استارتاپ

وام سفر و وام گردشگری ، بازار جدید برای استارتاپها

ایده این استارتاپ باعث رشد تعداد سفر شده اما نگرانی‌هایی هم وجود دارد

بازار گردشگری آنلاین حالا با استارتاپهای مختلفی رنگامیزی شده و یکی از روبه رشد‌ترین آنها استارتاپ آپ‌لیفت Uplift است که وام‌های کوتاه مدت برای تعطیلات و سفر یا به اصطلاح وام گردشگری ارایه می‌کند.

با استفاده از خدمات این استارتاپ افراد به سرعت و راحتی قادر به دریافت وام کوتاه مدت برای انجام سفر خواهند بود. از این رو Uplift با برخی از بزرگترین خطوط هوایی و آژانس‌های رزرو هتل همکاری می‌کند از جمله خطوط هوایی امریکن، اسپرینت، Southwest و همچنین اپلیکیشن مشهور Kayak  که خدمات مختلفی از خرید بلیت گرفته تا رزور هتل و کرایه خودرو ارایه می‌دهد.

اوضاع برای بازار گردشگری آنلاین و استارتاپ Uplift آنقدر خوب بوده که به تازگی این شرکت ۲۵۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری جدید دریافت کرده و خطوط هوایی یونایتد و Carnival Cruises را به سرویسهای خود اضافه کرده است.

آپلیفت و استارتاپ Affirm (  که آن هم با شراکت سایت مشهور گردشگری اکسپدیا Expedia )  وام گردشگری ارایه می‌دهد معتقدند خدمات آنها برای کسانی است که قادر به تامین هزینه سفر رویایی نیستند. خدمات آنها به خصوص برای کسانی است که نمی‌خواهند هزینه یک سفر تمام حساب بانکی آنها را درجا خالی کند یا اساسا کارت اعتباری ندارند. از این رو این وام‌های گردشگری می‌تواند به خصوص برای کسانی جذاب باشد که هم به دنبال سفر باشند و هم مایل به پرداخت بلافاصله هزینه‌های آن نیستند.

راب سادربری مدیر آپلیفت اعتقاد دارد که این استارتاپ باعث شده که فکر کردن به سفر ارزان قیمت‌ بیشتر ممکن شود.

با این حال این خدمات فقط برای کسانی نیست که دنبال یک سفر تفریحی هستند حتی کسانی که مجبور به یک سفر خانوادگی ( مثلا شرکت در مراسم خاکسپاری ) هستند اما هزینه آن را ندارند هم قادر به استفاده از آن هستند.

با این حال این ایده دادن وام کوتاه مدت برای سفر می‌تواند نگرانی‌هایی را هم ایجاد کند.

آیا وام سفر ریسک دارد؟

یک ریسک دادن چنین وام‌هایی این است که این وام‌ها با پشتوانه کارت‌های اعتباری ( و به عنوان مثال معتبر بودن مشتری از نظر مالی ) اعطا نمی‌شود. از این رو تحلیل‌گران این عرصه اعتقاد دارند اعطای چنین وام‌هایی به کسانی که نمی‌توان سنجش دقیقی از توانایی بازگرداندن آن را انجام داد کار پرریسکی است ضمن اینکه قوانین موجود آمریکا نیز هنوز برای تعقیب کسانی که قادر به بازپرداخت آن نیستند چندان به روز نیست.

آپ لیفت می‌گوید با خدمات وام این استارتاپ و با کمک شرکای تجاری آن بیش از ۵۰ میلیون سفر انجام گرفته و ۳۰۰ هزار خاطره در تعطیلات در ۱۰۵ کشور شکل گرفته است
آپ لیفت می‌گوید با خدمات وام این استارتاپ و با کمک شرکای تجاری آن بیش از ۵۰ میلیون سفر انجام گرفته و ۳۰۰ هزار خاطره در تعطیلات در ۱۰۵ کشور شکل گرفته است

موقعی که یک فرد از طریق استارتاپ Uplift یا Affirm اقدام به گرفتن وام گردشگری می‌کند این شرکتها یک استعلام ساده از وضعیت مالی او را انجام می‌دهند که با استعلام عمیقی که عمدتا در هنگام دادن وام‌های عادی انجام می‌گیرد متفاوت است. از این رو معمولا از طریق این استعلام این که فرد وام گیرنده قادر به بازپرداخت آن است بررسی نمی‌شود.

از این رو شواهد و گزارشها از میزان شکایت‌ها حاکی است که شرکتها ممکن است به کسانی وام می‌دهند که قادر به بازپرداخت آن نیستند. در ماه نوامبر سال ۲۰۱۹ یکی از کسانی که از Uplift وام گرفته بود کسی بود که یک ماه قبل اعلام ورشکستگی کرده بود.

وام سفر و وام گردشگری چگونه کار می‌کند؟

در صورتی که خدمات آپلیفت را انتخاب کنید در هنگام پرداخت صورتحساب با یکی از شرکای این استارتاپ بلافاصله میزان کل سفر به صورت وام قسط بندی شده و طی سه تا ۲۴ ماه با یک مبلغ ثابت ماهانه باید بازپرداخت آن را انجام دهید.

نرخ سود شارژ این خدمات که به اصطلاح APR نامیده می‌شود بر اساس میزان اعتبار مالی هر فرد متفاوت است . آپلیفت به عنوان مثال بین ۷ تا ۳۶ درصد سود دریافت می‌کند و متوسط سود آن ۱۵ درصد است. شرکت Affirm نیز نرخ سودی بین ۱۰ تا ۳۰ درصد دارد و متوسط سود آن ۱۷ درصد است.

آپلیفت روی سایت خودش این را با مثال‌هایی توضیح داده است. مثلا تور کشتی کروز دریای Caribbean قیمتی معادل ۶۱۵۸ دلار دارد که با احتساب سود یا APR معادل ۱۵ درصد شما باید مبلغ ۵۵۱ دلار و ۶۳ سنت ماهانه و برای مدت ۱۱ ماه بپردازید که مبلغ کلی معادل ۶۶۱۹ دلار خواهد شد.

البته گاهی به این مبلغ هزینه‌های دیگری هم اضافه می‌شود مثلا آپلیفت هزینه‌ای دو درصدی تحت عنوان Origination fee را هم به مبلغ کل اضافه می‌کند و این چیزی است که شرکت Affirm از گیرنده وام دریافت نمی‌کند.

از سوی دیگر کنسل کردن سفر هم ممکن است هزینه‌هایی را به شما تحمیل کند .

انتخابهای بهتر

به جز اینها انتخاب‌های دیگری نیز وجود دارد از جمله آنها سایت Nerdwallet است که مدلی از دادن وام بدون بهره است اما پیش‌نیازهایی را برای داشتن امتیاز لازم و گرفتن کارتهای اعتباری خاص دارد.

متخصصان توصیه می‌کنند کاربران باید قبل از کلیک روی چنین پیشنهادهای وام و سفر با یک یا چند کلیک شرایط بازپرداخت آن را به طور کامل مطالعه کنند. از سوی دیگر کاربران باید شرای بازپرداخت وام را هم مد نظر قرار بگیرند چراکه ممکن است هزینه‌های بیشتری به آنها تحمیل کند.

منبع: CR

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا