سامسونگ

زنگ خطر برای ال‌جی؛ سامسونگ در یک قدمی تولید تلویزیون‌های QD-OLED

اگرچه سایه سامسونگ بر بازار نمایشگرهای OLED سنگینی می‌کند و به عنوان اصلی‌ترین تامین‌کننده این پنل در بسیاری از گوشی‌ها‌ی هوشمند از جمله آیفون‌ها‌ به شمار می‌رود، اما در بازار تلویزیون‌ها‌، رقیبی به نام ال‌جی وجود دارد که عرصه را بر سامسونگ تنگ کرده است.

تلویزیون‌ها‌ی ال‌جی امکان کنترل دقیق نور نمایشگر را برای کاربران فراهم می‌کنند چراکه هر پیکسل، نور خود را تامین و ساطع می‌کند و این در حالیست که نمایشگرهای کوانتوم دات LCD سامسونگ که تحت برند QLED شناخته می‌شوند، از چنین قابلیتی بی‌بهره‌اند.

اما به نظر می‌رسد که بزودی این رویه تغییر خواهد کرد. سامسونگ در ماه اکتبر امسال از تصمیم خود برای سرمایه‌گذاری 11 میلیارد دلاری و ساخت کارخانه‌ای تا سال 2025 خبر داد. قرار است این خط تولید، در نمایشگرهای QLD TV واقعی را تولید کند که همانند نمایشگرهای ال‌جی، هر کدام از پیسل‌ها‌ بتوانند نور خود را مستقل تامین و ساطع کنند.

البته سامسونگ چندی پیش توانست چندین مدل نمایشگر از جمله نمایشگر 55 اینچی سوپر OLED را تولید و مجهز به این تکنولوژی به بازار عرضه کند اما گزارش‌ها‌یی مبنی بر سوختگی پیکسل‌ها‌ و همچنین طول عمر کم این محصول، نتوانست سامسونگ را هدف خود برساند.

اما اخیر دو تن از محققان سامسونگ به نام‌ها‌ی دکتر انجو و دکتر یو-هو وان، مقاله‌ای را در نشریه نیچر در خصوص فناوری جدید کوانتوم دات LED منتشر کردند که نشان می‌دهند چگونه به جای کادمیوم سمی‌از فسفید ایندیوم در این نمایشگرها استفاده می‌شود و از این طریق می‌توان طول عمر دستگاه را از طریق جلوگیری از اکسیداسیون و نشت انرژی تا یک میلیون ساعت ارتفا داد.

حال و با توجه به فناوری جدید نمایشگرهای QD-OLED که مهندسان سامسونگ به آن دست یافته‌اند، احتمالا مشکلات سد راه سامسونگ برطرف خواهد شد و باید دید که چه زمانی شاهد ورود این نمایشگرها به بازار خواهیم بود.

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا