اپلتکنولوژیمصاحبه

استیو جابز‌: کامپیوترها کابوس حریم شخصی انسانها نمی شوند

مروری بر مصاحبه‌ای که در سال 1981 انجام شد

شکی نیست که از دید مردمان اوایل قرن بیست و یک، کامپیوترها به نوعی کابوس حریم خصوصی تبدیل شده‌اند. دنیای امروز ما مملو از انواع و اقسام ماشین‌هاست و دولت‌ها، شرکت‌ها و تقریبا هر کسی که بخواهد، می‌تواند رد پایی از تک تک ساکنان کره زمین در دنیای دیجیتال پیدا کند.

اما موسس فقید اپل، استیو جابز، در سال 1981 مصاحبه جالبی با ABC News انجام داده بود که در آن به شهروندان آمریکایی اطمینان خاطر داد که اگر مردم با تکنولوژی کامپیوترها آشنا شوند، در آینده دغدغه مشکلات پیرامون حریم شخصی نخواهند داشت.

این مصاحبه 12 دقیقه‌ای که توسط Ted Koppel اجرا شده، همین حالا در یوتیوب در دسترس است. پیشنهاد می‌کنیم این ویدیو را ببینید زیرا در آن به مشکلات آن روزهای کامپیوترها اشاره شده و نشان می‌دهد که در سال 1981، کامپیوترها در کجای جهان قرار داشتند. در قسمتی از ویدیو به نگرانی‌های پیرامون حریم خصوصی اشاره می‌شود که در آن، جابز به همه اطمینان خاطر می‌دهد که کامپیوترها برای بشریت ضرری ندارند.

جابز در این مصاحبه عنوان می‌کند که کامپیوترها می‌توانند سواد مردم ساکن زمین را بالا ببرند و به آنها کمک کنند تا راحت‌تر دستاوردهای خلاقانه خود را معرفی کنند. جابز کامپیوتر را به دوچرخه قرن بیست و یک تشبیه کرد و عباراتی مانند دموکراتیک را در سخنانخود چند بار به کار برد تا میزان آزادی این صنعت جدید را توضیح دهد. وی در سخنان خود تلاش ‌کرد تا ثابت کند که کامپیوترها می‌توانند باعث پیدایش جوامع سالم تری شوند.

کاپل از جابز می‌پرسد:« از آنجاییکه بسیاری دقیقا نمی‌دانند که کامپیوترها چه کاری انجام می‌دهند، نگرانی‌های زیادی وجود دارد مبنی بر اینکه آیا این دستاورد جدید قرار است زندگی ما را تحت کنترل دراورد؟ آیا ریسک چنین اتفاقی وجود دارد؟»

جابز گفت:«خوب همانطور که می‌دانید، محصولی که ما تولید کرده‌ایم را بسیاری برای اولین بار است که می‌بینند. این دستگاه 12 پوند وزن دارد و اگر کسی از آن خوشش نیامد، می‌تواند آن را از پنجره بیرون بیندازد! اما با توجه به انقلاب تکنولوژیکی که شاهد آن هستیم، در این مرحله نتایج تمرکز یافته‌تری از این حیطه نوین را می‌بینیم. نتایج و محصولاتی که خیلی شخصی هستند و دست افراد در استفاده از آنها بسیار باز است. این دستاورد می‌تواند کارهای مختلفی برای هر کاربری انجام دهد.»

جابز در ادامه عنوان می‌کند که کامپیوترها به انسان‌ها این امکان را می‌دهند تا رنج و زحمت کمتری در دنیا تجربه کنند و درب‌های خلاقیت را به روی آنها باز می‌کند.

کاپل در برنامه خود، میزبان خبرنگاری نیز بود به نام دیوید برنهام که مسئله نگرانی‌های پیرامون حریم شخصی در آینده را مطرح کرد. برنهام پرسید که آیا کامپیوتریزه شدن دنیا می‌تواند دلیلی برای ایجاد ترس و وحشت در دنیا شود؟»

کاپل در ادمه به جابز می‌گوید‌:« دولت‌ها می‌توانند با استفاده از دستاورد جدید، به اطلاعات زیادی از مردم دست پیدا کنند، اطلاعاتی که مردم شاید حتی روحشان هم از آنها خبر ندارد. آیا این خطرناک نیست؟»

جابز در جواب می‌گوید:« خوب من فکر می‌کنم بهترین شیوه محافظت در برابر چنین موردی، آموزش عمومی است،  یعنی سواد کامپیوتری. ما همین حالا نیز شاهد بروز این تغییر در بین مردم هستیم. در حال حاضر در خانه شهروندان آمریکایی، حداقل یک کامپیوتر وجود دارد و پیش‌بینی می‌شود در آینده این آمار به «یک کامپیوتر برای هر یک نفر» برسد.»

جابز در ادامه سخنان خود اضافه می‌کند:« من فکر می‌کنم که افزایش سواد کامپیوتری در بین مردم می‌تواند این اطمینان خاطر را بدهد که این انقلاب جدید بدون آگاهی و دانش ما انسان‌ها رخ نمی دهد.»

نظر شما چیست؟ آیا حق با استیو جابز بوده است؟ یا اینکه آقای برنهام به درستی توانسته بود تغییرات ناخواسته این انقلاب عظیم را حدس بزند؟

منبع:paleofuture.gizmodo

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا