تکنولوژی

بررسی نمایشگر خمیده گوشی «نکس 3» شرکت ویوو

پنج سال از معرفی اولین گوشی با صفحه نمایش خمیده می‌گذرد و امروزه می‌بینیم که تمامی پرچمداران سامسونگ با چنین صفحه نمایشی عرضه می‌شوند. باید قبول کنیم که نمایشگرهای خمیده یا همان «آبشاری» دیگر پدیده هیجان انگیزی در اسمارت‌فون‌ها محسوب نمی‌شوند. البته پس از بررسی پرچمدار جدید شرکت ویوو ممکن است نظرتان تغییر کند.

شرکت ویوو با معرفی نمایشگر «آبشاری فول ویو» توانسته عرصه نمایشگرهای خمیده را وارد یک مرحله جدید کند. زاویه خمیدگی در نمایشگر ویوو نکس 3 آنقدر زیاد است که بخش اعظم کناره‌های گوشی با نمایشگر پوشانده شده‌ و دیگر جایی برای استفاده از دکمه‌های فیزیکی باقی نمانده است.

گوشی‌های قبلی شرکت ویوو روی کاهش حاشیه اطراف نمایشگر تمرکز داشتند و از طریق حذف حاشیه، ناچ کوچک و دوربین سلفی پاپ آپ، این امر تا حدودی محقق شده بود. درست است که همه به دنبال نمایشگر فاقد حاشیه هستند. اما از آنجایی که نمایشگر بدون حاشیه امروزه در اکثر اسمارت‌فون‌های دنیا دیده می‌شود، ویوو باید به دنبال یک راه جدید برای جذب هرچه بیشتر طرفداران می‌کرد. هدف اصلی شرکت ویوو، تولید گوشی با ظاهر خیره کننده، بدون خراب کردن تجربه خوب کاربران در استفاده از یک دیوایس قدرتمند و کاربردی است. باید اعتراف کرد ویوو نکس 3 موفق شده هدف جدید شرکت را به خوبی محقق کند.

البته این را نیز باید اعتراف کرد که نکس 3 شباهت زیادی به پرچمداران جدید سامسونگ دارد. ظاهر کشیده و خطوط صاف این گوشی تا حدودی ما را یاد گلکسی نوت سامسونگ می‌اندازد. البته در قسمت پایین نمایشگر مقدار جزئی حاشیه دیده می‌شود اما در کناره‌ها خبری از حاشیه نیست.

بررسی نمایشگر آبشاری ویوو نکس 3

البته نمایش محتوا در قسمت‌های کناری گوشی تا حدودی غیرواقعی است اما حقیقت این است زمانی که نکس 3 را در دستانتان می‌گیرید احساس می‌کنید یک دسته پیکسل روشن روی دستانتان قرار دارند.

این نمایشگر کاربرد خاصی دارد؟ اگر زیبایی را جزئی از قابلیت‌های یک گوشی نمی‌دانید، بنابراین جواب این سوال «خیر» است.

نمایشگرهای خمیده برای همه سلیقه‌ها نیستند. این خمیدگی‌های به‌طور ناخواسته تصاویر را کج و خمیده نشان می‌دهند، علیالخصوص زمانی که پیش زمینه تصاویر رنگ روشن باشد. در کل هر محتوا و برنامه‌ای روی این نوع نمایشگرها می‌تواند تا حدودی عجیب و نافرم به نظر برسد.

البته این ویژگی ممکن است برای برخی عادی و حتی جذاب باشد. نمایشگر نکس 3 برای اپلیکیشن‌هایی که از حالت دارک مد بهره می‌برند بسیار مناسب است. در کل زمانی که محتوا به رنگ تیره باشد، ظاهر گوشی هم زیباتر نشان داده می‌شود.

بررسی‌های چند روزه نشان می‌دهند که عملکرد این خمیدگی‌ها کاملا بدون نقص بوده و خبری از لمس تصادفی گزینه‌ها در این قسمت دیده نمی‌شود. مثلا با کشیدن دست روی قسمت‌های خمیده کناری گوشی نمی‌توانید صفحات وب را اسکرول کنید.

نکته شگفت‌انگیزی در اینجا، دکمه‌های مجازی هستند که ویوو در این گوشی استفاده کرده. در لبه سمت راستی گوشی از یک نوار با قابلیت تشخیص فشار استفاده شده که وظیفه دکمه پاور را برعهده دارد. سمت چپ گوشی هم سنسور مربوط به تنظیمات ولوم دستگاه قرار دارد. امکان حس کردن این دکمه‌های مجازی بدون نگاه کردن به نمایشگر جود دارد و بازخوردهای به دست آمده در این بخش کاملا قابل قبول هستند.

انتظار می‌رفت نکس 3 در این بخش نتواند رضایت کافی را جلب کند اما طراحی خلاقانه و البته مهندسی شده این شرکت چینی باعث شده تجربه استفاده از این دکمه‌های مجازی لذت بخش و در عین حال آسان و کاربردی باشد. ضمنا شرکت ویوو محض اطمینان در قسمت بالایی گوشی از یک دکمه پاور فیزیکی استفاده کرده است.

دروبین سه گانه یکی دیگر از ویژگی‌های قابل قبول نکس 3 است. این سه سنسور درون یک ماژول دایره‌ای در قمست مرکزی دیوایس جای گرفته‌اند که شباهت زیادی هم به صفحه نمایش گرد ساعت‌های هوشمند دارد. این سیستم دروبین شامل یک لنز اولتراواید، واید و زوم 2X تله می‌شود که در گوشی‌های پرطرفدار امروزی به یک استاندارد تبدیل شده‌اند. عملکرد دوربین ویوو نکس 3 هم کاملا قابل قبول است، البته به شرطی که آن را با دوربین پیکسل 4 یا آیفون 11 مقایسه نکنیم.

یکی از ویژگی‌های شاخص گوشی‌های شرکت ویوو، دوربین سلفی پاپ آپ است که در نکس 3 هم شاهد آن هستیم. دوربین سلفی نکس 3 در مقایسه با سنسور سلفی گوشی میان رده V17 این شرکت تغییرات مثبتی داشته است. دوربین سلفی ویوو نکس 3 از یک سنسور 32 مگاپیکسلی و فلاش ال‌ای‌دی بهره می‌برد. امروزه دوربین‌های سلفی پاپ ثابت کرده‌اند که وش خوبی برای حذف ناچ هستند و ویوو هم برای افزایش هرچه بیشتر نسبت نمایشگر به بدنه از این سیستم دوربین سلفی استفاده کرده است.

ویوو نکس 3 یک گوشی قابل قبول با طراحی بسیار جذاب است و نمایشگر آبشاری این گوشی هم نشان می‌دهد که به احتمال زیاد ویوو در دیگر اسمارت‌فون‌های بعدی هم از آن استفاده خواهد کرد. با به‌کارگیری این نمایشگر در گوشی میت 30 پرو هواوی و همچنین گوشی‌های شرکت اوپو، انتظار می‌رود در سال 2020 گوشی‌های میان رده چینی بیشتری با چنین صفحه نمایشی به بازار عرضه شوند.

مزیت‌ فنی خاصی در نمایشگر آبشاری ویوو 3 دیده نمی‌شود اما نکته منفی هم در این میان وجود ندارد. ویوو با معرفی نکس 3 موفق شده این نمایشگر را بدون به خظر انداختن تجربه استفاده راحت از گوشی برای کاربران به ارمغان بیاورد. در کل تنها نکته‌ برای انتخاب ویوو نکس 3 با چنین نمایشگری به سلیقه خود کاربر برمی‌گردد.

منبع: ورج

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا