فضاگوناگون

گذر عطارد از مقابل خورشید

امروز سیاره عطارد در پی رویدادی که هر سیزده سال یکبار رخ می‌دهد، بین خورشید و زمین قرار می‌گیرد و از میان این دو عبور می‌کند. در این اتفاق، عطارد همانند یک نقطه سیاه‌ رنگ در مقابل چهره خورشید ظاهر خواهد شد.

این گذر امروز یعنی بیستم آبان ماه و از ساعت 16:05 دقیقه آغاز خواهد شد و چیزی حدود پنج ساعت و نیم به طول خواهد انجامید. در ایران نیز اگر شرایط آب و هوایی اجازه بدهد، امکان مشاهده این گذر وجود دارد که البته رویت آن در شرق ایران بسیار سخت است و هرچه به غرب می‌رویم، راحت‌تر دیده می‌شود. این رویداد در مناطقی همچون آمریکای جنوبی و بخش شرقی آمریکای شمالی کامل‌تر از سایر مناطق جهان دیده می‌شود.

اگر شرایط جوی مناسب بود و قصد تماشای این گذر را داشتید، فراموش نکنید که نگاه مستقیم به خورشید بسیار خطرناک است. برخلاف خورشیدگرفتگی، بدون تجهیزات تقریبا هیچ چیزی را نمی‌توان مشاهده کرد و با عینک‌های خورشیدگرفتگی هم چیزی عایدتان نخواهد شد.

سازمان فضایی ناسا در این رابطه نوشت: سیاره عطارد آنقدر کوچک است که با عینک‌های ویژه تماشای خورشید، نمی‌توان آن را مشاهده کرد. برای رویت این گذر، می‌بایست از تلسکوپ وی ا دوربین‌هایی که به فیلتر خورشیدی مخصوص مجهزند، استفاده کرد.

اگر هم به هیچ یک از این تجهیزات دسترسی نداشتید، می‌توان این رویداد را از طریق برخی وب‌سایت‌ها به صورت زنده مشاهده کنید. این اتفاق یعنی گذر عطارد از مقابل خورشید و رویت آن برای ساکنین زمین، تا سال 2023 تکرار نخواهد شد.

گذر عطارد از مقابل خورشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا