تکنولوژی

هر آنچه که باید درباره «هارمونی اواس»، سیستم عامل اختصاصی هواوی بدانید

مرداد امسال بود که مدیرعامل هواوی در جریان کنفرانس سالانه برنامه‌نویسان روی صحنه آمد و سیستم عامل «هارمونی اواس»، سیستم عامل اختصاصی این شرکت را معرفی کرد.

این اقدام هواوی را می‌توان پاسخ این کمپانی چینی به تحریم‌های آمریکا و گوگل طی یک سال اخیر تلقی کرد. اما هرچه که بود، هواوی با این حرکت ثابت کرد اگر لازم باشد، اندروید را هم کنار می‌گذارد.

هارمونی اواس یک پلتفرم طراحی شده برای دیوایس‌های مختلف است و در حال حاضر به منظور به‌کارگیری در دستگاه‌های مجهز به اینترنت اشیاء و تجهیرات هوشمند منزل استفاده می‌شود. اولین دیوایسی هم که از این سیستم عامل بهره‌مند شد، تلویزیون آنر بود. البته از ان موقع تا به امروز دیوایس‌های مختلفی از شرکت هواوی به این سیستم‌عامل مجهز شده‌اند.

با توجه به دعوای سیاسی بین آمریکا و چین و محرومیت هواوی از حضور در بازار غرب و دسترسی به اندروید، فعلا نمی‌توان دیدگاهی درباره ادامه حضور قدرتمند این برند در بازار دنیا متصور شد.

قیمت و تاریخ عرضه

هارمونی اواس هواوی

استفاده از سیستم عامل اختصاصی هواوی رایگان است، البته تا زمانی که از دیوایس‌های متعلق به هواوی استفاده کنید. ضمنا با توجه به قیمت مناسب دیوایس‌های هواوی، بعید به نظر می‌رسد استفاده از این سیستم عامل روی برندهای دیگر هزینه چندانی داشته باشد.

ممکن است استفاده از این سستم عامل کمی زمان ببرد چراکه این پلتفرم فعلا روی تلویزیون‌های هوشمند این شرکت در چین استفاده شده است. البته گفته شده که ساعت هشومند جدید هواوی از این سستم عامل بهره می‌برد. تاریخ دقیق عرضه یان گجت هم فعلا اعلام نشده است.

علاوه بر این، بعید به نظر می‌رسد به این زودی شاهد به‌کارگیری هارمونی اواس در اسمارت‌فون‌ها باشیم. حتی اگر قرار باشد این سیستم عامل روی گوشی‌های هواوی استفاده شود، با این وجود برای استفاده از هارمونی اواس در گوشی‌ هواوی خارج از چین، باید زمان بیشتری منتظر بمانیم.

عملکرد سیستم عامل هارمونی اواس

هارمونی اواس هواوی

هواوی ادعا می‌کند که با رشد روز افزون دستگاه‌های مجهز به اینترنت اشیاء، نیاز به یک سیستم عامل بهینه سازی شده هم ضرورت بیشتری پیدا می‌کند. این دیوایس‌ها از آنجایی که از رم و حافظه داخلی کمتری نسبت به اسمارت‌فون‌ها برخوردار هستند، باید از کدهای استریم‌لاین شده بیشتری بهره برده و برای مثال در هر 100 لاین کد اندرویدی، باید یک لاین کد از هارمونی اواس نیز استفاده شده باشد.

علیرغم این پیچیدگی‌ها، هارمونی اواس قادر است قابلیت‌های قدرتمندی را در دیوایس‌ها اجرا کند. بنابراین سیستم عامل اختصاصی هواوی می‌تواند اپلیکیشن‌های متنوع را در سیستم پخش خودرو، ساعت هوشمند، گجت سلامتی و اسپیکرها به خوبی و با سرعت قابل قبول اجرا کند.

البته چنین سیستمی را در گذشته در ویندوز فون هم یدده بودیم که با ویندوز همخوانی داشت. با اینکه وندوز فون خیلی موفق نبود اما هواوی یک برگ برنده در این بخش دارد که می‌تواند دلیل برتری این پلتفرم در مقایسه با ویندوز فون باشد: همخوانی با سیستم عامل اندروید.

هارمونی اواس کار خود را ابتدا به عنوان سیستم عامل تلویزیون و با نام «تی‌وی اواس» آغاز کرد. در ابتدا این سیستم عامل امکان پخش محتوا در بین دستگاه‌های پخش را می‌داد. در ادامه امکان پاسخگویی تماس‌ها هم به این پلتفرم اضافه شد. برای مثال زمانی که کاربر وارد اتاق‌های مختلف می‌شد، صدای مخاطب هم از اسپیکر همان اتاق پخش می‌شد.

هارمونی اواس روی ساعت‌های هوشمند، اسپیکرها و سیستم‌های پخش خودرو اجرا خواهد شد اما قرار نیست به همین سیستم‌ها محدود باشد و در ادامه در دیوایس‌های متنوع‌تری به‌کارگرفته می‌شود. علاوه بر این، هارمونی اواس به صورت اوپن سورس عرضه می‌شود و هواوی وعده داده در ادامه این سیستم عامل را در اختیار برنامه‌نویسان نیز قرار دهد.

برنامه‌نویسان با بهره‌مندی از ماهیت اوپن سورس بودن این سیستم عامل قادر خواهند بود اپلیکیشن‌های مختلف را برای این سیستم‌عامل و دیوایس‌هایی که از آن پشتبانی می‌کنند، عرضه کنند.

هارمونی اواس جای اندروید را می‌گیرد؟

هارمونی اواس هواوی

مدیرعامل هاووی در مراسم معرفی این سیستم عامل در پاسخ به اینکه آیا قرار است هارمونی اواس جایگزین اندروید شود گفت: اگر بخواهیم ،به راحتی می‌توانیم هارمونی اواس را جایگزین اندروید کنیم اما به دلیل همکاری با گوگل و بهینه بودن اندروید، فعلا اولویت ما استفاده از سیستم عامل گوگل است. اما در صورتی که در ادامه از به‌کارگیری اندروید محروم شویم، مطمئنا از هارمونی اواس در گوشی‌هایمان استفاده خواهیم کرد.

مدیرعامل هواوی با این اظهارات صریحا بیان کرد که سوییچ کردن از اندروید به هارمونی اواس آسان و بدون دردسر است و با این جملات علاوه بر این اینکه همکاری با گوگل را ارزشمند دانست، این شرکت را هم غیر مستقیم تهدید کرد. در کل با توجه به وضعیت فعلی و صحبت‌های مدیران شرکت هواوی، بعید به نظر می‌رسد به همین زودی شاهد جایگزین شدن هارمونی اواس به جای اندروید باشیم.

مدیر بخش رسانه و ارتباطات هواوی هم در اظهارات خود در مراسم رونمایی از هارمونی اواس گفت: آماده سازی یک جایگزین خوب برای سیستم عامل اندروید به سال‌ها تلاش نیاز دارد.

این اظهارات نشان می‌دهند این غول چینی فعلا برنامه‌ای برای کوچ کردن از اندروید به هارمونی اواس ندارد.

منبع: techradar

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا