مایکروسافت

ویندوز ۱۰ ایکس سیستم‌عاملی برای دستگاه‌های مجهز به نمایشگر دوگانه

تنها دستاورد نرم‌افزاری مایکروسافت در رویداد دهم مهر این شرکت، نسخه بهود یافته‌ای از ویندوز برای گوشی‌ها و به طور کل، دستگاه‌های مجهز به دو نمایشگر بود که تحت عنوان ویندوز ۱۰ ایکس معرفی شد.

ویندوز محبوب‌ترین سیستم عامل دنیاست و در بسیاری از دستگاه‌هایی که کاربران روزانه با آن سروکار دارند، بکار رفته است. اما حرکت فعالان دنیای فناوری به سمت تولید دستگاه‌هایی مجهز به دو نمایشگر، مهندسان مایکروسافت را بر این داشت تا نسخه‌ای بهینه شده از ویندوز را برای این محصولات طراحی و در اختیار کاربران قرار دهند که در نهایت، ویندوز ۱۰ ایکس در جریان مراسم شب گذشته این شرکت معرفی شد.

یکی از ویژگی‌های مهم این نسخه از ویندوز این است که کاربر می‌تواند علاوه بر اپلیکیشن‌های موجود در ویندوز استور، برنامه‌های ویندوزی را نیز بر روی آن نصب کند. این یعنی برتری ویندوز۱۰ ایکس نسبت به نسخه‌های دیگری از ویندوز همانند ویندوز ۱۰ اس یا ویندوز آرتی که پیشتر به بازار عرضه شدند.

این نسخه از ویندوز و قابلیت‌هایی که در دل آن تعبیه شده، می‌تواند تجربه جدید و لذت‌بخشی از کار با دستگاه‌های مجهز به دو نمایشگر همانند سرفیس نئو، سرفیس Duo و دیگر محصولات شرکت‌هایی همچون ایسوس، دل، اچ‌پی و لنوو که در آینده نزدیک معرفی خواهند شد، رقم خواهد شد.

مایکروسافت اعلام کرده که این ویندوز ۱۰ ایکس، صرفا برای گوشی‌ها و دیگر دستگاه‌های مجهز به نمایشگر دوگانه طراحی شده و قرار نیست که بروزرسانی ایکس برای سیستم‌های مجهز به ویندوز ۱۰ موجود عرضه شود.

مهندسان مایکروسافت در ویندوز ۱۰ ایکس، منوی استارت جدیدی را تعبیه کرده‌اند که فهرستی از اپلیکیشن‌ها، اسناد و فایل‌ها را به منظور دسترسی سریع‌تر در اختیار کاربران قرار می‌دهد. به عبارتی دیگر، کارکرد آن شبیه به آنچه در منوهای موجود در گوشی‌ها و تبلت‌ها شده است.

مایکروسافت اعلام کرده که در سال آینده میلادی این نسخه از ویندوز را در اختیار تولیدکنندگان قرار خواهد داد و اولین دستگاه‌های مجهز به ویندوز ۱۰ ایکس، تراشه‌های شرکت اینتل را در خود جای خواهند داد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا