشد.

چیلیوری قرار است در آینده پلتفرمی برای سفارش همه اقلام مصرفی کاربران باشد علیرضا صادقیان – مدیرعامل چیلیوری

 

وی تصریح کرد: «می‌خواهیم تمامی کالاهایی که مورد نیاز کاربر است را انجام دهیم. امروز بازار کالاهای سوپرمارکتی ۲۰ برابر بازار سفارش آنلاین غذا است. در حال حاضر اندازه سفارش کالای سوپرمارکتی ۵۱۱ هزار میلیارد تومان است. این در حالی است که نیم درصد و شاید کمتر از آن، مربوط به بخش آنلاین باشد. پیش‌بینی ما این است که همین رقم در سال ۱۴۰۳ به ۲ هزار میلیارد تومان می‌رسد. اگر بتوانیم ۲ درصد این بخش را آنلاین کنیم، از کل ۲۵ درصد سفارش غذا در حوزه آنلاین، بیشتر می‌شود.»

او گفت با قدرتی که اکنون چیلیوری با «موتوچیلی» دارد، قرار است تمرکز تازه‌ای روی حوزه‌های جدید داشته باشد. این دسته بندی‌ها شامل محصولات تندمصرف، داروخانه، گل، میوه فروشی و… خواهند بود.

«بابک کبیری»، مدیرعامل ریحون نیز معتقد است که این تیم، برای رشد بیشتر، ادغام با یک بازیگر دیگر را در نظر داشته و چیلیوری، گزینه مناسب در این حوزه بوده است. وی افزود: «ما میل به رشد داشتیم و در اولین تماس‌ها با هم، متوجه شدیم که تفاهم‌های زیادی باهم داریم. خیلی زود به مذاکره رسیدیم و کارهای اولیه را انجام دادیم.»

«علی سمساریلر»، مدیرعامل جدید سرآوا نیز در این نشست اعلام کرد که با ادغام چیلیوری و ریحون، تعداد کاربران پلتفرم آینده ۶۰ درصد افزایش پیدا کرده است.وی افزود: «تعداد رستوران‌ها نیز محدود است و حالا پس از ادغام، تعداد رستوران‌های چیلیوری هم ۶۰ درصد افزایش پیدا می‌کند.»

به عقیده سمساری‌لر، در شرایط کنونی اقتصاد و وضعیت فعلی سرمایه‌گذاری در کشور، مقدار سرمایه محدود است و حالا با این ادغام، چیلیوری می‌تواند با احتمال بیشتری جذب سرمایه داشته باشد.

با این ادغام احتمال جذب سرمایه‌گذاری جدید روی چیلیوری بیشتر می‌شود علی سمساریلر – مدیرعامل سرآوا

 

اما با توجه به سهم عمده اسنپ فود از حوزه سفارش غذا، آیا این ادغام می‌تواند چیلیوری را به اسنپ فود نزدیک کند و آیا اکنون دیگر برای چنین ادغامی جهت تبدیل شدن به بازیگر اول، دیر نشده است؟ علیرضا صادقیان چنین اعتقادی ندارد و در پاسخ به سوالی، پیش بینی می‌کند که با سیاست‌های جدیدی که چیلیوری در پیش گرفته می‌تواند رشد بالایی داشته باشد:

«واقعیت این است که تجربه ادغام در کشور کم بوده. این باعث شده تا تیم‌های مختلف درگیر شوند و فرایند از آن‌چه فکر می‌کردیم طولانی‌تر شود. حالا ما بخشی از تلاش‌مان که صرف رقابت با هم می‌شد را می‌توانیم صرف ارائه یک سرویس بهتر کنیم و البته با حذف انحصاری که تا حدی آغاز شده، بازار را گسترش دهیم و رشد خوبی را در همه دسته‌بندی‌های آینده داشته باشیم.»

۱۰ درصد سفارش‌های غذا به شکل آنلاین انجام می‌شود اگر این سهم به ۲۰ الی ۲۵ درصد برسد، یک جهش ۱۰ برابری خواهند داشت- صادقیان
۱۰ درصد سفارش‌های غذا به شکل آنلاین انجام می‌شود اگر این سهم به ۲۰ الی ۲۵ درصد برسد، یک جهش ۱۰ برابری خواهند داشت- صادقیان
چند ماه پیش، «رضا حیدری» یکی از موسسان ریحون در یادداشتی اعلام کرده بود که بدون اینکه حق و حقوقش پرداخت شود، از این تیم اخراج شده است. مدیرعامل سرآوا  با پاسخ  منفی به سوالی در رابطه با اینکه آیا ریحون از نظر حقوقی مشکلی برای ادغام دارد، افزود:
«ریحون  از آواتک استارت خورد. در حوزه استارتاپ‌ها، کاملا طبیعی است که افرادی به تیم اضافه و کم شوند. اما واقعیت این است که نوع سرمایه‌گذاری‌های سرآوا، همیشه کارآفرین محور بوده است. در خصوص آقای حیدری، خود ایشان علاقمند به جدایی بودند و استارتاپ سرمیز را راه‌اندازی کردند. در هر صورت؛  امروز شکایتی از ریحون وجود ندارد.»

صادقیان در انتها افزود: «از امروز، مدیرعامل هلدینگ کسب‌وکار نوین ایرانیان نیستم و  مدیرعاملی چیلیوری را برعهده خواهم گرفت. »

مدیرعامل چیلیوری: اسنپ را به چالش «رقابت سالم در بازار» دعوت می‌کنم

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا