ایران

گزارش آی تی ایران از رویداد «هفت شهر» جشنواره وب و موبایل در یزد

در پایان این رویداد، از استارتا‌پ‌های اکوبار، پذیرش 24 و چونک تقدیر به عمل آمد

آی‌تی‌ایران – رویداد هفت شهر جشنواره وب و موبایل ایران پنجشنبه بیست و هشتم آبان ۹۸ در یزد برگزار شد

در این رویداد که با حضور استاندار، فعالان اکوسیستم استارتاپی و کسب و کارهای آنلاین یزد برگزار شد، رضا الفت نسب عضو هیئت مدیره اتحادیه کشوری کسب و کارهای آنلاین ضمن اشاره به صدمات قطعی چند روزه اینترنت بین‌الملل افزود: «متاسفانه قطعی اینترنت ضربه‌های زیادی به کسب و کارها وارد کرد و اتفاقات خیلی بدی رخ داد. این صدمات برای کسب و کارها و استارتاپ‌هایی که خارج از تهران و در شهرستان‌ها فعالیت می‌کنند جدی‌تر بود. البته تلاش‌های صورت گرفت که اتفاقت خوبی صورت بگیرد و شبکه ملی اطلاعات کامل‌تری داشته باشیم اما به هر حال در حد وسع و توان دوستان در وزارت ارتباطات این اتفاق افتاد. همچنان این ترس در مردم و کسب و کارهای ایرانی وجود دارد که دوباره چنین قطعی صورت بگیرد و این مسئله نشان می‌دهد که حاکمیت و دولت این نوع کسب و کارها را هنوز جدی نگرفته‌اند. متاسفانه مسئولین ما فرار رو به جلو را خوب یادگرفته‌اند و به جای پاسخگویی می‌بینیم که از ما سوال هم می‌پرسند.»

رویداد 7 شهر جشنواره وب و موبایل

وی در ادامه تصریح کرد: «سرمایه‌‌گذاران دیگر جرات نمی‌کنند که به راحتی به این اکوسیستم ورود پیدا کرده و سرمایه‌گذاری کنند. خواهش ما از حاکمیت این است که در این زمینه توجه بیشتری داشته باشد و از چنین برخوردهایی پرهیز کنند. دولت باید اجازه دهد کسب و کارهای اینترنتی رشد کنند و راه‌های جدیدی را امتحان کنند.»

الفت نسب در ادامه نیز به رویداد یلدا سامیت اشاره داشت و در اینباره عنوان کرد: «روز چهارشنبه در رویدادی در تهران به آقای ناظمی رئیس سازمان فناوری اطلاعات، تندیس اهدا شد. ایشان از دوستان خوب و نزدیک من و انسان دلسوزی هستند اما نمی‌دانم این تندیس به‌خاطر اینکه دست آقایان در وزارت ارتباطات روی دکمه فیلترینگ رفته به آنها اهدا شده یا خیر. حداقل انتظار این بود که آقای ناظمی این تندیس را قبول نکنند. به اعتقاد من این تندیس را باید به کسب و کارهای استارتاپی که در شهرستان‌ها و با این سختی‌ها فعالیت می‌کند اهدا می‌کردند.»

عضو هیئت مدیره اتحادیه کسب و کارها اعتقاد دارد که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در این مدت کارهای زیادی کرده‌ اما در اوضاع قطعی اینترنت این وزارت می توانست نقش بهتری ایفا کند.

تنها 20 درصد مردم رمز دوم پویا را فعال کرده‌اند

رمز دوم پویا هم این روزها به یکی دیگر از چالش‌های مردم ایران و البته بانک‌ها تبدیل شده است. موضوعی که الفت نسب نیز در صحبت‌های خود به آن اشاره کرد و گفت: «بارها اعلام کردیم که زیرساخت‌ها برای راه‌اندازی رمز دوم پویا برای همه مردم فراهم نیست و نهایتا می‌بینیم که تنها 20 درصد از مردم رمز دوم پویا را فعال کرده‌اند. حالا شنیده شده که بانک مرکزی راه‌اندازی این سیستم را به تعویق انداخته و اگر این اتفاق نمی‌افتاد، کسب و کارها با مشکلات و ضررهای جدی مواجه می‌شدند.»

به اعتقاد الفت نسب بانک مرکزی باید یک نرم‌افزار واحد را برای گرفتن رمز دوم پویا تهیه کند و اینکه هر بانک یک نرم‌افزار جداگانه داشته باشد، باعث سردرگمی مردم می‌شود.»

جزئیات ادغام نت‌برگ و تخفیفان

در ادامه و در پنل انتقال تجربه، علیرضا صادقیان، مدیرعامل هلدینگ نوین ایرانیان و هم‌بنیان‌گذار چیلیوری و نت‌برگ در رابطه با ادغام تخفیفان و نت‌برگ گفت: «نت‌برگ و تخفیفان از محبوبیت بالایی برخوردارند. به این دلیل فعالیتشان را تحت همان برندهای قبل ولی با مدل جدید ادامه خواهند داد.»

رویداد 7 شهر جشنواره وب و موبایل

صادقیان در رابطه با ادغام ریحون و چیلیوری نیز عنوان کرد: «پس از ادغام ریحون و چیلیوری فعالیت این دو سرویس هوشمند سفارش غذا تحت برند چیلیوری ادامه پیدا خواهد کرد.»

وی همچنین در رابطه با رای شورای رقابت در خصوص شکایت چیلیوری از اسنپ و اعتراض به رای این شورا افزود: «هنوز دادگاه تجدید نظر برگزار نشده اما تاثیری در حکم اعلام شده ندارد.»

البته رحمانی وکیل و مشاور حقوقی گروه اسنپ در سخنرانی خود در این مراسم در واکنش به این ادعا گفت: «ادعای چیلیوری درباره ایجاد انحصار توسط اسنپ‌فود را قبول نداریم و به زودی در دادگاه تجدید نظر حضور پیدا می‌کنیم. امیدواریم این موضوع به بهترین شکل ممکن حل شود.»

رشد 49 درصدی دسترسی کاربران ایرانی به اینترنت

رویداد 7 شهر جشنواره وب و موبایل

میلاد احرام‌پوش، هم‌بنیانگذار جشنواره وب و موبایل ایران یکی دیگر از سخنران این رویداد بود.

احرام پوش در رابطه با دوازدهمین دوره برگزاری جشنواره وب و موبایل ایران گفت: «بیش از ۲۱۰۰ وبسایت و اپلیکیشن در دوازدهمین جشنواره وب و موبایل ایران ثبت نام کرده اند. این تعداد آثار ثبت نام شده با توجه به وضعیت فعلی اکوسیستم استارتاپی و تجارت الکترونیکی  ایران خوب است و نوید روزهای بهتری را می‌دهد.»

هم‌بنیانگذار جشنواره وب و موبایل در ادامه به ارائه آمارهایی در زمینه رشد تجارت الکترونیک ایران بین سال‌های 94 تا 97 پرداخت.

به گفته احرام‌پوش، در این بازه زمانی دسترسی کاربران ایرانی به اینترنت، 49 درصد رشد داشته است. همچنین استفاده از تلفن‌ همراه هوشمند نیز در همین بازه با رشد 70 درصدی همراه بود و همچنین در زمینه وابستگی به اینترنت نیز رشد 38 درصدی داشته‌ایم. طبق آمار اعلام شده توسط هم‌‌بنیان‌گذار این جشنواره، 29 درصد از جامعه ایران قادر به ادامه زندگی بدون موبایل نیستند.

احرام پوش خاطرنشان کرد طبق آمار 74 درصد مردم حداقل یک بار تجربه خرید از یک پلتفرم اینترنتی را داشته‌اند. به اعتقاد وی، این آمار حاکی از این است که حتی با وجود اتفاقات تلخ چند هفته گذشته همچنان فرصت رشد برای کسب و کارها و استارتاپ‌های ایرانی وجود دارد.

کمبود نیروی انسانی، بزرگترین چالش استارتاپ‌های یزدی

در بخش بعدی مراسم، پنل بررسی چالش‌های اکوسیستم استارتاپی یزد با مدیریت محمد مهدی دمیرچی، خبرنگار وبنا، رضا الفت‌نسب، عضو هیئت مدیره اتحادیه کشوری کسب و کارهای آنلاین،  اکرم فداکار، معاون مدیریت و توسعه منابع استانداری یزد، ابولفضل ساجدی، هم‌بنیان‌گذار پذیرش ۲۴ و شهاب شهوازیان، بنیان گذار چونک برگزار شد.

در این پنل، کمبود نیروی انسانی متخصص و مهاجرت نیروها، به عنوان یکی از پررنگ ترین چالش‌های اکوسیستم استارتاپی یزد مورد بحث قرار گرفت. چالشی که به گفته شهوازیان بنیان‌گذار چونک موجب شد این استارتاپ از یزد به تهران کوچ کند.

شهوازیان عنوان کرد به دلیل اینکه بیشترین خریدهای آنلاین در تهران صورت می‌گیرد، فضا برای فعالیت استارتاپ‌ها نیز جذاب ‌تر است.

ساجدی، هم‌بنیان‌گذار استارتااپ پذیرش24 نیز با اشاره به اینکه نیروی انسانی در حال حاضر بزرگ‌ترین چالش فعلی استان یزد است، افزود: «شهر یزد از لحاظ تربیت نیروی انسانی ضعیف است. این معضل به خروجی دانشگاه‌های استان برمی‌گردد که در زمینه تربیت نیروهای متخصص و ماهر بسیار ضعیف عمل می‌کنند.»

همچنین در این پنل، ساجدی بنیا‌ن‌گذار استارتاپ چونک به قطعی اینترنت اشاره داشت که تاثیر ناچیزی روی فعالیت این استارتاپ داشته است. البته این ادعای او با مخالفت رضا الفت‌نسب همراه بود. عضو هیئت مدیره اتحادیه کسب و کارهای آنلاین معتقد است برخی کسب و کارها می‌خواهند شرایط را عادی جلوه دهند اما در واقعیت کسب‌ و کارها در زمان قطعی اینترنت طبق آمار و ارقام ضررهای هنگفتی متحمل شده‌اند.

همچنین در بخش پایانی مراسم از پذیرش ۲۴، چونک و اکوبار به عنوان سه کسب و کار آنلاین برتر استان یزد تقدیر به عمل آمد.

بخش استانی جشنواره وب و موبایل ایران در سال ۹۸ آغاز به کار کرد و پیش از یزد در چهار شهر اصفهان، مشهد، رشت و قزوین برگزار شده است.

در ادامه می‌توانید تصاویری از این رویداد را مشاهده کنید.

 

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. نمایندگی رسمی تعمیرات موبایل شیائومی

    فهرست گوشی‌های شیائومی که اندروید 12 و MIUI 13 را دریافت خواهند کرد

    عکس های هدفون بی سیم شیائومی شیائومی FlipBuds Pro

    قیمت گوشی ردمی نوت 10 پرو مکس شیائومی | Xiaomi Redmi Note 10 Pro Max

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا