ایرانموبایل

سامانه دولتی همتا هم پولی شد

سامانه دولتی همتا که در واقع سامانه رجیستری موبایل است پولی شد.

حالا این سامانه برای نشان دادن شناسه رهگیری هر موبایل 3 هزارتومان دریافت می‌کند. پیش از این اعلام شده بود که رجیستری موبایل هزینه‌ای ندارد.

کمتر از دو ماه پیش اداره گمرک ایران از لغو معافیت 80 دلاری واردات گوشی مسافری خبر داد و حالا در جدیدترین اقدام دولت، روز گذشته سامانه همتا هزینه 3 هزار تومانی «تعرفه ثبت شناسه رهگیری» را برای گوشی‌های مسافری اعلام کرد.

سامانه همتا پولی شد

کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی طبق مصوبه 1 جلسه 260 خود در آبان ماه سال جاری، هزینه 3 هزار تومانی را برای ثبت شناسه‌های تلفن همراه به تصویب رسانده که این مبلغ به تمامی مبالغی که افراد در پروسه ثبت مسافری گوشی باید پرداخت کنند اضافه می‌شود. اما دلیل اخذ این مبلغ از افراد چیست و با توجه به اینکه که دولت اعلام کرده با بالا رفتن تعرفه بنزین هیچ‌‌گونه افزایشی در تعرفه‌ها و خدمات دولتی ایجاد نمی‌شود، چنین اقدامی قانونی است؟

در این رابطه بهنامی، یکی از فعالان در زمینه رجیستری موبایل، ضمن انتقاد از اعمال تعرفه جدید سامانه همتا گفت: «از 24 آبان ماه و گران شدن تعرفه بنزین، مسئولان دولتی از جمله رئیس جمهور اعلام کردند که هیچ‌ تعرفی دلتی نباید گران شود و حتی مصوبه‌های قبلی در خصوص افزایش تعرفه‌های دولتی نیز نباید اجرا شوند. اما می‌بینیم که سامانه همتا از دیروز این تعرفه 3 هزار تومانی را برای کاربران در نظر گرفته است.»

بهنامی همچنین معتقد است که تمامی عوارض و تعرفه‌هایی که در پروسه رجیستری گوشی از افراد اخذ می‌شوند، باید به‌صورت شفاف و تفکیک شده به فرد اعلام شوند. بهنامی تصریح کرد: «علاوه بر شفاف سازی، مبالغ اخذ شده باید تجمیع شده و به‌صورت یکجا از کاربر گرفته شوند تا افراد از سردرگمی هرچه بیشتر نجات پیدا کنند.»

این مبلغ به حساب چه کسی می‌رود؟

بهنامی در خصوص ابهامات به‌وجود آمده درباره این تعرفه 3 هزار تومانی می‌گوید: «زمانی که می‌خواهید این مبلغ را پرداخت کنید، شما به صفحه پرداخت الکترونیک سامان هدایت می‌شوید در حالی که اگر قرار است این مبلغ به حساب دولت واریز شود، باید وارد صفحه پرداخت الکترونکی سداد شوید. بنابراین حتی اگر این مبلغ 3 هزارتومانی را قانونی تلقی کنیم، نباید این مبلغ به حساب یک شرکت یا سازمان غیردولتی واریز شود چراکه این مبلغ به عنوان یک تعرفه دولتی از افراد گرفته می‌شود.»

سامانه همتا درحالی این تعرفه را از دیروز از افراد اخذ می‌کند که مسئولین دولتی از زمان افزایش قیمت بنزین بارها اعلام کرد‌ند که هیچ‌کدام از تعرفه‌های دولتی افزایش پیدا نخواهند کرد و حتی مصوبه‌های قبل از افزایش قیمت بنزین نیز اجرایی نخواهند شد. ظاهرا دولت هیچ برنامه‌ای برای تسهیل ثبت مسافری گوشی ندارد و در این میان تنها واردکنندگان و فروشندگان گوشی هستند که هر روز به یک بهانه قیمت گوشی‌ها را افزایش می‌دهند.

 

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. دقیقا بازی سبد حمایتی بیمه شدگان تامین اجتماعی است که سال قبل اجراشد و آخرسر گفتند بودجه نداریم تامین اعتبار شد واریز میکنیم الان همین سریال را برای بنزین بازی میکنند

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا