تکنولوژی

نگاهی به بزرگترین حملات سایبری در 10 سال گذشته

تقریبا دو ماه به پایان سال 2019 و آغاز دهه جدید میلادی باقی مانده است. 10 سالی که مملو از اتفاقات خوب و نوآوری‌های جدید در دنیای فناوری بود که البته باید در کنار این موارد، اتفاقات بدی همچون بزرگترین حملات سایبری هکرها و نشت اطلاعات میلیون‌ها کاربر را نیز اضافه کرد.

به جرات می‌توان گفت که 10 سال اخیر، بدترین دهه از لحاظ اقداماتی همچون هک اطلاعات و درز اطلاعات کاربران بوده است به طوری که از میان 15 اقدام هکری بزرگ تاریخ، 10 مورد در دهه اخیر رخ داد. در جریان هر کدام از این اقدامات، اطلاعات بیش از ده‌ها میلیون نفر که شامل اطلاعات مربوط به رمز عبور، جزئیات مالی و یا اطلاعات شخصی می‌شدند، مورد سرقت قرار گرفت.

طبق گزارشی که اخیرا توسط مرکز تحقیقات سایبری Kastle Systems، منتشر شده، در طی 10 سال اخیر بالغ بر 4 میلیارد سند یا بهتر بگوییم اطلاعات، توسط هکرها از کاربران سرقت شد. در ادامه قصد داریم تا نگاهی بیاندازیم به بزرگترین اقدامات خرابکارانه هکرها در سرقت اطلاعات کاربران:

10- شرکت تارگت –  Target

بزرگترین حملات سایبری 10 سال گذشته

شرکت تارگت که یکی از بزرگ‌ترین فروشگاه خرده‌فروشی در آمریکا محسوب می‌شود، مورد حمله هکرها قرار گرفت و اطلاعات مربوط به کارت‌های اعتباری و دبیت کارت‌های بیش از 40 میلیون نفر به سرقت رفت. این اتفاق در سال 2013 رخ داد و تقریبا دو هفته به طول انجامید و منجر به آغاز تحقیقات سری گسترده‌ای در این زمینه شد.

9- شرکت اکویفکس –  Equifax

بزرگترین حملات سایبری در 10 سال گذشته

در سال 2017، شرکت اکویفکس مورد حمله هکرها قرار گرفت که در جریان آن، اطلاعات بیش از 143 میلیون کاربر به سرقت رفت. گفته می‌شود که اطلاعاتی همچون اسامی، تاریخ تولید، نشانی منزل و همچنین گواهینامه‌های برخی از رانندگان این شرکت مورد سرقت قرار گرفت.

8-شرکت ای‌بِی – eBay

نگاهی به 10 حمله سایبری بزرگ در 10 سال گذشته

در سال 2014، در خلال یک حمله هکری به شرکت eBay، نام کاربری و رمز عبور حدود 145 میلیون کاربر در دسترس هکرها قرار گرفت. در جریان این حمله، هکرها به حساب کاربری برخی از کارمندان این شرکت نفوذ کرده و اطلاعات میلیون‌ها کاربر به سرقت رفت. اگرچه eBay، آمار دقیقی از اکانت‌های هک‌شده اعلام نکرد اما به تمامی‌کاربران خود هشدار داد تا اطلاعاتی همچون نام کاربری و رمز عبور خود را تغییر دهند.

7- شرکت آندرآرمور – Under Armour

حمله هکرها به اپلیکشن شرکت شرکت آندر آرمور سبب شد تا اطلاعات 150 میلیون کاربر این اپلیکیشن‌ها، در دسترس هکرها قرار گیرد. این اپلیکیشن MyFitnessPal نام دارد که در خلال این حمله، رمز عبور، نام کاربری و آدرس ایمیل کاربران این اپلیکیشن به سرقت رفت. در پی این اتفاق، ارزش سهام این شرکت افت شدیدی را تجربه کرد.

6- شرکت ادوبی –  Adobe

بزرگترین حملات سایبری در 10 سال گذشته

در جریان حمله هکرها به ادوبی، به اطلاعات 152 میلیون کاربر محصولات این شرکت دسترسی پیدا کردند. این اتفاق در سال 2013 رخ داد. ادوبی در ابتدا اعلام کرد که تنها 3 میلیون اکانت، هدف این حمله قرار گرفته اما بعدها این رقم را به 38 میلیون افزایش داد. شرکت امینتی سوفوس اما، اعلام کرد که بیش از 150 میلیون اکانت هک شد. با این حال، ادوبی گفت که برخی از این اکانت‌ها، غیرفعال بوده و یا مورد استفاده قرار نمی‌گرفت.

5- شرکت‌های Nasdaq، 7-Eleven و J.C. Penney

گروهی از هکرها در سال 2013، موفق شدند تا به اطلاعات بیش از 160 میلیون کاربر متعلق به چند شرکت از قبیل نزدک، سون الون و جی.سی.پنی دسترسی پیدا کنند. گفته می‌شود که این هکرها، به شخصی به نام آلبرت گونزالس وابسته بودند. گونزالس پیشتر و در سال 2010 به خاطر جرائم سایبری، دستگیر و به 20 سال زندان محکوم شد.

4- شبکه فرند فایندر – Friend Finder

شبکه اجتماعی فرندفایندر در سال 2016، مورد حمله هکرها قرار گرفت که در جریان این اتفاق، اطلاعات بیش از 412 حساب کاربری مورد سرقت قرار گرفت. این حمله هکری، اکانت‌های کاربران در چند وب‌سایت متعلق به این شبکه را مورد هدف قرار داد.

3- شرکت ماریوت – Marriott

در سال 2018 و در قالب حمله هکری گسترده، اطلاعات شخصی بیش از 500 میلیون مسافر شرکت ماریوت که در زمینه هتلداری فعالیت می‌کند، به سرقت رفت. این اطلاعات شامل نام، آدرس، شماره کارت‌های اعتباری و شماره تماس افراد می‌شدند.

2- شرکت فیسبوک –  Facebook

نگاهی به 10 حمله سایبری بزرگ در 10 سال گذشته

در آوریل سال جاری میلادی (2019) بود که گزارش‌ها از دسترسی هکرها به سرورهای فیسبوک و سرقت اطلاعات بیش از 540 میلیون کاربر این پلتفرم خبر دادند.

1- شرکت فرست امریکن – First American

نگاهی به 10 حمله سایبری بزرگ در 10 سال گذشته

شرکت بیمه فرست امریکن در ماه مه 2019، مورد حمله هکرها قرار گرفت و اطلاعاتی همچون اسناد مالیاتی و سایر اطلاعات شخصی بیش از 885 میلیون نفر مورد سرقت قرار گرفت.

منبع: Businessinsider

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا