ایرانرویدادهای ایرانی

اعلام برنامه‌های فضایی ایران

اعزام فضانورد و پرتاب ماهواره با دقت یک متر تا سال ۱۴۰۰

آذری جهرمی در مراسم بزرگداشت هفته جهانی فضا اذعان داشت که باید با همکاری سایر کشورها باید فضانورد ایرانی به فضا بفرستیم. او همچنین ادعا کرد داشت که تا سال 1400 ماهواره با دقت تصویر یک متر نیز به فضا می‌فرستیم.

آذری جهرمی ضمن انتقاد از اینکه این روزها به اندازه کافی به فضا اهمیت نمی‌دهیم گفت: «در کشورمان آنقدر درگیر مسائل محیط زیستی، بوروکراسی و کاغذ بازی شده‌ایم که به کل فراموش کرده‌ایم که سهمی هم در هوا و فضا داریم.»

وزیر ارتباطات همچنین گفت: «در ابتدای کار که فعالیت‌های فضایی رو شروع کردیم برخی از همکاران در دولت ما را مسخره می‌کردند اما حالا می‌بینید که استارتاپ‌های حوزه فضا چقدر پیشرفت کرده اند.» وی همچنین با تاکید بر مزایای استفاده از اطلاعات ماهواره‌ای گفت: «در جریان سیل فروردین امسال توانستیم بیش از 1500 میلیارد تومان در هزینه دولت برای برآورد خسارت‌های سیل صرفه جویی کنیم.»

آذری جهرمی همچنین در صحبت‌های خود به انتقاد از تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران که اخیرا سه مجموعه فضایی ایران را در لیست تحریم خود قرار داده گفت: «آیا جلوگیری از سیل، جلوگیری از بلایای طبیعی و حفظ محیط زیست از فعالیت‌های غیرقانونی بین‌الملی حساب می‌شوند که آنها را شایسته تحریم میدانند؟ البته من قبلا عکسی از کهکشان را در توییتر خودم منتشر کردم و خطاب به ترامپ گفتم که در این تصویر شما را نمی‌بینم چه برسد به تحریم‌های شما. قطعا دانشمندان و جوانان ما در این عرضه پشت در تحریم‌ها قرار نخواهند گرفت.»

وی همچنین با اشاره به اینکه بسیاری از کشورها بر توسعه دانش فضایی ایران تاکید کرده‌اند گفت: «جدا از اینکه پیگیر فرستادن فضانوردان ایرانی با کمک سایر کشورها هستیم، بدخواهان بخواهند یا نخواهند، تا سال 1400 ماهواره‌ای با دقت تصویر یک متر را نیز به فضا میفرستیم.»

ارسال سه ماهواره دیگر تا سه ماه آینده

«براری» رئیس سازمان فضایی کشور در این مراسم به بیان گزارشی از اقدامات یک سال گذشته و برنامه‌های آینده این سازمان پرداخت و گفت: « ماهواره پیام امیرکبیر تا مدار بالای 500 کیلومتر انتقال داده شده و حتی در آن مدار چند ثانیه‌ای اطلاعات دریافت شد اما نتوانستیم ماهواره را در مدار نگهداریم. در تلاش هستیم امسال نیز سه ماهواه که تا سه ماه آینده تکمیل می‌شوند در مدار قرار دهیم و همچنین برای سال آینده تیز ارسال دو ماهواره دیگر به فضا را در برنامه داریم.»

براری همچنین در صحبت‌های خود به مقایسه درصد موفقیت پرتاب ماهواره در کشورهای مختلف پرداخت که طبق آمار ارائه شده توسط او در سه سال ابتدایی بیش از 62 درصد ماهواره‌های پرتاب شده توسط آمریکا و حدود 50 درصد از ماهواره‌های پرتاب شده روسیه با شکست مواجه شدند. او با اشاره به اینکه درصد موفقیت ایران در ابتدای کار 40 درصد بوده، آن را متناسب با نرم و استاندارد بین‌المللی دانست.

رئیس سازمان فضایی کشور در ادامه برنامه‌های آینده سازمان فضایی کشور اعلام کرد که تا سال آینده دو ایستگاه پرتاب ماهواره‌ای جدید در کشور اره‌اندازی خواهند شد.

همچنین براری با تاکید بر دغدغه دولت در همکاری با بخش خصوصی گفت: « بحث ساخت ماهواره توسط بخش خصوصی را آغاز کرده‌ایم. در حال حاضر دو مناقصه برای ساخت ماهواره سنجش از دور اپتیکی و ماواره راداری برگزار کرده‌ایم. هفته گذشته این مناقطه با شرکت 14 کنسرسیوم خصوصی برگزار شد.»

لزوم حضور استارتاپ‌های بیشتر در حوزه فضا

هفته جهانی فضا

شبنم یزدانی رئیس کسب و کارهای فضاپایه ایران در جریان این مراسم با اشاره به اینکه کسب و کار فضایی در تمام دنیا یک اقتصاد درآمدزا است گفت: « سهم فضا از جی دی پی در ایران متاسفانه صفر درصد است اما اخیرا دولت با برگزاری بیش از 50 سمینار تلاش کرده ایرانیان را با اقتصاد فضا آشنا کند.»

یزدانی همچنین اذعان داشت که در حلا حاضر چند استارتاپ خوب در بخش فضا در حال فعالیت هستند و اینکه استارتاپ‌های فضاپایه در آینده نزدیک می‌توانند از مزایای یک صندوق سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر در بخش فضا نیز بهره‌‌مند شوند.

همچنین در این مراسم دو مهمان ویژه نیز حضور داشتند. «طلعت موسابایف» و «آناتولی سبارسکی» دو فضانورد از قزاقستان و روسیه بودند که در این مراسم درباره تجربیات و خاطراتشان از سفر به فضا گفتند.

هفته جهانی فضا

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا