شبکه‌های اجتماعی

ممنوعیت اشتراک فایل‌های متحرک PNG در توییتر

توییتر به‌تازگی اشتراک‌گذاری فایل‌های تصویری متحرک PNG را که تحت عنوان APNG نیز شناخته می‌شوند، در این شبکه اجتماعی ممنوع اعلام کرد.

این تصمیم در حالی اتخاذ شد که اخیرا گروهی از هکرها توانستند به اکانت توییتری بنیاد صرع نفوذ کرده و تصاویری متحرک را که منجر به بروز تشنج در افراد حساس به این گونه تصاویر می‌شد، به اشتراک گذاشتند. طبق اعلام توییتر، باگی در این پلتفرم شناسایی شد که به افراد این اجازه را می‌دهد تا تنظیمات پخش خودکار (autoplay) این فایل را دور بزنند و آن را منتشر کنند.

در بیانیه توییتر در این رابطه آمده است: هدف ما فراهم آوردن تجربه‌ای امن و عاری از هرگونه خطر در فضای توییتر است. اگرچه فایل‌های APGN در نوع خود جالب هستند اما تنظیمات مربوط به پخش خودکار در آن‌ها تاثیری ندارد. از این رو، قابلیت اضافه کردن آن‌ها به توییت‌ها را حذف کردیم. این تصمیم در جهت حفظ سلامت و امنیت افرادی گرفته شد که نسبت به تماشای این گونه تصاویر، حساست دارند بویژه افرادی که از بیماری صرع رنج می‌برند.

البته توییت‌هایی که تاکنون با فایل‌های PNG منتشر شده‌اند، از این پلتفرم حذف نخواهند شد و تنها امکان ارسال فایل‌های GIF برای کاربران مهیاست. اگرچه توییتر در بیانیه خود توضیح داد که هدف این شرکت از اضافه کردن امکان فایل‌های APNG، هدف گرفتن گروه و یا افراد خاصی نبوده اما ممکن است از باگ مذکور، در آینده سوءاستفاد شود و توییتر نیز راه چاره را در برداشتن این قابلیت تشخیص داد.

نفوذ به اکانت بنیاد صرع در ماه قبل اتفاق افتاد که در جریان آن، هکرها با انتشار هشتگ‌ها و تصاویری با افکت‌های قوی نوری، سعی در آزار رساندن به افراد مبتلا به صرع بودند. هنوز مشخص نیست که چه تعداد از کاربران توییتر، تحت تاثیر این اقدام قرار گرفتند اما این بنیاد اعلام کرده که با همکاری نهادهای قانونی، به دنبال پیگیری این موضوع و شناسایی عاملان این اتفاق است.

فایل‌های متحرک همواره می‌توانند به عنوان ابزاری برای سوءاستفاده قرار گیرند. توییتر در این رابطه اعلام کرد که قصد دارد قابلیتی مشابه را در آینده به پلتفرم اضافه کند که جایگزین ویژگی اشتراک فایل‌های APNG خواهد شد.

منبع
The Verge

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا