تکنولوژی

راه‌اندازی شرکت تولید تراشه با همکاری سه مدیر سابق اپل

سه تن از مدیران سابق اپل، شرکتی را تحت عنوان NUVIA تاسیس کرده‌اند که در زمینه تولید انواع تراشه‌ها برای بهبود عملکرد سرورهای بزرگ فعالیت خواهد داشت.

این سه نفر به نام‌های جرارد ویلیامز، مانو گولاتی و جان برونو در مجموع تجربه بیش از 20 سال کار را در شرکت اپل در کارنامه دارند و یکی از آن‌ها یعنی ویلیامز به عنوان مدیر در بخش معماری تراشه‌های سری A اپل فعالیت داشت.

نوویا در اوایل سال 2019 رسما شروع به کار کرد و بر روی توسعه پردازنده‌هایی با اسم رمز فونیکس تمرکز دارد. ای شرکت اخیرا اعلام کرد که شرکت‌های Dell Technologies Capital و چندین شرکت در سیلیکون ولی بیش از 53 میلیون دلار را سرمایه در اختیار آنها قرار داده‌اند تا بتواند نوویا بتواند تا پایان سال جاری میلادی، تعداد کارمندان خود را از 60 نفر به 100 نفر افزایش دهد.

جرارد ویلیامز، جان برونو و مانو گولاتی هرسه به عنوان مدیر در بخش تراشه‌های اپل فعالیت داشتند. ویلیامز تقریبا 9 سال در جمع اهالی کوپرتینو بود و به عنوان مدیر معماری تمامی‌پردازنده‌های مرکزی و سیستم روی چیپ (SoC) این شرکت، ایفا نقش کرد. گولاتی نیز حدود 8 سال با اپل کار کرد و در زمینه تراشه‌های سیستم روی چیپ موبایلی فعالیت می‌کرد. سابقه کاری برونو در اپل، حدود 5 سال است که در تیم معماری پلتفرم اپل مشغول به فعالیت بود.

گفتنی است گولاتی و برونو قبل از آنکه به نوویا اضافه شوند، در شرکت مادر گوگل یعنی آلفابت حضور داشتند. این تیم قصد دارد تراشه‌هایی را برای استفاده در دیتاسنترهای بزرگ تولید کند تا بتواند کارایی و امنیت بیشتر را نسبت به محصولات مشابه کنونی برای این دستگاه‌ها به ارمغان آورد. نوویا با ورود خود می‌تواند به رقیبی جدی برای شرکت‌هایی همچون اینتل و AMD تبدیل شود.

گروهی که در نوویا مشغول به کار هستند، سعی دارند تا از تجربیات و درس‌هایی که در طراحی تراشه‌های قدرتمند برای استفاده در دستگاه‌های کوچک و مجهز به باتری‌های کوچک همانند گوشی‌های آیفون فرار گرفته‌اند، به منظور تولید تراشه‌هایی برای دستگاه‌هایی بزرگ و دیتاسنترهای عظیم‌الجثه بهره بگیرند.

پاتریک موردهد، از تحلیلگران دنیای فناوری در این رابطه عنوان می‌کند که نوویا می‌تواند رقابت موجود در کسب و کار تولید تراشه‌های ویژه دیتاسنترها را داغ‌تر کند. وی گفت: من تقریا 30 سال با شرکت‌های فعال در زمینه تولید تراشه‌های نیمه‌هادی در ارتباط بودم. اگرچه هیچ تضمینی در این رابطه وجود ندارد، اما آنچه که تجربه به من در این سال‌ها نشان داده این است که شرکت‌های تولیدکننده تراشه زمانی بزرگ می‌شوند که از دانش توسعه‌دهندگان و معماران برجسته‌ای بهره ببرند.

حال باید منتظر ماند و دید که وروو نوییا به جمع تولیدکنندگان تراشه در جهان، چه تغییری را در این صنعت ایجاد خواهد کرد و واکنش بزرگان این عرصه همانند اینتل و AMD در این زمینه چه خواهد بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا