تکنولوژی

فناوری مافوق‌ صوتی که می‌تواند قابلیت تاچ را به همه اجسام  اضافه کند

محققان موفق به تولید نوع جدیدی از فناوری مافوق صوت شده‌اند که قادر است قابلیت حساست به تاچ یا همان لمس را به انواع سطوح از قبیل فلز، شیشه، چوب و یا پلاستیک اضافه کند. دستاوردی که می‌تواند روش‌ها‌ی نوینی را در شیوه تعامل انسان با محصولات و اجسام پیرامون ایجاد کند.

اولتراسنس سیستمز (UltraSense Systems)، شرکتی که به این فناوری دست یافته، در این خصوص عوان کرد که تراشه مافوق صوتی که اندازه آن تقریبا با نوک یک خودکار برابری می‌کند و توسط محققان این شرکت تولید شده، از لحاظ تولید و کارایی به نسبت نمونه‌ها‌یی که در بازار وجود دارند، بسیار مقرون به‌صرفه‌تر بوده و آماده استفاده در انواع محصولات است.

از جمله کاربردهایی که می‌توان برای این دستاورد متصور شد، تعبیه آن در بدنه گوشی‌ها‌ی هوشمند برای حذف هر گونه دکمه فیزیکی و یا جاسازی آن روی انواع میزها به منظور خاموش و روشن کردن لامپ‌ها‌ و یا هر دستگاه دیگری است.

این تراشه‌ها‌ی مافوق صوت از امواج صوتی برای تشخیص و شناسایی فشار انگشتان دست بهره می‌گیرند و از آن‌ها‌ می‌توان در هر سطحی و با هر ضخامتی استفاده کرد. به گفته شرکت سازنده، عملکرد این تراشه‌ها‌ تحت تاثیر مواد خارجی همانند گردوخاک، روغن و غیره قرار نمی‌گیرند.

طبق آنچه اولتراسنس سیستمز بیان می‌دارد، فناوری مذکور می‌تواند تغییری اساسی را در نحوه تعامل ما با دستگاه‌ها‌ی مختلف ایجاد کند، جایی که تعامل مکانیکی جای خود را به دیجیتالی داد و اکنون نیز نوبت به دکمه‌ها‌ی مجازی رسیده است.

فناوری مافوق‌ صوت که می‌تواند قابلیت تاچ را به همه اجسام  اضافه کند

رابط‌ها‌ی لمسی را می‌توان به راحتی به گوشی‌ها‌ی هوشمند و محصولات واقعیت مجازی و واقعیت افزوده اضافه کرد. همچنین، می‌توان از این قابلیت، در فرمان خودروها نیز بهره برد. سنسورهای طراحی شده توسط این شرکت، از مصرف انرژی بسیار پایینی برخوردارند و نیازی به پردازنده جداگانه ندارند. قدرت دریافت این حسگرها نیز به گونه‌ای است که حتی می‌توان با دستکش نیز دستورات مدنظر را اجرا کرد.

گفتنی است شرکت‌ها‌یی همچون سامسونگ نیز از فناوری تقریبا مشابهی در سنسورهای اثر انگشت گوشی‌ها‌ی گلکسی اس10 و گلکسی نوت 10 خود استفاده کرده‌اند که البته، این فناوری در گوشی‌ها‌ی مذکور، به منظور تهیه نقشه‌ای از خطوط انگشت فرد و همچنین تشخیص فشار انگشت کاربر روی گلس مورد استفاده قرار می‌گیرد.

منبع
NewAtlas

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا