استارتاپ

شکست اوبر در بازار سفارش آنلاین غذا در هند

اوبر میخواهد Uber Eats هند را به رقیب محلی خود بفروشد

اوبر در حال بررسی خروج از بازار سفارش آنلاین غذا کشور هند است. این شرکت قصد دارد بخش سفارش آنلاین غذا خود Uber Eats را به رقیب محلی خود زوماتو Zomato بفروشد.

ارزش بخش سفارش آنلاین غذای اوبر در هند چیزی حدود ۴۰۰ میلیون دلار برآورد می‌شود.

نخستین بار این خبر را روزنامه تایم هند اعلام کرده است. نه اوبر و نه زوماتو تاکنون در زمینه این خبر واکنشی نشان نداده‌اند و  صرفا گفته‌اند در مورد شایعات و تخمین‌ها نظری نمی‌دهند.

بر اساس تازه ترین گزارش CB Insight زوماتو یکی از بزرگترین استارتاپهای سفارش آنلاین غذا در هند است و ارزش آن حدود ۲ میلیارد دلار برآورد می شود. یکی از مهمترین سرمایه‌گذاران این شرکت ، Alibaba Ant Financial متعلق به شرکت چینی علی بابا است.

یک استارتاپ دیگر در بازار سفارش آنلاین غذای هند Swiggy است که توسط دیگر غول تکنولوژی چینی یعنی تن‌سنت Tencent و شرکت آفریقای جنوبی نسپرز سرمایه‌گذاری شده و ارزش آن ۳.۳ میلیارد دلار برآورد می‌شود.

اوبر سفارش آنلاین غذای خود را با نام Uber Eats از ابتدای سال ۲۰۱۷ در هند راه‌اندازی کرد و از آن زمان رقابت نزدیکی با دیگر بازیگران این عرصه داشته است اما دارا خسروشاهی مدیرعامل اوبر اوایل امسال از احتمالا خروج از این بازار خبر داده بود.

خسروشاهی در یک سخنرانی گفته بود : استراتژی ما درباره Uber Eats – برای حضور در بازار کشورهای مختلف –  واضح است. سرمایه‌گذاری سنگین روی این بخش برای به دست آوردن جایگاه نخست یا دوم بازار طی ۱۸ ماه. در صورتی که نتوانیم به این موقعیت برسیم از آن بازار خارج خواهیم شد.

اوبر از ماه مه امسال که سهام خود را به صورت عمومی عرضه کرده با مشکل ضرر روبه رو بوده و هنوز نتوانسته این شرکت را سودآور کند و با توجه به سابقه سالها ضرر بسیاری نگرانند که اساسا این شرکت قادر به سودآوری نباشد. در فصل مالی گذشته اوبر ۱ میلیارد دلار ضرر کرد.

در سه ماهه دوم سال ۲۰۱۹ نیز اوبر ۵.۹ میلیارد دلار ضرر نشان داده بود.

اوبر طی سالهای اخیر از بسیاری از بازارها که رقبای محلی قدرتمندی در آن حضور داشته‌اند عقب کشیده است از جمله آنها کنار کشیدن از بازار تاکسی اینترنتی چین و آسیای جنوب شرقی و روسیه.

 

 

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا