تکنولوژی

روایت‌های جدید نزدیکان استیو جابز از میراث او

پاول جابز: او خدای نه گفتن بود اما نه به ایده‌های بد.

بیست سال بعد از مصاحبه مشهور استیو جابز با کارا سوییشر روزنامه‌نگار و مجری مشهور کنفرانس کد، او سه شخصیت مرتبط با استیو جابز و اپل را در آخرین اجرای خود در این کنفرانس روی صحنه آورد تا درباره این اسطوره حوزه تکنولوژی بگویند.

تیم کوک مدیرعامل فعلی اپل و نفر دوم این شر کت در زمان استیو جابز، جانی آیو دیزاینر محبوب جابز که بسیاری موفقیت‌های اپل را به نوع دیزاین او مرتبط می‌دانند و همچنین لارنس پاول همسر استیو جابز که خود اکنون یک کارآفرین است در این پنل کنار هم نشستند تا درباره میراث استیو جابز به صحبت بپردازند.

کارا سوییشر در ابتدای این پنل از هر سه پرسید که اگر استیو جابز زنده بود درباره اپل این روزها چه تصوری داشت؟  تیم کوک گفت از این موضوع متنفر است که تخمین بزند اگر جابز زنده بود چگونه فکر می‌کرد با این حال گفت که «من باور دارم (و امیدوارم) او به اپل امروز افتخار می‌کرد«

به گفته کوک او همچنین به تلاشی که در اپل در زمینه حفظ حریم شخصی صورت گرفته افتخار می‌کرد.

لارنس پاول همسر جابز هم درباره این پرسش گفت: این یک فرض محال است اما به هر حال ما او را برای مدت طولانی به خوبی می‌شناختیم و به شکل‌های مختلف او درون ما قرار دارد. برای خود من بارها پیش آمده که صدای او را در ذهن خودم می‌شنوم. او اگر زنده بود احتمالا از وضعیت فعلی تغییرات اقلیمی بسیار ناامید می‌شد. او عاشق جهان، آمریکا و کالیفرنیا بود و قطعا در برابر وضعیت فعلی ساکت نمی‌نشست.

پاول همچنین گفت اگر جابز بود احتمالا در توییتر حضور نداشت و به سادگی و راحت صحبت می‌کرد و فکر می‌کرد.

جانی آیو دیزاینر محبوب استیو جابز که بعد از او اپل را ترک کرد هم گفت اگر استیو جابز زنده بود احتمالا الان از خشم دیوانه شده بود. آیو گفت دلیل آن ترکیبی از ایده‌آل‌ها و شفقت‌های امروز جهان بود که لارنس پاول به آن اشاره کرد. به گفته آیو با این حال اگر جابز بود کنجکاوی‌های‌ها و ایده‌هایش را بدون ترس عرضه می‌کرد.

در ادامه تیم کوک در پاسخ به پرسشی درباره حریم شخصی باز هم به استیو جابز اشاره کرد و گفت او  حریم شخصی را به عنوان یک ارزش برای شرکت برشمرد و این چیزی است که تا به امروز رشد قابل توجهی کرده است. به گفته کوک بنیانگذار اپل حریم شخصی را یک حق بنیادی حقوق شهروندی می‌دانست. ما باورداریم که مردم باید قدرت این را داشته باشند که به شیوه‌ای ساده و صریح از حریم شخصی قدرت بگیرند نه اینکه صرفا آن را به عنوان یک سند طولانی   (سیاست حفظ حریم خصوصی که اغلب شرکتها از جمله اپل دارند) در گوشه‌ای رها کنند.

مدیرعامل اپل گفت: ما نمی‌خواهیم در زمینه حریم شخصی یک رگولاتور باشیم بلکه می‌خواهیم این حق و تصمیم‌گیری درباره آن را به خود کاربران واگذار کنیم.

در بخش دیگری از این پنل لارنس پاول همسر استیو جابز درباره او گفت: استیو حس زیبایی شناختی عمیقی داشت و این را ابتدا در زندگی ما ایجاد کرد و قطعا قبل از من. او به همه جزییات توجه می‌کرد مثلا به اینکه کف خانه چطور با دیوارها تلاقی می‌کند یا مدلی که نورهای خانه تنظیم می‌شدند او به محیط فیزیکی و طبیعی اطرافش بسیار آگاه بود. به گفته همسر جابز سالها طول کشید تا آنها برای خرید یک مدل مناسب میز و صندلی برای خانه‌شان توافق کنند و برای همین سالها اساسا میز و صندلی نداشتند هرچند سرانجام خریدند.

کارا سویشر از مدیرعامل اپل درباره این پرسید که امروز اپل قدرتمندترین شرکت در صنعت تک است اما به نظر نمی‌رسید این لزوما هدف جابز بود. تیم کوک درپاسخ گفت: ما به این موضوع اینطور نگاه نمی‌کنیم ما یکسری ارزش‌ها داریم مثل توجه به انرژی‌های تجدید پذیر و بازیابت در کل زنجیره تامین. این لنزی است که ما از آن به اپل نگاه میکنیم نه لنز قدرتمند بودن و بزرگتر بودن.

تیم کوک گفت: جابز جلساتی تحت عنوان 900am را داشت که من هم هنوز آنها را هر دوشنبه برگزار می‌کنم. ما در این جلسات نمی‌نشنیم و فکر کنیم اگر استیو بود میگفت چه بکنیم و چه نکنیم اما در واقعیت او بهترین معلمی بود من داشته‌ام و این آموختن هنوز هم ادامه دارد. کارا سوییش پرسید چه چیزی از او آموختید؟ تیم کوک گفت: او همیشه می‌گفت که اپل باید بهترین محصولات را تولید کند نه بیشترین را. بعضی اوقات بهترین بیشترین هم هست اما خیلی وقت‌ها هم نیست. ما این هدف را نداشته‌ایم که قدرتمندترین کامپیوتر شخصی را تولید کنیم. ما مک را تولید کرده‌ایم و آن بهترین است و به این افتخار می‌کنیم که اینگونه است.

سوال بعدی از جانی آیو بود که در مورد آیپاد نانو از او سوال شد. دیزاینر سابق اپل گفت: لمسی شدن آن محصول چیزی بود که او را شگفت زده کرد و بعد از میزان فروش این محصول شگفت زده شد چون این چیزی نبود که او تصورش را داشت. جانی آیو گفت که ما با جابز درباره کسب و کار صحبت نمی‌کردیم. سوییشر پرسید درباره چه چیزی حرف می‌زدید؟ آیو گفت: درباره قابلیت‌های محصولات.

آیو همچنین گفت: من فکر نمیکنم بیل گیتس به کتانی‌های جابز حسادت می‌کرد. او به نوع نگاه زیبایی که جابز به جهان داشت حسادت می‌ورزید.

روایت‌های جدید نزدیکان استیو جابز از میراث او
پاول جابز: او خدای نه گفتن بود اما نه به ایده‌های بد.

همسر استیو جابز هم درباره خصوصیات اخلاقی جابز گفت: او خدای نه گفتن بود. البته نه گفتن به ایده‌های بد. او اما مانند یک هنرمند منتقدانه به شغل، شرکتها و کارهایش نگاه می‌کرد. تیم کوک هم در این باره گفت: دیدگاه استیو در اپل همواره تلفیقی از هنر و فناوری بود. ما همیشه درباره نحوه استفاده افراد از تکنولوژی و وجود تکنولوژی در پس زمینه زندگی انسان صحبت می‌کردیم. او ابتدا یک تبلت مولتی تاچ داشت و با آن کار می‌کرد وبعد به این نتیجه رسید این می‌تواند یک تلفن همراه هم باشد.

جانی آیو هم درباره جابز گفت: شما معمولا در حال کار روی یک ایده مشکلات را متوجه می‌شوید اما استیو به شکل شگفت‌آوری مشکلات را پشت سر می‌گذاشت. تیم کوک هم گفت: استیو هر کاری را با شکلی از نوآوری می‌آمیخت از مارکتینگ تا عملیات. او به طور عمیقی به موضوعات شرکت وارد می‌شد حتی کارهایی که در آن مهارتی از قبل نداشت را به خوبی و عمیق می‌شناخت.

در پایان کارا سوییشر از اعضای پنل خواست استیو جابز را در یک کلمه توصیف کنند:

تیم کوک: کنجکاوی

لارنس پاول: درخشان

جانی آیو: خالص

کارا سوییشر در پایان این پنل گفت که یک بار به یاد می‌آورد استیو جابز به او گفت: به خاطر داشته باش این مهم نیست از کجا آمده‌ای مهم این است که چه کسی هستی. و خود او استیو جابز را با تک کلمه «شگفت‌انگیز» توصیف کرد.

منبع
فردای اقتصاد

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. 정품 비아그라,비아그라구매,비아그라구입,처방전없이 초간편주문.합리적인가격.비아그라 퀵배송,비아그라온라인약국,시알리스.각종 발기부전치료제 판매 전문 온라인스토어 13년동안 단 1건도 가품판매에 관한 스캔들이 없는 믿을수 있는 스토어 입니다.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا