سامسونگ

سامسونگ و رونمایی از فناوری 14 نانومتری FinFET برای سنسورهای 144 مگاپیکسلی

گروهی  از مهندسان سامسونگ در جریان کنفرانس IEDM 2019 از فناوری پیشرفته‌ای رونمایی کردند که امکان تولید سنسورهای تصویری 144 مگاپیکسلی مبتنی بر فرآیند 14 نانومتری FinFET را فراهم می‌کند.

یکی از مهم‌ترین چالش هایی که محققان در این زمینه با آن مواجه‌اند این است که حسگرهای تصویری به ولتاژهای نسبتا بالایی (2 ولت و بالاتر) نیاز دارند تا بتوانند به خوبی کار کنند، اما تولیدکنندگان و طراحان چیپست ها حداکثر تلاش خود را به کار می‌بندند تا به منظور کاهش تولید گرما و مصرف انرژی دستگاه، از کمترین میزان ولتاژ در محصولات خود استفاده کنند.

اما محققان سامسونگ معتقدند که استفاده از فناوری ساخت 14 نانومتری FinFET می‌تواند مصرف انرژی در یک سنسور 144 مگاپیکسلی را تا 44 درصد کاهش دهد و در عین حال، تصاویری با نرخ 10 فریم بر ثانیه نیز ثبت کند. اگر از این فناوری در یک سنسور 12 مگاپیکسلی و با سرعت 30 تا 12 فریم بر ثانیه استفاده شود، می‌توان تا 37 درصد در مصرف انرژی دستگاه، صرفه‌جویی کرد.

با توجه به این دستاورد سامسونگ، به نظر می‌رسد که رقابت میان تولید‌کنندگان گوشی ها در زمینه استفاده از دوربین هایی داغ‌تر از گذشته دنبال خواهد شد. چندی پیش نیز شرکت کوالکوم از چیپست جدید خود تحت عنوان اسنپدراگون 865 پرده برداشت که قادر است تا سنسورهای 200 مگاپیکسلی را نیز پشتیبانی می‌کند؛ بنابراین، احتمال بکارگیری سنسور 144 مگاپیکسلی در نسل جدید گوشی های سامسونگ، بعید نیست.

سامسونگ و رونمایی از فناوری 14 نانومتری FinFET برای سسنسورهای 144 مگاپیکسلی

البته بعید به نظر می‌رسد که چنین سنسوری را در گلکسی اس 11 پلاس ببینیم، اما شاید این مساله در گلکسی نوت 10 پلاس محقق شود. هدف سامسونگ در حال حاضر، استفاده از سنسور 108 مگاپیکسلی در گلکسی اس 11 است که طبق آخرین شنیده ها، قادر به زوم هیبریدی 50 برابری و زوم دیجیتالی 100 برابری است. این ویژگی احتمالا تحت عنوان SpaceZoom معرفی خواهد شد و بی‌تردید سنسور 144 مگاپیکسلی سامسونگ نیز به آن  مجهز خواهد بود.

منبع
GSMArena

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا