آمازون

الکسا چگونه زبان‌های جدید را فرا می‌گیرد؟

اخیرا دستیار دیجیتالی صوتی شرکت آمازون موسوم به الکسا توانست سه زبان دیگر هندی، اسپانیایی آمریکایی و پرتغالی برزیلی را یاد بگیرد و با کاربران ارتباط برقرار کند.

جانت اسلیفکا، از مدیران ارشد علوم تحقیقات آمازون با انتشار پستی در فضای وب، توضیحاتی را در خصوص نحوه یادگیری زبان‌های مختلف توسط این دستیار صوتی ارائه داد. وی اعلام کرد که برای این کار، نیازمند ابزارهایی هستیم که بتوانیم زبان‌ها را به الکسا یاد دهیم.

یکی از این ابزارها که توسط گروه علوم دیتا و مدل‌سازی کاربردی هوش مصنوعی الکسا توسعه یافته، از تکنیکی به نام استخراج گرامر (Grammar Induction) برای تجزیه و تحلیل «اظهارات طلایی» (نمونه‌هایی از درخواست‌های کاربران که توسط تیم الکسا پیشنهاد می‌شود) بهره می‌گیرد. سپس مجموعه‌ای از اصطلاحات توسط این تکنیک، ایجاد و جملات مشابه تولید خواهد شد.

تکنیک دیگر، بازنمونه‌گیری هدایت‌شده (Guided Resampling) نام دارد که از طریق ادغام دوباره کلمات و عبارت‌ها از اطلاعات موجود، جملات جدیدی را خلق می‌کند. در این روش، تمرکز بر روی ارتقای میزان و توزیع نوع جلمات معطوف شده است.

اسلیفکا در ادامه افزود زمانی که تصمیم به اضافه شدن یک زبان جدید به الکسا گرفته شود اعضای گروه، اطلاعات آموزشی را برای سیستم‌ها گردآوری کرده که بر اساس این اطلاعات، الکسا قادر خواهد بود تا قصد و منظور کاربر را تشخیص دهد. بخشی از این اطلاعات، از زبان‌های موجود که توسط مدل‌های هوش مصنوعی ترجمه شده‌اند تامین می‌شود و مابقی نیز توسط کارمندان و همچنین اپلیکیشن Cleo تامین می‌شود.

در خصوص گرامر نیز باید گفت تکنیکی تحت عنوان مدل Bayesian وجود دارد که شامل مجموعه‌ای از قوانین بازنویسی‌شده برای جملات ساده در انواع مختلف آن است. معمولا، این فرآیند در حوزه زبان‌شناسی رایانشی و با در نظر گرفتن 50 گفته یا اظهار طلایی حدود یک روز به طول می‌انجامد که این ابزار قادر است این فرآیند را به چند ثانیه تقلیل دهد.

خوشبختانه این سیستم گرامری می‌تواند به صورت خودکار تشخیص دهد که چه قاعده‌ای برای نمونه اطلاعات مورد استفاده قرار خواهد گرفت. همچنین، این سیستم قادر است از فهرست کلمات و عبارات رایج الکسا نیز استفاده کند.

در خصوص ابزار بازنمونه‌گیری هدایت‌شده نیز باید گفت که این سیستم از کاتالوگ‌ها و نمونه‌های موجود برای ارتقا و بهبود اطلاعات آموزرشی برای درک بهتر زبان کمک می‌گیرد. همه این‌ها در کنار مواردی این‌چنینی، سبب می‌شوند تا الکسا بتواند با مجموعه گسترده‌تری آموزش ببیند و با بهره‌گیری از ظرفیت‌های هوش مصنوعی، عملکرد بهتری را ارائه دهد.

اسلیفکا در پایان گفت: الکسا همواره در حال پیشرفت و هوشمندتر شدن است و این نوآوری‌ها در کنار سایر موارد مشابه، کمک خواهند کرد تا بهترین تجربه برای کاربر در حین استفاده از الکسا رقم بخورد.

 

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا