بازی

چرا ایکس‌باکس وان نتوانست با پلی‌استیشن 4 رقابت کند؟

سونی را باید برنده بی‌چون و چرای جنگ کنسول‌ها در طی سال‌های اخیر دانست. این شرکت اخیرا اعلام کرد که توانسته بالغ بر 108.2 میلیون دستگاه پلی‌استیشن 4 را در بازارهای جهانی به فروش برساند.

این در حالیست که میزان فروش پلی‌استیشن 3 حدود 87.4 ملیون دستگاه بود و جالب‌تر آنکه هنوز یک سالی به پایان چرخه عمر پلی‌استیشن 4 باقی مانده است. با این حساب، می‌توان گفت که جدیدترین کنسول بازی سونی توانسته بعد از پلی‌استیشن 2 که چیزی حدود 155 میلیون فروش را تجربه کرد، دومین کنسول بازی پرفروش جهان لقب گیرد.

زمانی که سونی، پلی‌استیشن 2 را عرضه کرد، ایکس‌باکس مایکروسافت چیزی در چنته نداشت تا بتواند گیمرها را به سمت خود بکشاند. اینجا بود که ردموندی‌ها، تولید ایکس‌باکس 360 را در دستور کار قرار دادند که نسبت به مدل قبلی خود، با استقبال بهتری از سوی خریداران همراه شد. طولی نکشید که سونی نیز پلی‌استیشن 3 را به بازار عرضه کرد. محصولی که از آن به عنوان شکست سونی یاد می‌شود چراکه این شرکت حتی نتوانست هزینه طراحی و تولید را از فروش این کنسول به دست آورد.

اگرچه مایکروسافت آماری در خصوص میزان فروش کنسول‌های خود ارائه نمی‌دهد، اما مرکز VGChartz در گزارشی مدعی شد که این شرکت تاکنون 43.6 میلیون دستگاه از این کنسول را به فروش رسانده که قابل مقایسه با میزان فروش پلی‌استیشن 4 نیست و نشان می‌دهد که فروش محصول مایکروسافت، از نصف فروش کنسول سونی هم کمتر است. سوالی که پیش می‌آید این است که چرا این اختلاف فروش تا به این اندازه زیاد است؟

دلایل مختلفی را می‌توان برای برتری سونی نسبت به مایکروسافت در زمینه فروش کنسول‌های بازی برشمرد که بارزترین آن، قیمت محصولات این دو شرکت است. اگر خاطرتان باشد، در زمان رونمایی، ایکس‌باکس وان با قیمت 500 دلار معرفی شد و این در حالی بود که قیمت پلی‌استیشن 4 برابر با 400 دلار تعیین شده بود. با این حساب، می‌توان قیمت را عامل اصلی در افزایش فروش این کنسول دانست چرا که مایکروسافت، برای محصولی در همان حدواندازه، حدود یک 1.25 برابر بیشتر دریافت می‌کند.

عامل دیگر، عملکرد یا همان کارکرد دستگاه است. پلی‌استیشن 4، نه‌تنها ارزان‌تر است بلکه از سرعت و عملکرد بهتری نیز بهره می‌برد. بررسی‌هایی که بر روی این دو کنسول انجام شده، نشان می‌دهد که بسیاری از بازی‌ها با سرعت بالاتری در پلی‌استیشن 4 اجرا می‌شوند. اگرچه این اختلاف عملکرد زیاد نیست اما قطعا خریداران محصولی با قیمت بالاتر و سرعت نسبتا کمتر را به پلی‌استیشن 4 سریع و ارزان‌قیمت ترجیح نخواهند داد.

اما آنچه که بیش از همه با مایکروسافت ضربه زده، قیمت و یا عملکرد کنسول ایکس‌باکس نیست. بسیاری از محصولات گران‌قیمت، توجیه‌پذیرند و اختلاف عملکرد نیز آنقدری نیست که بخواهد یک طرفدار برند مایکروسافت را از خرید محصول این شرکت منصرف کند. به عبارتی، می‌توان گفت که مایکروسافت در هدف‌گذاری خود دچار اشتباه شده و درواقع، نتوانسته بازار خود را بشناسد.

تفاوت در نگرش

دلایل برتری پلی‌استیشن 4 بر ایکس‌باکس وان چیست؟

در ماه مه 2013، شرکت مایکروسافت از ایکس‌باکس وان رونمایی کرد. کنسولی که از قابلیت‌های چندرسانه‌ای پیشرفته بهره می‌برد و می‌توانست چند استریم ویدیویی به طور همزمان را مدیریت کند. مایکروسافت با این کنسول قصد داشت تا از برنامه‌های خود برای محتوای چندرسانه‌ای سخن بگوید؛ طرح‌هایی همچون سری Halo TV با استیون اسپیلبرگ، قابلیت‌های مبتنی بر فضای ابری و همچنین یکسان‌سازی با اسکایپ. این شرکت قصد داشت تا نشان دهد که چگونه می‌توان از کینکت برای ویدیوکنفرانس و یا چک کردن بازیگران در یک فیلم بدون متوقف کردن نمایش آن، استفاده کرد.

اما گیمرها به دنبال اطلاعاتی در خصوص نحوه عملکرد قابلیت‌های ارتباطی آنلاین این کنسول بودند. آن‌ها به دنبال گفت‌وگو در خصوص نحوه گوش دادن کینکت به صدایشان بودند. همچنین، به دنبال کسب اطلاعات و بحث در خصوص پتنت‌هایی بودند که مایکروسافت با کمک آن‌ها به کینکت این اجازه را می‌دهد تا میزان تماشای فیلم‌ها توسط کاربران را مانیتور کند.

با پایان یافتن سال 2013، همه چیز تغییر کرد و بدتر شد. چشم‌انداز مایکروسافت برای اشتراک بازی خانودگی –که مورد درخواست کاربران بود- دارای نقاط ضعفی بود که دلسردی کاربران را به دنبال داشت. برای مثال، کنسول‌های همواره می‌بایست انلاین باشند و یا اینکه برای دسترسی به لایبرری، دستگاه حداقل 24 ساعت قبل متصل باشند.

این شرکت به دنبال یک امپراتوری چندرسانه‌ای بود و این هدف را از طریق کنسول ایک باکس وان دنبال می‌کرد. اما گیمرها به دنبال بازی و معطوف شدن توجه این شرکت به گیم‌ها بودند. همچنین مایکروسافت، قصد داشت تا از کینکت به عنوان رابط مرکزی برای تمامی‌محصولات دیجیتال استفاده شود، اما گیمرها تمایلی به پرداخت 100 دلار اضافی برای قابلیتی که ممکن است از آن‌ها جاسوسی شود، ندارند.

این اتفاقات سبب شد تا مایکروسافت آستین‌هایش را برای عرضه نسل جدید کنسول‌های خود تحت عنوان ایکس‌باکس وان ایکس بالا بزند. محصولی که در حال حاضر به عنوان قوی‌ترین کنسول بازی شناخته می‌شود و سرعت آن نیز از پلی‌استیشن 4 بیشتر است. با این حال، این کنسول هم نتوانست میزان فروش این شرکت را ارتقای چندانی دهد.

این چنین می‌توان گفته در روزهایی که مایکروسافت در حال تست قابلیت‌های متعدد و تکه تکه شدن بود، سونی تنها بر روی یک هدف تمرکز داشت و آن چیزی جز بازی نبود و کنسول خود را با قیمت 400 دلار عرضه کرد.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا