تکنولوژی

چرا باید به حفاظت از حریم خصوصی خود در فضای آنلاین اهمیت دهیم؟

زندگی انسان در قرن بیست‌ویک با سرعت و فناوری‌های گوناگون گره خورده است. فناوری‌هایی که دیگر به اجزایی جدایی‌ناپذیر و غیرقابل انکار در زندگی ما انسان‌ها تبدیل شده‌اند و روزی نیست که آدمی، صبح خود را با این تکنولوژی‌ها آغاز کند.

انسان عصر حاضر به محض بیدار شدن از خواب، شبکه‌های اجتماعی را چک می‌کند، تلویزیون‌ها در اغلب ساعات روز روشن‌اند و در کل، از هر فرصتی برای بهره‌ گرفتن از امکاناتی که فناوری در اختیار انسان‌ها قرار داده، استفاده می‌شود.

فناوری اینترنت نیز با سرعتی فراتر از آنچه تصور می‌شد، در میان کاربران محبوب شد و اکنون چند میلیارد انسان روی کره زمین، از این قابلیت در زندگی روزمره خود استفاده می‌کنند. اما ورود به این فضا، خطرات و تهدیدهای خاص به خود را نیز دارد که کاربران می‌بایست به آن توجه کنند. در ادامه قصد داریم تا به این موضوع بپردازیم که چرا باید به حفاظت از حریم خصوصی خود در فضای آنلاین اهمیت دهیم.

مبهم بودن هویت افراد

اینترنت توانست با ورود خود، تحولی عظیم را در نحوه ارتباط و آگاهی‌بخشی به انسان‌ها بوجود آورد. زمانی که کاربر، تصویر و یا به طور کل، محتوایی را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارد، در واقع وی بخشی از اطلاعات شخصی خود را در اختیار دیگران قرار می‌دهد.

اگرچه شما با ارسال این پست، هیچ قصد و منظور بدی نداشته و چیزی را نیز برای پنهان کردن ندارید، اما مشکل اینجاست که مشخص نیست چه کسی مطالب ارسالی شما را می‌خواند و یا تصاویر ارسالی‌تان را می‌بیند. اگر با کسی مشکلی داشته باشید و آن شخص هم مبتلا به بیماری‌های روانی باشد، قطعا در معرض خطر خواهید بود چرا که بخش زیادی از اطلاعات‌تان در این پلتفرم‌ها قابل رویت و دسترسی است.

احتمال هک و نفوذ به دستگاه

این روزها بسیاری ازکاربران، اکانت‌های متعددی را در پلتفرم‌های مختلف و برای مقاصدی همچون سرگرمی، ارتباط با دوستان و یا کاری ایجاد می‌کنند که البته باید از پسوردهای گوناگون نیز برای ورود به هر یک از این اکانت‌ها استفاده کرد.

اما برخی از کاربران، از یک پسورد برای تمامی‌اکانت‌های خود استفاده می‌کنند که اشتباه بسیار بزرگیست. با این کار، راه را پیش روی هکرها برای ورود به تمامی‌اکانت‌ها و دسترسی به اطلاعات شخصی و محرمانه خود هموار خواهیم کرد. محققان می‌گویند حتی اگر این احتمال را نمی‌دهید که کسی بخواهد شما را هک کند، بازهم باید احتیاط را رعایت و از چند رمز عبور استفاده کنید.

احتمال سرقت هویت

یکی دیگر از جنبه‌های ترسناک استفاده از اینترنت، سرقت هویت کاربران است. روش‌های زیادی برای این کار وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به فیشینگ، فارمینگ و یا استفاده از بدافزارها اشاره کرد. شایع‌ترین روش، فیشینگ است که زمانی که کاربر ایمیلی را باز و بدنبال آن روی لینکی کلیک می‌کند، اتفاق می‌افتد. با این کار دیگر کاربر اطلاعات شخصی خود را در اختیار مجرمان سایبری قرار می‌دهد.

فیشینک نیز زمان اتفاق می‌شود که مرورگر شما‌هایجک شده باشد که در این حالت، به صفحات وب جعلی هدایت می‌شوید. بدافزارها نیز با حمله به کامپیوترها، اطلاعات شخصی کاربر را به سرقت می‌برند.

استفاده از اطلاعات شخصی برای مقاصد گوناگون

زمانی که بانک تصمیم می‌گیرد تا به شما وامی‌را پرداخت کند و یا شرکتی به استخدامتان راغب می‌شود، اولین جایی که می‌توان به درکی کلی از هویت و شخصیت فرد رسید، اکانت‌های وی در شبکه‌های اجتماعی هستند. شما نمی‌توانید تعیین کنید که چه کسی می‌تواند از این اطلاعات و برای چه اهدافی استفاده کند.

در واقع، این اطلاعات شخصی نه‌تنها روی شهرت و سابقه‌تان تاثیرگذارند، بلکه حتی می‌توانند به ضرر شما نیز عمل کنند. بنابراین، اگر می‌خواهید کسی از فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی‌تان باخبر نشود، بایستی به حفاظت از حریم شخصی خود نیز توجه کنید.

جمع‌بندی

بی‌تردید، اینترنت توانسته برای بشریت بسیار مفید باشد اما اگر به درستی از آن استفاده نشود، می‌تواند بسیار خطرآفرین باشد. اگرچه اینترنت، زندگی را راحت‌تر کرده است، اما در عین حال می‌تواند حریم شخصی و اطلاعات خصوصی‌تان را در دسترس افراد ناشناس قرار دهد. در حین استفاده از این فناوری، حتما به راهکارهایی برای ارتقای امنیت اطلاعات شخصی خود توجه کنید تا تهدیدی متوجه‌تان نشود.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا