ایران

بسترنرم‌افزاری BasisCore، همه‌ی آن‌چه برای توسعه‌ی وب می‌خواهید‌ بدانید

گفت‌و‌گو با مدیرعامل هلدینگ منظومه نگاران

منظومه‌نگاران وب که سابقه‌ای 22 ساله دارد؛ در آغاز شهرتش را مدیون طراحی وب‌سایت‌های محتوامحور در دوران رواج اینترنت در ایران می‌داند. این شرکت اکنون و پس از پشت‌سرگذاشتن سال‌ها تجربه‌های گوناگون در عرصه‌ی وب و اینترنت بسته‌ی نرم‌افزاری با نام BasisCore را عرضه کرده است. به این بهانه گفتگویی با حمیدرضا اعتدال‌مهر مدیرعامل هلدینگ منظومه‌نگاران انجام داده‌ایم.

ابتدا لطفا کمی از منظومه‌نگاران بگویید.
شرکت منظومه‌نگاران بیش از 20 سال است در زمینه‌ی وب فعال است. درآغاز، وب‌سایت‌هایی در بخش‌های مختلف بازار که نمونه‌ای برای آن وجود نداشت طراحی کردیم. ایران‌اکتور، ایفه دات کام که اولین وب‌سایت b2c و نمایشگاه‌دات‌کام که اولین وب‌سایت B2B بود؛ از نمونه‌های این وب‌سایت‌ها هستند. فعالیت‌های ما هم‌زمان با همه‌گیر شدن به اینترنت در ایران انجام شد. وب‌سایت ایران‌اکتور زمینه‌ی آشنایی ما با سینماگران را فراهم کرد و از این مسیر برای چندین فیلم و بازیگر مطرح وب‌سایت طراحی کردیم. تا سال 85 شهرت شرکت به‌دلیل طراحی وب‌سایت‌های محتوامحور بود. هم‌زمان بازارهای کوچکی هم شناسایی کرده بودیم و به‌وسیله‌ی تولید محتوا درامد کسب می‌کردیم.
به‌‌دلیل جایگاهی که دربازار داشتیم حجم سفارش‌های ما روبه‌افزایش بودند. برای نمونه در وب‌سایت نمایشگاه دات‌کام بیزنس‌ها محصولات‌شان را به دیگران معرفی می‌کردند و بسیاری از آن‌ها مایل بودند که که برایشان وب‌سایت طراحی کنیم. حجم درخواست‌‌هایی که سمت ما می‌آمد زیاد بود. ازاین‌رو دپارتمان‌هایی را در شرکت راه‌اندازی کردیم که به‌شکل تخصصی تولید وب‌سایت‌ را در بخش‌های مختلف کسب‌وکار وصنعت پیش می‌بردند. در فاصله‌ی سال‌های 86 تا90 اتفاق‌های مهمی در شرکت ما افتاد.

این تغییر چه بود و چه تاثیری روی مدل کسب‌وکار منظومه‌نگاران داشت؟
در آن‌ سال‌ها ما می‌دیدیم که نرم‌افزارها و روش‌های تولید متغیرند و ایده‌های جدید جای روش‌های قدیمی را می‌گیرند. شرکت ما با حجم گسترده مشتریان باید چاره‌ای می‌اندیشید. در این شرایط دانش تیم‌های توسعه‌دهنده نیاز به به روزرسانی مداوم داشت و همان‌طور که می‌دانید برای شرکتی مانند ما این نیروها سرمایه‌ای ارزشمند به‌شمار می‌آیند. برای محافظت از سرمایه‌هایمان باید راهی پیدا می‌کردیم که آن‌ها را حفظ کنیم و در عین‌حال وقفه‌ای برای شرکت پیش نیاید.
در بررسی‌های گسترده‌ به دنبال یک روش بودیم که منحصربه‌فرد باشد و به نیازهای مشتریان پاسخ بدهد.طراحی این روش کار ساده‌ای نبود. اطلاعات محدودی وجود داشت. بارها این پروژه را اجرا کردیم و موفقیت‌آمیز نبود. نهایتا تصمیم گرفتیم آن را در شرکت خودمان اجرا کنیم.
بارها پروژه به انتها نزدیک می‌شد اما مجبور می‌شدیم آن را از اول بنویسیم.

این‌جا بود که BasisCore کم‌کم شکل گرفت؟
بله. البته ما برای نیاز خودمان سراغ این کار رفتیم. واقعیت این است که بیش‌تر افراد ترجیح می‌دهند با نرم‌افزارهای خارجی کارکنند تا نرم‌افزارهای ایرانی.
صحبت از زبان برنامه‌نویسی کردید، آیا BasisCore را «زبان» می‌دانید؟
این‌جا بهتر است شرح دهم که به چه چیزی واقعا BASISCORE گفته می‌شود. برای نمونه وقتی شما از بسته‌ی آفیس حرف می‌زنید دارای یک مفهوم کلی است. وقتی از BASIS CORE حرف می‌زنیم ازوب‌سرور، دیتاورهاوس، اسکیما و درواقع بسته‌ی نرم‌افزاری حرف می‌زنیم که خیلی از اجزاء آن ممکن است زبان نباشند. بخشی از آن ممکن است utility یا CMS باشد. مجموعه‌ی این‌ها که نسبت به‌هم مرزهای مشخصی ندارند. مثلا وقتی با اکسل کار می‌کنید ورد کاملا شما را ساپورت می‌کند. در مورد BasisCore هم به همین شکل است. مجموعه ابزاری است که وقتی فردی که وارد اکوسیستم آن می‌شود، همه‌ی نیازهای خود را می‌تواند با آن‌ها برطرف کند. البته اگر دوستان بتوانند واژه‌ای علمی‌تر از زبان پیشنهاد کند ما با کمال میل استقبال می‌کنیم.

آیا BasisCore همه‌ی پارامترهای یک زبان را دارد؟
ببینید زبان PHP وب‌سرور خودش را دارد. Syntax منحصربه‌فرد دارد. از اسکریپت‌های آن‌ می‌توان در کدهای html استفاده کرد. برای توسعه‌ی هریک از این‌ها می‌توان از زبان‌های دیگر استفاده کرد.
BasisCore هم به همین شکل است اگر یک functionality در داخل خودش نباشد می‌توان با پایتون آن را نوشت و اضافه کرد.
این بسته‌ی نرم‌افزاری را یک زبان بومی می‌دانید؟
این نرم‌افزار در ایران تحلیل شده مهندسان آن بومی هستند syntaxها کاملا ایرانی هستند و تا این لحظه فقط در داخل کشور استفاده شده است. من به جای ساخت ایران از واژه‌ی بومی استفاده می‌کنم. BasisCore در ایران توسعه پیدا کرده است.
آیا هیچ‌وقت به معرفی یا کاربرد این محصول در خارج از ایران فکر کرده‌اید؟
ما اعتقاد داریم این زبان باید آن‌قدر قوی شود که افراد با ملیت های مختلف تمایل داشته باشند به وب‌سایت ما بیایند، داکیومنت‌ها را مطالعه و از این بستر استفاده کنند. راه دیگری وجود ندارد. هدف ما بیش‌تر این بوده که برای بچه‌های داخل کشور بنویسیم. تلاش‌مان این است که جامعه‌ی مخاطبان‌مان را از پایداری این بستر مطمئن کنیم. و تاکید کنیم که مالکیت آن برای ما به‌شکلی نیست که وقتی نباشیم بقیه نتوانند از آن استفاده کنند. ما یک مفهوم ذهنی را پیاده کرده‌ایم که دیگران هم بتوانند از آن استفاده کنند و با افتخار می‌خواهیم که همه‌ی ایرانیان از آن سود ببرند.

آیا فراگیری و کار با BasisCore به تخصص خاصی نیاز دارد؟
ما سه سطح برای BasisCore درنظر گرفته‌ایم: front end، db و develop. این سطح‌بندی برآمده از تجربه‌ی ماست.در زبان‌های دیگر به این شکل نیست که سطح‌بندی مشخصی وجود داشته باشد. بسته‌ی BasisCore برای توسعه‌ی وب به‌وجود آمده است. ما با شناخت نیازهای افرادی که می‌خواهند وب را توسعه دهند این سطح‌بندی را ایجاد کرده‌ایم. تیم‌های این سطوح را کاملا از هم جدا کرده‌ایم. از نظر ما تیم فرانت‌اند و تیم تحلیل دیتابیس از نظر بک‌گراند و تجربه باهم تفاوت دارند و با این دیدگاه سطوح را تعریف کردیم. سطح یک نیاز دارد html و css بداند. با افزودن چندخط دستور به دانش کسی که html و css می‌داند می‌توان به تمام ویژگی‌های BasisCore دسترسی داشت. در آکادمی BasisCore همه‌ی این محتواهای آموزشی در دسترس علاقه‌مندان است.‌
در سطح دو یا db؛ تسلط بر یک دیتابیس به‌شکل حرفه‌ای با قابلیت تحلیل و نرمالایز نیاز است و در سطح سوم دانستن سی‌شارپ یا پایتون به‌شکل تخصصی. خبرخوب اینکه این سطح‌ها پیش‌نیاز هم نیست. یعنی شما می‌توانید در هرسطحی مستقل از سطوح دیگر متخصص باشید. معمولا در زبان‌های دیگر این سطوح پیش‌نیاز هم هستند. ما این‌ها را تفکیک کرده‌ایم و این دستاورد مهمی است.
آماری از تعداد افرادی که از BasisCore استفاده می‌کنند دارید؟
این عدد به دقت قابل اندازه‌گیری نیست. ما به روش‌های مختلفی فکر کردیم و پایاترین روش را برای تخمین تعداد انتخاب کرده‌ایم. عددی که می‌توانیم با اطمینان بیان کنیم. بیش از 1050 است. که بتوان عددی با اطمینان بیان کرد.
کار بازاریابی برای معرفی این بسته انجام داده‌اید؟
واقعیت این است که سیاست دقیقی برای این‌کار نداشتیم. چون ابتدا این بستر درواقع ابزار داخلی شرکت منظومه‌نگاران بود. شرکت ما ساختار هلدینگی دارد و دپارتمان‌های تخصصی شرکت که پیش‌تر به آن اشاره کردم ثبت حقوقی شده‌اند و منظومه‌نگارن مالک بخشی از سهم آن‌ها شد. منظومه‌نگاران وب و منظومه‌نگاران نت الان در حال فعالیت هستند.
ما هیچ‌گونه حمایت مالی نداشتیم درصد بسیار زیادی از سرمایه‌مان را صرف تحقیق و توسعه کردیم. نکته‌ی مهم‌تر اینکه قصد داشتیم زمانی آن را معرفی کنیم که از برطرف شدن باگ‌های آن مطلع باشیم. اولین بار در نمایشگاه الکامپ امسال شروع کردیم. سعی کردیم آن را به کسانی که با زبان‌های دیگر می‌نویسند اما ممکن است قطعاتی از BasisCore برایشان مفید باشد معرفی کنیم.
فرایندهای پشتیبانی شما به چه شکل است؟
اگر منظورتان پشتیبانی فنی و زیرساختی است مسئولیت تماما با ما است. درپشتیبانی با مفهوم توسعه با کدهای BasisCore ، ما با افتخار اعلام کنیم این زبان به‌اندازه‌ای ساده است و با سرعتی محتوای آن را به‌روز می‌کنیم که امیدواریم افراد به‌سادگی روی مفاهیم آن مسلط شوند. با سرزدن به وب‌سایت ما و مقایسه با زبان‌های دیگر خواهید دید که با چندخط کد بسیاری از نیازها برطرف می‌شوند.
آیا چالش‌هایی هم در تعامل با مشتریان‌تان دارید؟
عمده‌ی مخاطبان ما کسب‌وکارهایی هستند که قابلیت‌های سیستم، سرعت در پاسخ‌گویی به نیازها، تحویل به‌موقع سیستم‌ها، هاست و داون‌تایم و موضوعات این‌چنینی برایشان مهم است. ما در این بخش‌ها به‌خوبی پاسخ‌گو هستیم.
بسته‌ی BasisCore روی محتوا هم حرفی برای گفتن دارد؟
به زودی خبرهای خوبی در این زمینه داریم و پکیج ابزارهای محتوا و سئویی که خودمان خالق آن بودیم را ارائه خواهیم کرد. ما در بحث سئو برمبنای محتوا موفق بوده‌ایم و این قابلیت را در بطن بسترمان دیده‌ایم. از متخصصین این حوزه دعوت می‌کنیم که با بررسی و مقایسه در کنار ما باشند.

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا