رویدادهای ایرانی

ایرانسل: 60 درصد سهام اسنپ مال ماست اما از انحصار دفاع نمی‌کنیم

در جریان کنفرانس خبری امروز که به مناسبت سیزدهمین سالگرد راه‌اندازی شبکه تلفن همراه ایرانسل با حضور فعلان رسانه‌ای در این شرکت برگزار شد، «بیژن عباسی آرند» مدیرعامل شرکت ایرانسل ضمن اشاره به اینکه سهم اپراتور ایرانسل از سرویس‌های ارزش افزوده بسیار ناچیز بوده و خیلی کمتر از آمارهای اعلام شده است گفت: ما راجع به اینکه شرکت‌های ارزش افزوده چه مقدار تخلف داشته‌اند اطلاعی نداریم چون این تخلف آشکار نبوده و ما هم نمی‌دانیم چه بخشی از جامعه عضو این سرویس‌ها بوده‌اند.

او همچنین درباره اینکه ایرانسل موافق پایان فعالیت سرویس‌های ارزش افزوده است یا خیر گفت: همانطور که وزیر ارتباطات هم اشاره کردند، در این فضا سوء استفاده‌های زیادی انجام شده و نیاز به یک بازنگری کلی دارد و سرویس‌هایی که صرفا به منظور جمع‌آوری پول از مردم راه اندازی شده‌اند، لازم است متوقف شوند.

مدیرعامل ایرانسل در بخشی دیگر از اظهارات خود افزود: سازمان تنظیم مقررات ابلاغیه‌ای را برای اپراتورها ارسال کرد که اطلاعات مالی این شرکته‌ها مشخص شود و اطلاع رسانی‌هایی نیز باید به مشتریان عضو این سرویس‌ها صورت گیرد.

وی افزود: به عنوان یک اپراتور، تابع حاکمیت هستیم و هر تصمیمی که وزارت ارتباطات و قوه قضائیه بگیرد، عملی خواهیم کرد. البته معتقدم وزارت ارتباطات قصد ندارد سرویس‌های ارزش افزوده‌ای را که از مسیر درست در حال ارائه خدمات هستند، متوقف کند.

مدیرعامل ایرانسل سالگرد تاسیس اپراتور ایرانسل

عباسی همچنین درباره میزان درآمد اپراتور و دولت از سرویس‌های ارزش افزوده مثل سرویس پیشواز مدعی شد که بر خلاف تبلیغات در این زمینه، بیشتر درآمد به خود سرویس‌ها و دولت اختصاص داده می‌شود. وی همچنین در پاسخ به ادعای معاون وزیر ارتباطات درباره اینکه درآمد ایرانسل از سرویس‌های ارزش افزوده در سال 1000 میلیارد ریال است، اعلام کرد که در آمد اپراتور ایرانسل از این سرویس‌ها در سال گذشته خیلی کمتر از ارقام اعلام شده است و از آنجایی که در ایرانسل کنترل و نظارت زیادی در این زمینه وجود دارد در نتیجه درآمد ما خیلی کمتر از آماری است که اعلام می‌شود.

زیرساخت‌های 5G فعلا تکمیل نیست

بیژن عباسی همچنین درباره ورود اینترنت 5G به ایران و اقدامات این اپراتور در یک سال اخیر در جهت فراهم سازی شرایط برای دسترسی کاربران به اینترنت نسل پنجم معتقد است که فعلا زیرساخت‌های کافی برای ورود اینترنت نسل پنجم به کشور وجود ندارد.

وی در اینباره می‌گوید: در حال حاضر 5G تنها در چند کشور راه‌اندازی شده. زیرساخت فیبر یکی از نیازها مهم برای ورود نسل 5 اینترنت است که در حال حاضر بسیاری از شهرهای کشور از این زیرساخت محروم هستند اما برنامه داریم که این زیرساخت‌ها را تکمیل کنیم.

مدیرعامل ایرانسل همچنین به تجهیزات مورد نیاز این شبکه اشاره کرد که در حال حاضر به خاطر تحریم‌ها دسترسی کافی به این تجهیزات وجود ندارد و شرکت‌های خارجی ارائه کننده این تجهیزات فعلا با ملاحظه این کار را انجام می‌دهند. عباسی ابراز امیدواری کرد که این محدودیت به زودی برطرف شود و نسل 5 اینترنت وارد کشورمان شود.

از انحصار دفاع نمی‌کنیم

بیژن عباسی در رابطه با انتقادات اخیر شرکت‌ها در رابطه با انحصارهای ایجاد شده گروه اسنپ در بخشهای مختلف از جمله تاکسی آنلاین و سفارش غذای آنلاین و اصرار ایرانسل به سرمایه‌گذاری در گروه اسنپ، ضمن اشاره به اینکه ایرانسل یکی از اولین شرکت‌هایی بوده که با آغاز به کار توانسته انحصار را در ایران شکست دهد گفت: ما همواره به دوستانمان در گروه اسنپ پیشنهاد می‌کنیم که راه حل‌های مختلفی را در اختیار مشتریان قرار دهند و هیچگاه از ایجاد انحصار چه توسط مجموعه اسنپ چه توسط ایرانسل حمایت نمی‌کنیم. البته ما از دیگر شرکت‌های فعال در این حوزه هم حمایت خواهیم کرد اما از آنجایی که 60 درصد گروه اسنپ متعلق به ماست، طبیعی است که بخواهیم از اسنپ حمایت کنیم.

وی اذعان داشت که ذات حوزه خدمات آنلاین این است که شرکت‌های توانمندتر رشد بیشتری داشته باشند و موفقیتشان بسته به میزان سهم آنها از بازار هر حوزه دارد.

مدیرعامل ایرانسل همچنین در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در رابطه با محاسبه تعرفه آزاد مکالمات زائرین اربعین که قرار است از سوی وزارت ارتباطات به صورت بسته به کاربران بازگردانده شود گفت: ما تابع تکالیف وزارت ارتباطات هستیم. ما هم در حال بررسی هستیم تا با یک ساز و کار درست و با هماهنگی وزارت ارتباطات آن را اجرایی کنیم.

وی افزود: تدبیر آقای جهرمی این است که بخش آزاد در قالب بسته تعریف شود و از این طریق مبلغ اضافه‌ای که زائرین پرداخت کردند، به آنها برگردانده شود. ایرانسل هم در حال محاسبه تعداد مشترکینی است که از دیتا آزاد استفاده کرده‌اند و به زودی با هماهنگی وزارت ارتباطات مبلغ اضافی را به‌صورت یک بسته به مشترکین عودت خواهیم داد.

همچنین در این مراسم بیژن عباسی مدیرعامل ایرانسل به ارائه آمارهایی از این اپراتور در بخش های مختلف پرداخت. طبق گفته عباسی، اپراتور ایرانسل در حال حاضر با داشتن بیش از 50 میلیون مشترک، سهم 43 درصدی از بازار اپراتورها را در اختیار دارد که پس از اپراتور همراه اول با سهم 52 درصدی، در رتبه دوم قرار دارد.

عباسی در خصوص سرمایه‌گذاری شرکت ام‌تی‌ان در این اپراتور اذعان داشت به دلیل تحریم‌های اخیر سرمایه‌گذاری این شرکت در حال حاضر به صورت وام به ایرانسل اعطا می‌شود.

وی همچنین در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران درباره نحوه پرداخت سود سرمایه به شرکت ام‌تی‌ان با توجه به تحریم‌ها گفت: در حال حاضر طبق قراردادی که با ام‌تی‌ان داریم، سود 12 درصدی را به این شرکت پرداخت می‌کنیم و این پرداخت یا نظارت سازمان حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی انجام می‌گیرد.

مدیرعامل ایرانسل در خلال صحبت‌های خود تایید کرد که این اپراتور به دنبال خرید سهام شرکت‌ های‌وب بوده و مذاکرات خوبی در این زمینه صورت گرفته اما همچنان یک سری اختلافات در این مذاکرات وجود دارد اما در صورتی که این اختلافات برطرف شود، ایرانسل به زودی سهامدار یک شرکت «FCP» خواهد شد.

آمارها

طبق آمار ارائه شده در ابتدای این مراسم، میزان حجم دیتای مصرفی کاربران ایرانسل در مهرماه امسال از مرز 6200 ترابایت در روز عبور کرده و در سال بیش از 1.67 اگزابایت دیتا توسط کاربران این اپراتور مصرف می‌شود. ضمنا حداکثر سرعت دانلود دیتا توسط کاربران ایرانسل در هفته گذشته به بالاترین میزان خود معادل 35 مگابایت در ثانیه رسیده است.

سیزدهمین سالگرد تاسیس ایرانسل

همچنین میزان پرداخت مستقیم ایرانسل به دولت از آغاز به کار این اپراتور تا کنون نیز به رقم 321 هزار میلیارد ریال رسیده و درآمد کلی دولت از اپراتور ایرانسل به صورت مستقیم و غیر مستقیم طی این 13 سال، 420 هزار میلیارد ریال است.

تعداد مشترکین روستایی که تا به امروز به نسل چهارم اینترنت دسترسی پیدا کرده‌اند مجموعا به 7.7 میلیون نفر رسیده است. ضمنا مجموع روستاهایی که با استفاده از رومینگ ایرانسل و با همکاری شرکت های‌وب و اپراتور همراه اول به اینترنت دسترسی پیدا کره‌اند نیز مجموعا به عدد 117 هزار روستا می‌رسد.

سیزدهمین سالگرد تاسیس اپراتور ایرانسل

همچنین در خصوص استفاده زائرین ایرانی از سرویس‌های ایرانسل در زمان حضور از عراق این شرکت اعلام کرد که بیش از 1.7 میلیون زائر ایرانی در اربعین امسال از خدمات اپراتور ایرانسل استفاده کرده‌اند که رشد 78 درصدی را در مقایسه با اربعین سال گذشته نشان می‌دهد. همچنین طبق آمار، مشترکین ایرانسل حاضر در راه پیمایی اربعین امسال بیش از 36 ترابایت دیتا مصرف کرده‌اند. میزان مکالمات این مشترکین نیز 7 میلیون دقیقه و تعداد پیامک‌های رد و بدل شده نیز 7 میلیون اعلام شد.

سیزدهمین سالگرد تاسیس ایرانسل

عباسی در این مراسم همچنین اعلام کرد از سال 96 تا کنون به عنوان اسپانسر بیش از 150 میلیارد تومان به سه باشگاه فوتبال پرسپولیس، استقلال و تراکتور پرداخت کرده است.

دستاوردهای ایرانسل در زمینه رومینگ در کشورهای مختلف
جوایز و افتخارات شرکت ایرانسل در چند سال اخیر

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا